Torsten Jansson om investeringen i Göran Perssons bolag: ”Han är ovanligt intelligent”

Torsten Jansson har köpt aktier i New Wave för närmare 10 miljoner kronor i veckan. Nu säger han till Affärsvärlden att han tankar aktier "när det finns utrymme för det".
Börs-VD:n berättar också om:
✓ Köpet i onoterade skogsbolaget där förre statsministern Göran Persson är ordförande: "Göran är ovanligt intelligent - och väldigt övertygande"
✓ Privata aktieportföljen: "Har inget i de mest hajpade fastighetsbolagen"
✓ Utvecklingen för New Wave: "Nu kan vi köpa upp bolag som hamnat under press"
Torsten Jansson om investeringen i Göran Perssons bolag: ”Han är ovanligt intelligent” - Torsten Jansson, New Wave Group
Torsten Jansson, grundare och huvudägare av New Wave Group. Foto: Suvad Mrkonjic / BILDBYRÅN

Insynsköpen från New Waves VD och största ägare fortsätter att trilla in. I våras öppnade Torsten Jansson plånboken och nu senast i mitten av september valde han att trycka på köpknappen igen. Hittills i år har han handlat aktier i profilklädesbolaget för cirka 55 miljoner kronor. Den senaste veckan har han köpt för omkring 10 miljoner kronor.

Torsten Jansson tonar dock ned signalvärdet gällande de senaste affärerna.

“Om jag äger 34 eller 34,4% av aktierna i New Wave efter de senaste affärerna har det inget stort signalvärde, det tror jag inte. Köpen handlar mer om att jag gillar New Wave som en privat investering”, säger han och fortsätter resonemanget:

“Det är skillnad om man köper för stora delar av sitt styrelsearvode som styrelsemedlem, eller också om man går in och höjer sitt ägande kraftigt med ett par procentenheter. Relativt det jag redan äger så är dessa mindre poster – det får man ju vara ärlig och säga.”

Varför valde du att köpa just nu?

“När det finns utrymme för att investera så gör jag det. Jag tror väldigt hårt på New Wave långsiktigt vilket framgått på många sätt. Om jag ska investera i något känns det bra att fortsätta göra det i New Wave. Sedan är det klart att det kanske kommer en dag när jag behöver sälja lite också, eftersom över 95% av mina pengar är i New Wave. Men tror man på det man investerar i, blir det roligt och på något sätt har man ödet i sina egna händer också”, säger VD:n.

Torsten Jansson har flera andra investeringar. Bland annat är han delägare i det kändistäta skogsbolaget Greengold, med Sveriges före detta statsminister Göran Persson som ordförande. David Mindus, Bengt Julander och David Batra, för att nämna några, återfinns i ägarlistan.

Varför Greengold?

“Göran Persson är en ovanligt intelligent människa och väldigt god vän till mig. Han sa till mig för många år sedan att skog är väldigt bra att investera i och han är väldigt övertygande.”

Göran Persson, David Batra och Torsten Jansson äger aktier i Greengold.

Torsten Jansson äger aktier för cirka 50 miljoner kronor, motsvarande 0,7% av kapitalet i Greengold, enligt Holdings.

“Jag har investerat ganska tungt i Greengold, tja, tungt för mig om man bortser från det jag äger i New Wave åtminstone. Jag tror på att sprida investeringarna och jag tror definitivt inte att mark och skog kommer att minska i värde framöver – nästan oavsett vad som händer.”

“GILLAR INVESTERINGEN SKARPT”

Greengold är enligt Torsten Jansson ett välskött bolag med en bra affärsidé och stark ledning. Bolaget köper och förvaltar skog i flera olika länder och det “finns få bolag som är jämförbara med dem”.

“Genom att äga skogsbolaget ger det en chans att få ägandeskap över stora arealer mark. Som privatperson är det inte helt lätt att köpa så mycket skogsmark. Jag gillar investeringen skarpt”, säger han.

Utöver det har Torsten Jansson också en portfölj med börsaktier som han är “väldigt” långsiktig i. Några innehav i portföljen är Swedbank, Nordea, Handelsbanken och AB Volvo.

“Jag tror på VD Martin Lundstedt. Sedan har jag lite annat i portföljen och inte så mycket fastighetsaktier.”

Du menar att du undviker fastighetssektorn lite?

“Undviker gör jag inte. Jag har en del i Wallenstam exempelvis. Ett stabilt bolag även när det blåser. Men jag har inget i de mest hajpade fastighetsbolagen, alltså de med för hög belåning i kombination med mycket obligationer”, säger Torsten Jansson.

Vad tänker du om fastighetssektorn just nu mot bakgrund av det rådande ränteläget?

“Det är inte första gången det smäller i fastighetsvärlden. Vi hade ju fastighetskris och bankkris i Sverige i slutet av 80-talet och början på 90-talet. Kriser återkommer med jämna mellanrum. Jag som är född på 60-talet tycker den räntan vi har nu inte är så väldigt hög”, säger Torsten Jansson och tillägger:

“Jag betalade 16% i ränta på mitt första hus. Tål man inte räntor på 5%, då är det inte bra. Men det är svårt att jämföra läget nu kontra 25 år sedan. På den tiden hade man hög marginalskatt bland annat. Men jag tror inte 5% nu är värre än 16% då. Det har varit ett onormalt lågt ränteläge en längre tid.”

