Volvos VD tror på egen batteritillverkning – och Northvolts: ”Sverige ska lyckas”

Volvo skjuter upp byggstarten för sin batterifabrik i Mariestad. Men VD Martin Lundstedt är övertygad om att det är rätt att satsa på egen tillverkning – trots global överproduktion. "Den kommer inte strukturellt bestå bortanför 2030", säger han i en intervju med Affärsvärlden. Han ger också sin syn på:
✓ Frustrationen: "Klart att det slår på resultatet trots att alla kämpar"
✓ Svaga marknaden för ellastbilar – ger känga till politiken
✓ Northvolts kris: "Tror att de här satsningarna kommer lyckas"
Volvos VD tror på egen batteritillverkning – och Northvolts: ”Sverige ska lyckas” - WEB_INRIKES
Volvos VD och koncernchef Martin Lundstedt. Foto: Lars Schröder / TT

På torsdagsmorgonen släppte Volvo sin rapport för det tredje kvartalet. Under strålkastarljusen på Tändstickspalatset i Stockholm var VD:n Martin Lundstedt öppen med sin frustration när han mötte analytikerkåren.

I Nordamerika var orderingången hela 50% lägre under tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal förra året. Frågetecken kring konjunkturen uppges vara ett skäl. Men Lundstedts frustration avsåg Mack Trucks. Lastbilstillverkaren dras med stora störningar till följd av leveransproblem av hytter från en underleverantör.

“Det är i en situation med en väldigt starkt orderbok. Då är det klart att man känner sig frustrerad”, säger Martin Lundstedt till Affärsvärlden.

Han ger två skäl:

“Nummer ett för våra kunder. Vi behöver säkerställa att vi levererar väl till våra kunder.”

“Nummer två för att det är klart att det slår på resultatet trots att alla kämpar. Så det är en frustration som kommer från att vi har ett positivt momentum för Mack.”

Bommade förväntningarna – aktien lyfte

Volvoaktien vände till plus efter analytikerkonferensen. Martin Lundstedt tryckte återkommande på att Mack Trucks problem är övergående. Efter leveransproblemen finns en uppdämd efterfrågan, menade han.

Sämre ser efterfrågan ut för Volvos framtidshopp. Under det tredje kvartalet fick Volvo-koncernen in blott 887 ordrar på helelektriska lastbilar, vilket är en minskning med 20% från motsvarande kvartal i fjol.

En förklaring är det ekonomiska läget, där kunder håller tillbaka med inköp, enligt Martin Lundstedt.

Men han ger också en känga till politikerna.

“Det räcker ju inte att vi har bra elektriska fordon och maskiner! Vi måste ha en tillförlitlig infrastruktur, både när det gäller laddinfrastruktur, elnät och grön energi”, säger han och lägger till:

“Men det handlar också om de ekonomiska förutsättningarna.”

Martin Lundstedt lyfter fram det skattemässiga förhållandet mellan fossilt och fossilfritt som ogynnsamt.

“Den ekvationen är inte tillräckligt tydlig för att det ska ske en större acceleration.”

Politikerna har inte levererat tillräckligt? 

“Nej, jag tror att man har missat en sak här. Med rätta har man satt ett antal regulatoriska krav på oss tillverkare att nå utsläppsminskningar”, säger Martin Lundstedt som inte tycker samma krav har ställts på kunderna:

“Som tillverkare måste vi ha en motpart som köper, men det finns inte lika tydliga incitament i hela den här värdekedjan. Jag tror man kommer upptäcka att det blir problematiskt.”

Volvos VD saknar också utbyggnad av laddinfrastruktur, som är en förutsättning för att ellastbilar ska bli ett alternativ globalt.

Martin Lundstedt tror Northvolts batterisatsning kommer lyckas. Foto: Anders Wiklund / TT

Skjuter på batterifabrik

Den långsamma omställningen till eldrift har fått Volvo att skjuta på byggstarten av sin egen batterifabrik i Mariestad med ett till två år.

En annan tillverkare (Northvolt, reds. anm.) har svårt att få igång storskalig batteriproduktion. Varför ska Volvo göra det här i egen regi?

“Vi har sagt det från början att vi kommer göra både i egen regi, men också med partners. Och det gör vi redan idag. Vi levererar fordon och har ett bra ekosystem av partners. Vi tror att det behövs en blandning precis som med många av de befintliga värdekedjorna vi har”, säger Martin Lundstedt.

Tror på Northvolt

Nyligen varnade analytiker på BloombergNEF för överproduktion av batterier. Den globala batteriindustrin kommer 2025 producera mer än fem gånger så många celler som världen behöver, bedömer de i Electric Vehicle Outlook.

“Det finns en överkapacitet i marknaden, men den kommer inte strukturellt bestå bortanför 2030”, säger Martin Lundstedt.

Volvo vill kontrollera hela värdekedjan och Martin Lundstedt ger flera skäl till vägvalet.

“Dels för volym och dels för att det ska vara en grön och cirkulär värdekedja.”

Han beklagar sig över krisen för Northvolt, som bland annat slagit mot konkurrenten Scanias leveranser av ellastbilar.

“Jag är ju industrialist som du vet och är mån om att Sverige ska lyckas. Så från min horisont, utan att vara direkt inblandad, hoppas och även tror jag på att de här satsningarna kommer lyckas.”

Bommade förväntningarna

Volvo, Mkr Q3-2024 Konsensus Förändring mot konsensus Q3-2023 Förändring
Nettoomsättning 116 978 120 969 -3,3% 132 275 -11,6%
Rörelseresultat 14 074 15 060 -6,5% 18 464 -23,8%
Rörelsemarginal 12,0% 12,4% 14,0%
Justerat rörelseresultat 14 074 15 060 -6,5% 19 258 -26,9%
Justerad rörelsemarginal 12,0% 12,4% 14,6%
Resultat före skatt 13 573 18 636 -27,2%
Nettoresultat 10 073 14 093 -28,5%
Resultat per aktie, kronor 4,93 6,93 -28,9%

Konsensusdata från Bloomberg

Läs ocksåKepler ser köpläge i Volvo: ”Nya utsikterna för 2025 är bättre än väntat”

Läs också: Analytikern: Kan bli avknoppning i Volvo

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du fler intervjuer

Annons från Spotlight Group