Intervju Tesla
Världskända blankarens 10 punkter: Därför ska Tesla krascha 90%
“Det här var början på slutet för Tesla-bubblan – som förmodligen var den största bubblan på börsen i modern tid.”
Det sa Per Lekander till CNBC efter att Elon Musks bolag offentliggjort att de levererade 386 810 bilar i det första kvartalet. Siffran var lägre än motsvarande period i fjol och betydligt lägre än analytikerna förväntat sig. Han sa också att han trodde att Tesla kan gå i konkurs.
Hans baissiga uttalanden fick ett enormt genomslag och citaten återgavs i världens största medier.
Några veckor senare är han fortfarande fruktansvärt negativ: Han har en riktkurs på 14 dollar.
“Egentligen räcker det inte ens med att den dyker 90% från nuvarande nivåer.”
Per Lekander är uppväxt i Sverige men lämnade landet 1997 för att jobba som konsult på McKinsey. Huvudsakligen arbetade han med M&A och el-infrastruktur hos jätten. Därefter blev han analytiker på UBS. Tids nog klev han in som förvaltare på den Londonbaserade hedgefonden Lansdowne, en fond som senare stoppades in i ett separat bolag – Clean Energy Transition. Per Lekander är partner och även chef över förvaltningen på Clean Energy Transition.
För Affärsvärlden går han nu igenom hela sitt case i Tesla, som med råge är hedgefondförvaltarens största blankningsposition. Han lyfter tio argument till varför Elon Musks elbilstillverkare är på dekis.
Per Lekander
Förvaltar: Hedgefonden Energy Dynamics med en fondförmögenhet om 2,65 mdr dollar (ca 29 mdr kr)
Avkastning sedan 2015: +146%
Avkastning jämförelseindexet MSCI World TR: +137%
Erfarenheter: Managementkonsult på McKinsey och analytiker på UBS
Nuvarande positioner: Kortar främst flyg- och elbilssektorn, med blankningspositioner i cirka 40 bolag. Långa positioner i bolag med verksamhet inom elektrisk infrastruktur, så som Eaton och Schneider
-
1. Största bubblan någonsin i modern tid uppstod i Tesla
Under finanskrisen 2008 tvingades flera biltillverkare till konkurs.
“Biltillverkare var out of fashion. Ingen ville äga bilbolag”, säger Per Lekander.
Några år senare gjorde elbilen entré med förmågan att accelerera ifrån en Ferrari, “vilket var häftigt”. Personsbilstillverkare fick en nystart men bara för att ett par år senare ånyo falla platt i popularitet.
“Nästa steg var Volkswagens dieselgate 2016. En enorm skandal. Då blev bilsektorn ännu mer out of fashion.”
Teslas försäljning tuggade på vid tillfället, men i små volymer. I samband med lanseringen av Model 3 året därpå tog dock Teslas försäljning fart och elbilstillverkaren växte med i snitt 50% de kommande åren.
“Marknaden fick någon form av nytänding igen. Jag skulle säga att det var början på aktiemarknadens största bubbla någonsin i modern tid. En bubbla som uppstod i Tesla. Mycket på grund av Elon Musks karisma, men också bristen på alternativ.”
Per Lekander minns att Elon Musk under en rapportpresentation 2019 förmedlade att Tesla behövde fylla på med kapital. Elbilstillverkaren var bara några veckor ifrån att inte klara av att betala sina räkningar.
“Precis när Model S slog igenom på riktigt var bolaget alltså på fallrepet. Men så började försäljningen tillta ordentligt under 2020. Allt olönsamt gick rakt upp på börsen. Tesla-aktien tolvdubblades för att toppa i september 2021.”
Varför är elbilsmarknaden och Tesla en bubbla?
“Tesla producerar i dagsläget 1,7-1,8 miljoner bilar om året. På toppen, hösten 2021, producerades hälften så många. Då hade Tesla en värdering på en bra bit över 1 000 miljarder dollar.”
Tesla producerade alltså mindre än 1% av elbilarna globalt men var högre värderat än samtliga övriga biltillverkare tillsammans, tillägger Per Lekander.
“När det blir en sådan här bubbla försöker alla hoppa på tåget. Exempelvis Polestar som när de introducerades stod för nästan allt värde i Volvo Cars, men som nu ska delas ut till aktieägarna.”
Det finns en rad anledningar till att även elbilsmarknaden är en bubbla, enligt Per Lekander. Han nämner att “early adopters” nu köpt en elbil och de som inte gjort det har insett att bilarna inte passar dem. Elbilar passar för pendlande villaägare, men att ha elbil i London där förvaltaren är stationerad “funkar inte, det går knappt att ladda bilen”.
Därtill hävdar Per Lekander att biltillverkarna inte kan växa särskilt mycket mer. I sin helhet växer heller inte marknaden lika mycket som biltillverkarna investerar i utökad kapacitet.
“Elbilen är inte död, men vi befinner oss i en period av lägre tillväxt samtidigt som utbudet är högt. Så ingen biltillverkare tjänar några ordentliga pengar”, säger hedgefondförvaltaren och hoppar tillbaka till att berätta om Teslas historia.
Året är 2022.
“Folk vill fortfarande köpa elbilar och det råder brist. Tesla har etablerat sig i Kina där det i princip var gratis att bedriva verksamheten. Staten betalade för mark, fabrikerna och massa annat för både internationella och nationella biltillverkare.”
Biltillverkarnas marginaler var skyhöga under denna period. Produktionskostnaderna var låga i Asien och bilarna såldes sedan till höga priser i västvärlden.
“Dessutom ledde halvledarbristen till ett underskott på bilar. Priset på bilar gick upp mellan 20 till 25%.”
-
2. Tesla har utdaterade modeller…
Mot slutet av 2022 och början av 2023 börjar utbudet och efterfrågan komma i balans på elbilsmarknaden, berättar Per Lekander.
Teslas modellsläpp genom åren
2008 – Roadster
2012 – Model S
2015 – Model X
2017 – Model 3 (och andra generationen Roadster presenteras för planerad leverans 2020 som dock aldrig skedde)
2019/2020 – Model Y
2022 – Semi (ellastbil, har börjat att levereras i liten skala)
2023 – Cybertruck (beställningsbar, har börjat levereras i USA)
2025 – Andra generationen Roadster planeras att börja levereras. Har skjutits upp vid flera tillfällen i flera år
Teslas nya modeller har försenats i flera år. Det är till dags dato över fyra år sedan Tesla senast släppte en ny modell som skeppats ut i stor skala – Model Y. Förvisso har Cybertrucken nyligen börjat levereras i USA, men i väldigt små volymer. Enligt förvaltaren är Teslas modeller “outdated“.
“Mätt i bilcykler är fyra år länge. Tittar man på lönsamhet som funktion av när i tiden en ny modell släpps, så ser man att lejonparten av alla pengar på modellen tjänas in under de första fyra åren. Efter det tjänar bilbolagen knappt något alls på modellen ifråga”, säger Per Lekander.
-
3. …medan konkurrenterna vräker ut nya modeller
Samtidigt sprutar konkurrenterna ut nya modeller. Bara i år kommer Volkswagen-gruppen, med märken som Audi, Porsche, Skoda, med över 30 nya elbilsmodeller, enligt Per Lekander.
-
4. Misskötsel av kapitalet
“Tesla har misskött den massvisa mängden kapital som strömmade in under hajpen. Bolaget har presenterat en massa konstiga projekt. Många av dem har inte ens blivit av.”
Per Lekander syftar bland annat på att Tesla visade upp en sportbil 2017, andra generationen Roadster, som skulle lanseras 2020 men som ännu inte kommit.
“När Tesla var som störst och hade jättegod lönsamhet borde de ha köpt upp alla konkurrenter, exempelvis Mercedes. Det hade kostat Elon Musk mindre än köpet av Twitter – ett bolag han dessutom förstört”, nämner förvaltaren som ytterligare ett exempel på misskötsel.
Det ska dock sägas att Musk köpte Twitter privat.
-
5. Robotaxi
Per Lekander dömer också ut Teslas satsningar på självkörande bilar, robotaxi.
“De har hållit på med självkörande bilar i tio år. Och det är tredje eller fjärde gången nu som Tesla ska ha en investerardag om självkörande fordon. Det är högst osäkert om de kommer lyckas med detta”, säger förvaltaren och fortsätter:
“I Europa är det inte ens tillåtet att ha självkörande bilar på vägarna. Möjligen blir det tillåtet framåt 2030.”
-
6. Dalande försäljningstillväxt
I inledningen av 2024 spådde Tesla en kraftigt minskad försäljningstillväxt för året och i början av april presenterade Tesla vikande försäljningssiffror, vilket inte hänt sedan pandemiåret 2020. Det var också dessa siffror som gjorde att Per Lekanders citat spreds som en löpeld runt jorden.
Ett stort problem med Teslas minskande försäljning, menar Per Lekander, är att det slår direkt mot den sista raden.
“Tesla gör i princip allt själva när det kommer till produktionen. Tesla är därför extremt kapitalintensivt.”
Givet att elbilstillverkaren har produktionen under eget flagg är de fasta kostnaderna högre. När försäljningen sviktar kvarstår kostnaderna. Lejonparten av de övriga biltillverkarna har valt att göra tvärt om, enligt förvaltaren.
“Det märkliga är att många på marknaden verkar tro att Tesla ska vända trenden redan nästa kvartal. Man tror på en hockey-stick upp för aktien”, säger han med ett skratt.
“Om försäljningen nu börjar gå ner på grund av att bilmodellerna är gamla – och de blir bara äldre och äldre – varför skulle inte försäljningen då fortsätta ner? Bolaget kommer att bli mindre och mindre konkurrenskraftigt, tills att de släpper en ny bilmodell.”
-
7. Värderingen
“Anta att Tesla vore ett vanligt industribolag, säg ett SKF. Det är lönsamt men ganska tråkigt och växer i linje med inflationen och kanske lite till. Dessa bolag handlas till knappt 10 gånger vinsten.”
Per Lekander stannar upp mitt i resonemanget och ler brett. Han utbrister:
“‘Det här åt skogen! Tesla kommer ju växa’, säger förstås någon som inte håller med mig och inte gillar liknelsen.”
“Men tänker man att bilar står för 94% av Teslas intäkter, så är liknelsen inte så konstig. Dessutom råder det som sagt ett kraftigt överutbud på elbilsmarknaden.”
Världens 15 största biltillverkare sett till börsvärde
Bolag | Börsvärde (mdr USD) | P/E 2024E | EV/Ebit 2024E |
Tesla | 477 | 56,2 | 94 |
Toyota | 380 | 10,4 | 9,5 |
Ferrari | 107 | 51 | 31,2 |
Porsche | 87 | 17,4 | 11,3 |
Mercedes Benz | 85 | 6,4 | 9,2 |
BYD | 80 | 15,3 | 11,8 |
Stellantis N.V. | 78 | 4,4 | 2,2 |
BMW | 72 | 6,4 | 8,9 |
Volkswagen | 71 | 4 | 11 |
Honda | 61 | 8,3 | 7,9 |
General Motors | 49 | 4,8 | 11,7 |
Ford | 48 | 6,6 | 15,4 |
Maruti Suzuki India | 47 | 30,1 | 18,3 |
Tata Motors | 43 | 17,7 | 7,9 |
Hyundai Motor | 42 | 4,9 | 11 |
Källa: Factset |
-
8. Batteriförsäljningen ingen “rocket business”
Argumentet att Teslas övriga verksamheter bidrar till att rättfärdiga “den höga värderingen” slår Per Lekander också ned på.
“Ta batteriförsäljningen. Men då säger jag att det är ingen rocket business. Exempelvis batterilagringsbolaget Fluence Energy har en värdering på omkring 2 miljarder dollar och deras verksamhet är ungefär lika stor som Teslas motsvarighet. Tesla har ett börsvärde på cirka 500 miljarder dollar – så energilagringsverksamheten kan inte vara en förklaring.”
-
9. Den legala dödsstöten
Elon Musk har gjort en rad kontroversiella, falska uttalanden, hävdar hedgefondförvaltaren. Dessa kan komma att bita serieentreprenören i baken, säger blankaren.
“Så länge aktiekursen går upp är ingen skada skedd för aktieägarna. Just nu finns inget legalt case att driva kring aktiekursen. Men om aktien börjar falla kraftigt – säg ner till omkring 50 dollar – så kommer alla dessa rättegångsprocesser att drivas. Tusentals advokater i USA som får provisionsersättning kommer ta sig an alla dessa case”, säger han.
En våg av stämningar mot bolaget skulle driva på en eventuell kursnedgång än mer och aktien skulle kollapsa, menar Lekander.
Hedgefondförvaltaren nämner några särskilt anmärkningsvärda händelser där Elon Musk ska ha farit med osanning. En av dem handlade om Teslas solpanelsaffär, vilken Financial Times skrivit om.
“Elon Musk stod på en scen där han visade upp tegelpannor som uppgavs vara solpaneler. Alltså att tegelpannorna skulle vara solpaneler. Det har bevisats efteråt att det var en bluff, det var rekvisita och inte riktiga produkter.”
En annan händelse som förvaltaren nämner är när Elon Musk skrev på X att han och saudiska investeringsfonden PIF, Public Investment Fund, säkrat kapital för att köpa ut Tesla från börsen till en kurs om 420 dollar per aktie.
“Det var fake!”
-
10. Tesla är Elon Musks familjeföretag
Det sista argumentet som talar för att korta Tesla-aktien är bolaget styrelse, enligt Per Lekander. Ordförande Robyn Denholm “uttalar sig aldrig” och hon har sålt optioner i bolaget under de senaste åren för över 340 miljoner dollar. Det motsvarar ungefär hälften av hennes totala innehav, enligt förvaltaren.
“Det är helt klart så att det egentligen inte finns någon styrelse i Tesla – utan det är Elons familjebolag.”
Per Lekander har kortat Tesla till och från sedan 2020. Hur stor hedgefondens nuvarande blankningsposition i Tesla är vill förvaltaren inte avslöja, men han nämner att det handlar om miljardbelopp i kronor.
Representant för “Fake it until you make it”
Vad tycker och tänker du om Elon Musk?
“Han är en stor personlighet. Musk har insett potential i flera områden där andra inte har gjort det. Uppenbarligen är han också extremt riskbenägen”, säger Per Lekander och fortsätter:
“Men det jag inte gillar är att han är en representant för “Fake it until you make it“. Det är helt uppenbart ju, det finns åtskilliga bevis på att han ljugit. Det är dock inte särskilt unikt, utan sådant sker överallt.”
Tesla kommer med rapport för det första kvartalet efter amerikansk börsstängning på tisdagen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer