Volvos kassa på 65 miljarder kommer bli ännu större: ”Utdelning till ägarna är viktigt”

Efter det starka tredje kvartalet har nu Volvo 65 miljarder kronor i kassan. Framåt ska börsjätten satsa på transformationen mot fossilfria transporter. "Jag tycker det är jävligt kul!", säger VD Martin Lundstedt till Afv.
Han svarar också på frågan om hur satsningen på elektrifieringen kommer att påverka utdelningen till aktieägarna.
Volvos kassa på 65 miljarder kommer bli ännu större: ”Utdelning till ägarna är viktigt” - WEB_INRIKES
Volvos VD Martin Lundstedt. Foto: Adam Ihse / TT

Volvos rapport för det tredje kvartalet slår förväntningarna. Omsättningen steg med 15% jämfört med samma kvartal i fjol och rörelseresultat landade på 18,3 mdr kr. Aktien, som tendererar att straffas på rapportdagar, stiger under onsdagen omkring 2%.

VD Martin Lundstedt strålar över den starka rapporten, när Affärsvärlden möter honom på Tändstickspalatset i Stockholm.

“Det är fortsatt goda aktivitetsnivåer hos kunderna, vilket är den viktigaste indikatorn. Bilar och utrustning används och rullar, vi ser viss korrigering men en väntad sådan”, säger han. 

Volvo, Mkr Q3-2023 Konsensus Förändring mot konsensus Q3-2022 Förändring
Nettoomsättning 132 405 127 050 4,2% 114 917 15,2%
Rörelseresultat 18 320 11 869 54,4%
Rörelsemarginal 13,8% 10,3%
Justerat rörelseresultat 19 114 16 396 16,6% 11 869 61,0%
Justerad rörelsemarginal 14,4% 12,9% 10,3%
Resultat före skatt 18 636 11 758 58,5%
Nettoresultat 14 093 8 687 62,2%
Resultat per aktie, kronor 6,93 4,24 63,4%

Fortsatt god marknad 2024

Efter tre raka succékvartal barkar det åt ett rekordår för Volvo, men frågan som många ställt är om vi sett toppen. Under rapportdagen ger bolaget för första gången prognoser för 2024, där lastbilsmarknaden spås bli relativt stark. Både i Europa och Nordamerikan väntas marknaden för tunga lastbilar uppgå till 290 000 fordon.

“I Nordamerika och Europa ser vi en normalisering, för vi går ner mot den långsiktiga trendlinjen. Vi har haft en over-shoot där just nu. Men det är ingen dramatik, utan en väntad korrigering. Men sedan gäller det också att ha hög nivå av flexibilitet, för att osäkerhetsfaktorerna har väl aldrig varit så många och så komplexa”, säger Lundstedt. 

Kriget i Ukraina och kriget mellan Israel och terrororganisationen Hamas är sådana osäkerhetsfaktorer, precis som det eskalerade gängvåldet här hemma i Sverige. Samtidigt ser Lundstedt tröst och inspiration i att Volvokoncernen, som består av alla möjliga nationalitet och har affärer i 150 länder, kan enas via gemensamma värderingar.

“På det sättet är vi i vår kontext en avspegling av världen. Och vårt största bidrag till samhället är att kunna skapa jobb, utveckling, innovationskraft och att applicera lösningar.”

Kassan kommer att öka

Volvos starka år bådar gott för utdelningen. Just nu har bolaget en kassa på 65 mdr kr.

Hur stor kommer den vara i slutet av året?  

“Vi guidar inte för det. Sedan kan man bara konstatera att kvartal fyra är ett säsongsmässigt starkt kvartal när det gäller kassaflödet så att det är klart att det kommer att öka.”

Martin Lundstedt lämnade VD-posten på konkurrenten Scania för att 2015 gå till Volvo, och har under åren hyllats för att ha tagit bolaget dit det är idag. Det ställer hans sig ödmjukt till.

“Vi är ett fantastiskt gäng på 100 000 medarbetare”, säger han och tillägger att han idag har äran att slutföra sitt åttonde år på bolaget.

Samtidigt har det spekulerats om att han kanske inte kommer att stanna alltför länge.

Var är du om fem år? 

“Jag har inga andra planer än att vara på Volvo men får väl se, det är inte bara jag som bestämmer det”, säger han med ett leende och tycker inte man ska spekulera. 

Vill satsa på kompletta lösningar

Lättare är det att tala om var bolaget är om fem år.

“Då har Volvo kommit en betydande del vidare i transformationen mot fossilfria transporter och infrastruktursystem. Tillsammans med det fortsätter vi att driva på för ökad trafiksäkerhet som fortfarande är ett stort globalt problem. Vi kommer också se ett Volvo som är ännu mer fokuserat på helt kompletta lösningar.”

Han menar att det inte kommer räcka att kunden får en elektrisk lastbil eller vätedriven grävmaskin.

“Vad ska man göra med den informationen? Man behöver laddning och elkontrakt som är gröna. Man behöver känna en trygghet i att de här batterierna kan gå till en recycling, en cirkularitet eller kanske ett andra liv. Vi behöver bygga en bredare affär och det tror jag är bra, för det kommer att minska vår cyklikalitet”, säger Lundstedt och tillägger med stora ögon:

“Jag tycker det är jävligt kul!”

När man ställer om och satsar på elektrifiering, kommer det påverka utdelningen framåt?

“Vi guidar inte i de frågorna. Men om man tittar på vår utveckling de senaste 6-8 åren så har vi haft en bra resa när det gäller vår finansiella ställning. Att vara sin egen lyckas smed när det gäller finansiering tror jag är väldigt viktigt”, säger han och fortsätter:

“Sedan kan man se att vi under de här åren har visat att vi har haft en bra balans med en direktavkastning. Utdelning till våra aktieägare är viktigt. De tillhandahåller vårt riskkapital och de ska känna att det lönar sig.”

Martin Lundstedt äger aktier i Volvo till ett värde av 66,3 Mkr.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du fler intervjuer

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold