”Valresultatet bästa tänkbara”

"Vi kommer vara väldigt vaksamma på inflation och eventuellt stigande räntor när ekonomin återhämtar sig". Det säger Handelsbankens USA-förvaltare Joakim By som även förklarar varför amerikanska bolag är bäst.
”Valresultatet bästa tänkbara” - Joakim By (1)

Det har varit ett dramatiskt val i USA där presidentskifte är i sikte. Vinnaren kommer att installeras 20 januari 2021. Vad håller du koll på fram till dess?

“Vi såg valresultatet i november som bästa tänkbara för aktiemarknaden. Biden som president med delad kongress var det bästa av två världar – bättre internationella relationer, skattesänkningarna blir kvar samt stora men inte överdrivna stimulanspaket. Så nu står mycket på spel igen, utgången av de två senatsvalen i Georgia den 5e januari ser ut att bli en riktig nagelbitare”.

En sak som har diskuterats vid presidentskifte är den skattereform som Trump genomförde där den federala bolagsskatten sänktes från 35 % till 21 %. Joe Biden har tidigare sagt att han ska göra om detta. Blir det så och hur kan det i så fall påverka kommande års vinster för amerikanska bolag?

“Valet i Georgia kommer att avgöra vilket parti som kontrollerar senaten. Vinner demokraterna båda platserna kommer tonen i Washington förändras. Demokraterna får då större möjlighet att styra den legala agendan samt tillsätta höga ämbeten. Troligen är då mer reglering att vänta vilket är negativt för bolagen. Satsningar på sjukvården samt chanserna för ett större infrastrukturpaket ökar däremot. Hållbarhet och miljö kommer högre upp på agendan för en Bidenadministration vilket är positivt för flera av våra innehav. Oavsett färg på senaten så ter sig en höjning av företagsskatten till 28% avlägsen utan en större majoritet. Dessutom finns flera konservativa demokratiska senatorer (exempelvis Joe Manchin i West Virginia och Kyrsten Sinema, Arizona) som kan komma att gå emot. Valresultatet var också tydligt: väljarkåren vill se ett USA som rör sig mot mitten och kompromissar”.

Vad ska man hålla utkik för i det amerikanska börsåret under 2021? 

“Med USA:s draghjälp har världens företag och börser visat en enorm uthållighet under pandemin, men nu är det viktigaste att man snabbt kan rulla ut vaccin och få igång återhämtningen. Det vi hör från våra bolag är att ”Operation Warp Speed” är en succé. Människor i riskgrupp började vaccineras redan i förra veckan och 300 miljoner doser kommer att finnas tillgängliga i USA innan juni . Vår gissning är att USA kommer öppna upp snabbare än Europa. En annan sak att hålla utkik efter är det tryck på kostnader för råmaterial och transporter som vissa bolag ser. Vi kommer vara väldigt vaksamma på inflation och eventuellt stigande räntor”.

Richard Drew/TT, Mary Altaffer/TT

Du talar ofta om ett antal trender som ni väljer ut företag utifrån. Vilka är de?

“Vår filosofi är att tillväxt kommer att handlas med en premie i en värld med låg tillväxt och låga räntor.  Vi vill investera i välskötta bolag med starka strukturella drivkrafter – teman – som kan växa snabbare och mer uthålligt över tid. De teman eller ”mega-trender” vi letar efter är bolag med exponering mot demografi, produktivitet, livsstilar och miljö”.

Och finns det någon starkare trend i coronatider?

“För oss blir det allt mer tydligt att corona får långsiktiga konsekvenser. Det förändrar sättet vi arbetar, umgås och konsumerar på under en lång period framöver. Flera års digitalisering har skett på sex månader och ”work from home” trenden är definitivt här för att stanna. Man handlar mer online och umgås mer utomhus. Så ett område som vi ökat vikten mot är en mer naturlig och ”hälsosam livsstil”. Även den amerikanska husmarknaden ser ut att kunna bli stark de kommande åren. Man har haft en underproduktion av hus sedan finanskrisen samtidigt som den största demografiska befolkningsgruppen, de mellan 20-29 år (70 miljoner människor), nu börjar att flytta hemifrån och inte söker sig till de stora städerna på samma sätt som tidigare. Det här kan också påskynda en större migration till solbältet, där både huspriser och skatter är lägre. Elon Musk  är en av de senaste i raden som hakat på trenden och flyttat både privat bohag och delar av sitt företagsimperium från Kalifornien till Austin Texas”.

