Flaggorna visar rätt – få flaggor högre avkastning

Affärsvärlden granskar alla noteringar enligt ett flaggsystem. Siffrorna talar sitt tydliga språk – få flaggor ger högre avkastning.
ipo-guiden flaggor

Affärsvärlden har sedan 2017 granskat alla noteringar efter ett system med flaggor. Flaggor kan jämställas med anmärkningar vid en fastighetsbesiktning. Viktigt att känna till men inte något som behöver hindra en affär. Är flaggorna många eller allvarliga bör man dock vara försiktig. En beskrivning av samtliga 25 flaggor finns här.

Det finns ett tydligt samband där högst avkastning har synts i de noteringar med få flaggor och vice versa. De IPO:er som har fått noll flaggor har haft klart bäst kursutveckling. Sedan syns en fallande trend i takt med att antal flaggor ökar.

Grafiken ovan visar sambandet mellan relativ kursutveckling sex månader efter första handelsdag (mätt mot OMXS30). Storleken på varje bubbla motsvarar antalet bolag som fått respektive antal flaggor.

Medianen för gruppen med noll flaggor hade den bästa kursutvecklingen där medianen landade på 21,5%, och medelvärdet på 58%.

Gruppen som fått fyra flaggor hade däremot en negativ mediankursutveckling på -42,5%. Sett till medelvärdet landade det på -9%.

“Problemet med att titta på kursutvecklingens medelvärde är att privatpersoner ofta inte får tilldelning i de bästa noteringarna. Så den typiska investerarens typiska utfall efter sex månader är nog med en större andel dåliga noteringar och noll tilldelning i många av de bästa”, säger Peter Benson, chefredaktör på Affärsvärlden.

Att IPO-guiden delar ut sex eller sju, och i vissa fall även åtta, flaggor inför en notering är väldigt ovanligt och skedde bara vid några enstaka fall under fjolårets rekordår där hela 143 noteringar granskades.

Även när man bryter ner flaggstatistiken i kategorierna mikro- små- och miljardbolag syns en liknande trend med färre antal flaggor har gett högst avkastning.

Några noteringar sticker ut dock med väldigt stark kursuppgång trots flera flaggor. Kursraketen Checkin, som ligger under kategorin småbolag, fick 2 flaggor inför noteringen men fick se en uppgång på över 300% sex månader efter första handelsdag. Checkins två flaggor var hög emissionskostnad och täta personkopplingar. Medelvärdet för avkastningen i kategorin småbolag som fick två flaggor uppgår till 54% och dras till stor del upp av Checkin. Medianen för denna grupp landar istället på 31%.

Inför Nowonomics notering, som tillhör kategorin mikrobolag, hissades fyra flaggor. Bolaget fick se en uppgång på drygt 300% sex månader efter första handelsdag. Flaggorna som hissades inför Nowonomics notering var tveksamma incitament, framtida kapitalbehov, rabatterad emission tätt inpå IPO och hårdsäljande kommunikation. Precis som i fallet med Checkin drar Nowonomics upp medelvärdet för kategorin mikrobolag som fått fyra flaggor till 66%, medan medianen landar på 6%.

Just Checkin och Nowonomics vann i kategorin kursutveckling i klassen småbolag respektive mikrobolag i Årets IPO 2021.

På NGM har 3,7 flaggor hissats per notering i snitt sedan starten 2017. På Nasdaq ligger motsvarande siffra på 0,9.

De två vanligaste flaggorna som har hissats inför notering sedan 2017 är bristfällig information och hög emissionskostnad som har hissats 138 respektive 124 gånger under de drygt 400 granskningar som har gjorts sedan 2017. Det finns även fyra retroaktiva flaggor som kan hissas efter sista teckningsdag. En av dessa retroaktiva flaggor, som heter kursfall dag ett, är den vanligaste flaggan som har hissats 181 gånger sedan starten.

Affärsvärlden började med IPO-guiden för snart fem år sedan.

“IPO-guiden lanserades först hösten 2017. Fram till dess var det torrsim där vi byggde upp en databas över aktuella IPO:er för att se vilka företeelser som fanns och hur vi skulle bedöma dem. Noteringar våren och sommaren 2017 var vi nog mjukare i bedömningen eftersom granskningarna inte gjordes för att guida investerare utan främst för att bygga upp en kunskapsbas för oss själva”, säger Peter Benson och tillägger att det även tillkom några ytterligare flaggor runt 2018-2019 vilket påverkar statistiken.

“I takt med att metodiken har utvecklats har vi blivit mer stringenta i vår bedömning vilket ger färre gråzoner. Förut hände det att bolag i gråzoner hellre friades än fälldes. Jag tror att det syns i statistiken med förhållandevis få hissade flaggor under 2017 och delvis 2018.”

IPO-guidens flaggor har blivit standard

2021 var ett rekordår som snittade nästan tre noteringar i veckan, totalt 143 stycken. Det finns de som menar att det heta klimatet gjorde att kvalitén gick ner och att för många bolag slank igenom. Men detta kan inte styrkas i statistiken från granskningarna som IPO-guiden har gjort. Tvärtom var det genomsnittliga antalet flaggor per notering lägre under 2021 än både 2020 och 2019.

Det kan delvis ha att göra med att andelen miljardbolag som noterades var större än de två föregående åren. Under 2019 var 23% av IPO:erna miljardbolag som noterades. För 2020 låg motsvarande siffra på 28,5% och 2021 på 36%. Generellt kan man säga att ju större bolag desto färre flaggor.

En annan bidragande faktor är att fler har fått upp ögonen för Affärsvärldens flaggsystem.

”Signalen vi får är att de allra flesta på marknaden förhåller sig till IPO-guidens flaggor och förmodligen anpassar sina prospekt efter vår checklista. Det är i alla fall vad vi hör från rådgivare och marknadsplatser. Det har tagit lite tid men i takt med att vårt flaggsystem tas i beaktande i noteringsprocesser så blir också kvaliteten på prospekten bättre. Och därmed blir det också färre flaggor”, säger Peter Benson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold