IPO-guiden Kommentar FSport
Fsport – ett svårt spel
Fsport | September 2021 |
VD: | Staffan Lindgren |
Styrelseordförande: | Naim Messo |
Antal anställda: | 8 |
Nyckelpersoners ägande: | Cirka 31 % |
Lista: | First North |
Teckningskurs: | 4,50 kr |
Antal aktier: | 19,2 miljoner |
Börsvärde: | 87 Mkr |
Nettokassa: | 20 Mkr |
Resultatnivå, årstakt: | Cirka -12 Mkr |
Källa: Affärsvärlden / Bolaget | Räknat före utspädning. |
Fsport (teckningskurs 4,50 kr) är ett spelutvecklingsföretag med inriktning på Daily Fantasy Sport (DFS). Bolaget har egenutvecklad plattform och spellicens i Sverige.
DSF innebär att spelare tar ut lag bestående av riktiga spelare inför en match/omgång i tex fotboll. Spelare satsar pengar på sina lag vilket bildar en pott. Sedan får lagen poäng efter hur spelarna presterar på riktigt. Den som får mest poäng vinner potten. En reklamfilm finns här. Allt sker i realtid.
DSF är stort i USA men har aldrig slagit igenom som spelprodukt i Sverige. Fsport tror att det kan ändras med deras uppdaterade produkt. Den är enklare än befintliga, man får poäng för fler händelser och den är byggd för att hindra proffsspelare från att ta hem alla prispengar i potten.
Tjänsten ”smyglanserades” under sommarens fotbolls-EM. Detta bidrog till en omsättning på 0,4 Mkr i Q2. DSF är ett poolspel där Fsport i egenskap av operatör tar en avgift på 10-15% av insatserna medan resten går tillbaka till spelarna. Intäkterna är direkt kopplade till volymen insatser.
I februari i år förvärvade Fsport en affiliteverksamhet som ska stödja lanseringen av deras DSF-produkt i Sverige. Sajterna heter 1X2.se och trav.se. Fsport avser att satsa på travsporten. Även DSF-spel för ishockey, golf och aktier ska lanseras.
Nu sker en notering på First North. Nyemission görs vilket ger netto ca 18 Mkr. Inga befintliga aktier säljs. Av kapitalet ska 60% gå till att etablera konsumentprodukter inom DSF.
Investerare erbjuds att teckna unit-paket med fem aktier och tre teckningsoptioner för 22,50 kr styck. Optionerna ger rätt att teckna en ny aktie om ett år för en kurs mellan 5,50-6,50 kr.
Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden
IPO-GUIDE | Fsport |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 3 Mkr |
Antal anställda | 8 |
Teckningskurs | 4,50 kr |
Rådgivare | Corpura |
Storlek på erbjudande | 20 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 87 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 2 Mkr (9,9% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 70% |
Investerare som ska teckna i IPO | Alexander Eskilsson, Barego Holding, Henrik Stenholm, Sonny Johansson, CRCH Investments, m.fl. (70% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | Fyra flaggor |
Sista teckningsdag | 2021-09-22 |
Beräknad första handelsdag | 2021-09-30 (8 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
Fyra flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 357 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 3,0 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar fyra flaggor i Fsport
# Framtida kapitalbehov
Om ett bolag inte är lönsamt så är det viktigt för investerarna att få veta ungefär hur mycket kapital bolaget tror sig behöva fram till vinst eller större förväntat genombrott (licensaffär, ”proof-of-concept” eller motsvarande). Vid notering bör det vara tydligt angivet hur styrelsen ser på långsiktigt kapitalbehov, inte bara för kommande 12 månader. Ungefär hur mycket kapital behövs under ungefär hur många år? Om denna information saknas, förefaller orealistisk eller lämnar ett stort ofyllt finansieringsgap så är det en klar nackdel.
Det ges ingen information i memorandumet om bolagets långsiktiga kapitalbehov.
# Bristfällig information
Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.
“Bolaget har sista halvåret före aktuell IPO genomfört flera nyemissioner. Investeringsmemorandumet innehåller dock inga teckningskurser för dessa emissioner, vilket är en brist. IPO-guiden hissar en flagga.”
# Storaffär inför IPO
Förvärv medför alltid risker samtidigt som ledningen får stora möjligheter att kortsiktigt massera vinstsiffrorna. När bolag gör stora företagsaffärer nära inpå notering så är det en varningsflagga. Här fångar vi även in större nyheter under teckningstiden.
Tidigare i år förvärvade Fsport tillgångar för 20 Mkr. Förvärvssumman motsvarar närmare en tredjedel av aktuell pre Money värdering i aktuell IPO. Affärsvärldens IPO-guide hissar en flagga.
# Täta personkopplingar
Om nyckelpersoner har nära personliga relationer eller affärskopplingar via andra bolag så ökar risken att det inte enbart är professionella hänsyn som styr besluten. IPO-guiden avstår ofta från att dela ut en flagga om vi bedömer att de positiva aspekterna av täta personkopplingar kraftigt överstiger riskerna.
Styrelseledamot Özkan Egos bolag Multibrand Digital är idag den största ägaren i FSport, detta efter att hans bolag tidigare i år sålt affiliateverksamhet till FSport för 20 Mkr. Det finns ett avtal mellan bolagen som ger Multibrand Digital 20 procent av de affiliaterelaterade intäkter de genererar till FSport. Det är den affärsmässiga kopplingen via styrelseledamoten och tillika huvudägarens bolag som gör att vi hissar denna flagga.
# CV med plumpar
För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett ”bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella ”plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.
Två styrelseledamöter och en ledningsperson har var sin konkurs i bagaget. De två ledamöterna lämnade sina uppdrag 6 respektive 11 månader före konkurserna inleddes och ledningspersonen i samband med konkursen inleddes. Av memorandumet framgår att det inte riktats några negativa anmärkningar mot dem i anslutning till konkurserna. IPO-guiden har landat i att inte hissa denna flagga.
Affärsvärldens syn på Fsport
Afv har gjort en begränsad granskning av Fsport och sammanfattar kort några intryck.
- Tidig fas. Även om Fsport startade redan 2013 är den nuvarande satsningen i ett tidigt skede. Omsättningen är ännu låg. Detta bör ses som ett förhoppningsbolag med motsvarande risknivå.
- Ny VD och huvudägare. Största ägare i Fsport är Özkan Ego som sålt affiliatetillgångar mot betalning i aktier. Ego äger 21,5% efter IPO. Näst största ägare är Jimmy Jönsson. Insiders har inklusive Ego drygt 30% av aktierna. Det finns ett relativt stort treårigt optionsprogram för ledningen (8,8% utspädning) med teckningskurs 6,75 kr. VD Staffan Lindgren är ny sedan 2021.
- Produkten. DSF har aldrig blivit stort i Sverige. Vår tolkning är att konkurrens från stryktips och vadslagning är tuff. Det är bättre produkter för spelbolaget (mer lönsamma). Det har också varit svårt att skapa tillräckligt höga vinstpotter för att locka spelare till DSF. Att skapa det som fristående operatör utan ett nätverk där likviditet från många delas, tror vi är svårt. Garanterade potter är en väg, men dyr för operatören. I fallet Fsport har man en ny produkt och egenägd marknadsföringskanal att lita till.
- Fel B-lösning? Fsport avser själva agera B2C-operatör. De har (hittills) inte lyckats få aktörer med befintligt kundbas att satsa på deras DSF genom att erbjuda en B2B-lösning. Detta ser vi som en brist. Att etablera en ny konsumentprodukt på en relativt mogen spelmarknad som den svenska är rimligen en svår sak.
(Mkr) | Jan-jun 2021 | Jan-Jun 2020 | Helår 2020 |
Omsättning | 0,5 | 0,8 | 0,8 |
Rörelseresultat | -5,6 | -0,4 | -2,2 |
Kassaflöde efter investeringar | -33,7* | -4,6 | -5,7 |
Eget Kapital | 39,1 | 12,2 | 9,5 |
*Varav förvärv -20,1 Mkr |
- Affiliate-förvärvet. Vi är tveksamma till om detta var bra. Tillgångarna ser inte ut att ha några större intäkter baserat på vad vi ser i halvårsrapporten. Prislappen på 20 Mkr ter sig hög för sajter med 20 000 unika besökare per månad. Dessutom har ex-ägaren (och Fsports huvudägare) rätt till 20% av intäkterna i ett avtal vi finner märkligt. Å andra sidan borde trav.se-domänen var utmärkt för att etablera produkter inom trav.
- Värderingen. Fsport får ett börsvärde på knappt 90 Mkr. Något mindre är Fantasma Games (100 Mkr) som också försöker etablera nya spelprodukter, fast inom kasino. Fantasma har en mycket bättre distribution men kanske mindre unika produkter. Scout Gaming erbjuder en B2B-lösning för DSF med flera stora kunder som ATG och Norsk Tipping. De omsätter runt 60 Mkr i årstakt men är ännu inte lönsamma. Börsvärdet är 700 Mkr.
- Teckna? Utvecklingen för Scout Gaming indikerar att det inte är en lätt sak att etablera DSF-spel. Fsports nya produkt behöver vara något extra. Vi skulle avstå från att teckna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.