Nästan hälften av amerikanerna jobbar hemifrån nu. Och ett av era innehav, Bandwith, gynnas av den här trenden. Det är ett it-bolag som står för teknologin bakom molnbaserad kommunikation på den amerikanska marknaden. Men här torde konkurrensen vara rätt hård eller? 

“Innan pandemin arbetade cirka 9% av den amerikanske befolkningen hemifrån. Under andra kvartalet arbetade hela 45% av befolkningen plötsligt hemifrån. Behovet av video och telefonkonferenser skjuter i höjden. Bandwith som vi upptäckte under en resa till North Carolina i februari, möjliggör integration av video med meddelanden och röst-funktionalitet. Deras största kunder är Google, Microsoft, Amazon och Zoom. Konkurrensen är hård men en styrka är att bolaget kan leverera tjänsterna via ett IP-nätverk som de själva äger och opererar”.

Kursen har skjutit i höjden under året. Aktien har exempelvis tredubblats sedan mars i år. Hur står sig bolaget i en tid efter Corona?

“Vi tror ju att  ”work from home” är en strukturell förändring. De företag vi pratar med kommer inte gå tillbaka till hur det var innan pandemin. Att Salesforce köper Slack för 27 gånger årets försäljning tyder också på att trenden är i sin linda och att dessa tillgångar kommer bli mer värdefulla framöver”.

Er fond är upp drygt 20 procent i år, men hade som så många andra en rejäl dipp, som mest ner med drygt 22 % i april. Vad tänkte och gjorde du då?

“Osäkerheten i våras var väldigt hög. Vi hade aldrig varit i en liknande situation. Hur stora skulle spridningseffekterna bli? Bolag på bolag drog tillbaka sina vinstprognoser. Vi talade om den största nedgången på börsen sedan depressionen 1931. Men styrkan att ha en tydlig investeringsprocess är att man kan behålla fokus på den. Vi fortsatte att vara långsiktiga och tematiska. Vi bestämde oss för att ha en ännu närmare dialog med bolagen kring deras situationsanalys och åtgärder, för att säkerställa att de hade dynamiken och flexibiliteten att hänga med i en föränderlig marknadssituation. Vi fokuserade också extra mycket på att bolagen ska ha en stark finansiell ställning, och höga inträdesbarriärer.  Optimalt ville vi att våra bolag ska ha en möjlighet att komma ur krisen i en starkare marknadsposition”.

Vad säger du om det amerikanska börsåret som vi nu lämnat bakom oss?

”Don’t Fight the Fed. När det såg som mörkast ut sänkte centralbankerna räntorna samtidigt som regeringar världen över initierade enorma stödpaket. Fed visade vägen för börsens optimism, och den har hållit i sig året ut. Det andra jag vill lyfta fram är de amerikanska bolagens anpassningsförmåga som verkligen imponerat. Hur snabbt de kunde ställa om till en ny verklighet och anpassa sina kostnader och försäljningskanaler. Och hur ny teknik har varit en grundförutsättning”.

Nämn bolag som har fått lämna fonden och varför?

“Fonden har under perioden avyttrat ett antal innehav som vi bedömer kommer påverkas negativt långsiktigt av coronakrisen. Två exempel är OMA – en mexikansk flygplatsoperatör samt Welbilt som underleverantör av köksutrustning till restauranger.  Vi har även sålt ut hela innehavet i Mellanox och AquaVentures som båda blev uppköpta under första halvåret”.

 

 

JOAKIM BY

Förvaltar: Handelsbanken Amerika Småbolag Tema.

Förvaltat kapital: 14 miljarder kronor.

Utveckling 2020: +20,6  procent.

Utveckling 3 år rullande per 2020-11-31: +49,3 procent.

Utveckling 5 år rullande per 2020-11-31: +120,4 procent.

 

Ert största innehav är Graphic Packaging som tillverkar pappersbaserade förpackningar för dryck, mat, livsmedel och andra konsumentprodukter.

“Graphic Packaging är en investering på hållbarhetstemat, närmare bestämt ”från plast till papper”. Bolaget som är ett av USA:s största förpackningsföretag har valt att fokusera fullt ut på pappersförpackningar där man har nära 40% marknadsandel i USA. De är en del av lösningen när globala konsumentjättar ställer ut hållbara löften till sina kunder som vill ha mer hållbara förpackningar. Till exempel McDonalds, Nestle och Unilever som lovat att redan år 2025 enbart använda återvinningsbara material. För Graphic Packaging öppnar sig då en ny femmiljardersdollarmarknad och ledningen spår att de kan öka den organiska tillväxttakten de kommande fem åren”.

Aktien har gått ner något i år, varför är det så?

“Lite svårt att säga då bolagsledningen har levererat vad de lovat och lite till. Min gissning är att marknaden är orolig för kostnadsinflation men vi tror att bolaget har bättre “pricing power” än vad marknaden ger dem kredit för. De investerar även i kapacitet idag vilket kommer leda till kraftiga synergier och marginalexpansion från 2022. Det kan vara för lång tidshorisont för många amerikanska investerare som ofta uppvisar mer av ett kvartalsfokus”.

Det pågår ju ett race om smarta, miljövänliga förpackningar. Vi har också flera svenska bolag som fokuserar på det, exempelvis Stora Enso eller Billerud Korsnäs – finns det någon skillnad i efterfrågan på dessa produkter i USA jämfört med Sverige eller resten av världen? 

“Tror inte att det är någon större skillnad gällande konsumenten och den starka drivkraften från ökad e-handel. Men när det gäller acceptansen för miljövänliga förpackningar har omställningen gått snabbare i Sverige och EU delvis driven av politiska initiativ och reglering. I USA drivs trenden mer av konsumenten. De nordiska bolagen har gått klart bättre än Graphic Packaging. Bolaget har inte fått samma ”hållbarhetsstämpel” som de nordiska bolagen ännu”.

Apropå mat så har det gått väldigt bra för ett annat innehav i fonden, Darling Ingredients, som samlar in restprodukter från bland annat restauranger och sedan återvinner man exempelvis matolja som senare säljs till restauranger. Det låter som kemi möter hållbarhet?

“Ja. Darling är ett spel på återvinning och förädling. Bolaget som är baserat i Texas återvinner matrester, oljor och fett och producerar ingredienser, fetter och protein till mat. Det mest intressanta över tid för Darling är dock deras tillverkning av förnybar diesel genom sitt joint venture med Valero. Detta står för drygt 10% av försäljningen i dag (nära 50% av vinsten) men efter stora investeringar, som delvis redan skett , är planen att detta segment ska stå för nära 50% av försäljningen inom tre år. Vår tro är att förnybar diesel kommer bli ett viktigt sätt att reducera koldioxidutsläppen och att fler stater kommer följa efter Kalifornien och premiera en större andel förnybar diesel framöver”.

Aktien har stigit med nästan 100 procent i år, ska den upp lite till och varför?

“Aktien har gått starkt men vi ser ingen anledning till att Darling ska handlas med så stor rabatt mot finländska Neste. Högre tillväxt och starkare marginaler ör snarare handlas med en premie”.

Du har tidigare sagt att amerikanska börsbolag är bäst. Tycker du det fortfarande?

“Men risk för att vara aningen partisk så är svaret ändå ett solklart ja. USA har en har en historik av innovation och väldigt stark entreprenörsanda och visat gång på gång att landet är bäst i världen på att få fram bolag med potential att växa. Sedan måste man ju säga att deras innovationskraft, höga arbetsmoral och snabbhet att ställa om till en ny verklighet verkligen visat sig vara sig väldigt viktig  i dessa kristider. Förutom innovation och produktivitet är demografi det viktigaste för tillväxten över en längre tidshorisont.  I USA växer arbetskraften varje år till skillnad mot exempelvis Europa eller Japan där arbetskraften minskar”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du fler intervjuer

Annons från AMF
Annons från AMF