Torsten Jansson var tidigare styrelseordförande för JC, som gick i konkurs 2019, och Sisters/Brothers. Foto: Stefan Gustavsson / SvD. Stockholm 2005.

Torsten Jansson tror att om det kommer fler styrräntehöjningar från Riksbanken kommer dessa vara begränsade.

“Man märker att många privatpersoner börjar få det tufft nu. Man kan väl hoppas att det inte kommer fler höjningar i detta läge”, säger han.

Hur slår de högre räntorna mot New Waves privatkunder?

“Mindre än hälften av våra kunder är privatpersoner. Men det är konsumentsidan som är kunder till våra kunder (återförsäljare som Stadium, Intersport red.anm.) och där har vi sett en inbromsning. Det går lite trögare.”

En hel del av inbromsningen på sportsidan beror på att det funnits stora varulager hos New Waves kunder, vilket inneburit strypta inköp till och från, berättar Torsten Jansson.

“Jag hoppas att det blir lättare att vara leverantör redan under fjärde kvartalet. Den nedgången vi har sett i våra led är dock inte alls lika stor som ute hos konsumenten”, framhåller han samtidigt.

På tal om en svagare konsument, hur har det gått för Åhléns sedan du blev delägare?

“Eftersom jag inte är verksam i bolaget kan jag inte detaljerna om hur det går för Åhléns. Man kan väl säga att ’so far so good’. Men det känns inte som att man ska överdriva krisen vi har nu. Det här är ändå en mjuklandning jämfört med coronapandemin eller finanskrisen 2009. Jag skulle säga att det vi går igenom nu är mer en normal svängning i konjunkturen, driven av räntor och inflation. Det är ingen kraschlandning som det var under tidigare kriser”, säger Torsten Jansson.

Sommaren 2022 sålde familjeföretaget Axel Johnson den åtminstone då förlustbringande varuhuskedjan Åhléns efter att ha varit ägare i över 30 år.  På andra sidan förhandlingsbordet stod Ur & Penns ägare Ayad Al-Saffar som valde att svälja 70% av varuhuskedjan. Torsten Jansson och New Waves vice VD Göran Härstedt tog tillsammans resterande 30%.

“Det värsta jag varit med om krismässigt var Lehman-kraschen. Det var som om man trodde det var fel på telefonlinjerna då. Allting föll bara ihop där under en period.”

Marknaden svänger upp och ner över tid. Det bör man vara beredd på och är något att vänja sig vid, enligt VD:n som konstaterar att sämre tider öppnar upp för möjligheter.

Torsten Jansson, grundare av New Wave, under en fotografering i Kosta. Foto: Suvad Mrkonjic / BILDBYRÅN

“New Wave gjorde några förvärv efter finanskrisen men sedan stod det nästan helt still på den fronten mellan 2012 och 2022, mycket på grund av att det var väldigt höga prissättningar på bolag då.”

De senaste nio månaderna har New Wave däremot genomfört två förvärv.

“Nu kan vi köpa upp bolag med kanske lite svagare balansräkningar och som hamnat under press. Det i sig öppnar för möjligheter. Så det är inte bara negativt med tuffare tider och ett par sämre kvartal. Med New Waves starka balansräkning uppstår expansionsmöjligheter genom förvärv men också att ta marknadsandelar organiskt. Efter finanskrisen dröjde det inte länge innan vi stod starkare än innan krisen, vilket också gällde efter coronapandemin. Vårt mål är att komma ur rådande konjunktursvacka starkare.”

Ni köpte outdoor-bolaget Tenson i juni – visste du att det skulle bli en regnig sommar?

“Det hade jag ingen aning om. Vi har letat efter ett outdoor-märke i många år, en av de få saker vi saknat i vårt utbud. Tenson är ett starkt varumärke och hyggligt internationellt”, säger Torsten Jansson.

Bland annat har Tenson exponering mot den norska, tyska och danska marknaden.

“I dag är Tenson jättelitet. Man kan säga att Tenson tar vid där Craft slutar. Craft är mycket kläder för aktiv idrott och Tenson är mer friluftsliv. Jag hoppas att vi kan göra samma resa i Tenson som vi gjort med Craft”, säger New Wave-chefen.

Tenson har historiskt gått med förlust. Tror ni att trenden vänds när bolaget nu konsolideras in i New Wave?

“Absolut. Vi integrerar ju in Tenson i hela inköpsdelen. Vi har bredare distributionskanaler och dotterbolag i flera länder. Jag skulle bli oerhört besviken om vi inte lyckas vända förlusterna. Troligtvis har Tenson en positiv rörelsemarginal redan nästa år och en ganska bra marginal året därpå.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du fler intervjuer

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold