Tobiis nye VD: ”Vi ska vinna affärer och har bara börjat”
Den 9 december 2021 befordrade ögonsensorbolaget Tobii Anand Srivatsa till VD. Sedan dess har han hunnit vara med i en sparekonompodd och blivit intervjuad av kanalen EFN. De har visat upp sina produkter för en morgontidning, en tekniktidning, landsortspress och krishanterat Ukraina då Tobii har konsulter i Kiev.
Ett kvartal in på det nya jobbet tar han emot Affärsvärlden på Tobiis Stockholmskontor. För dagen är Anand Srivatsa klädd i svart väst, mönstrad skjorta med upprullade ärmar, mörkblåa jeans och bruna skinnskor. Kollegan Hellen Vergoossen, disputerad psykolog, ber honom sätta på sig glasögonen från konferensbordet som är utrustade med svarta pricksensorer. En dator visar i realtid Anand Srivatsa synfält. En annan Tobiiprodukt på bordet är en avlång metallsak som man krokar på laptopen.
Gemensamt för dessa är att de försöker svara på frågor som handlar om människans synmönster. Hur screenar vi hemsidor? Hur funkar det i en fysisk butik? Det är så vi känner Tobii främst. På senare tid har de fått en del uppmärksamhet för hur glasögonen kan användas i bilar genom att larma om en förare blir trött.
STORA ÄGARE | Värde (MSEK) | Andel | |
1 | Handelsbanken Fonder | 291 | 8,2% |
2 | Swedbank Robur | 288 | 8,1% |
3 | Henrik Eskilsson ** | 153 | 4,3% |
4 | Öhman Fonder | 146 | 4,1% |
5 | Lannebo Fonder | 126 | 3,6% |
6 | Invesco | 103 | 3,1% |
7 | Indecap AB | 96 | 2,7% |
8 | Mårten Skogö ** | 79 | 2,2% |
9 | Avanza Pension | 65 | 1,8% |
10 | Futur Pension | 62 | 1,8% |
11 | Länsförsäkr. Fonder | 56 | 1,6% |
12 | Allianz Global Investors | 54 | 1,5% |
13 | Deka Investments | 51 | 1,5% |
14 | Eskilsson Consult AB ** | 53 | 1,5% |
15 | March Asset Mgmnt | 44 | 1,3% |
16 | ODDO Asset Mgmnt | 43 | 1,2% |
17 | Nils Bernhard ** | 40 | 1,2% |
18 | Carnegie Fonder | 38 | 1,1% |
19 | Prioritet Finans | 38 | 1,1% |
20 | BlackRock | 37 | 1,0% |
21 | ACATIS Investment | 34 | 1,0% |
22 | Nordnet Pension | 28 | 0,8% |
23 | John Elvesjö** | 28 | 0,8% |
** Insiders och/eller medgrundare |
“Teknologin som vi investerat i har börjat mogna”, säger Anand Srivatsa.
På andra sidan bordet står en box med glasruta. I hänger ett Virtual Reality-headset som genomgår en reningsprocess.
Jag tar på mig headsetet och äntrar det så kallade metaversumet. Mitt emot står en pojkliknande avatar och stirrar på mig. Om jag rör huvudet lite till vänster gör han det också. Varje gång jag blinkar, blinkar den. Det gör en skrämmande medveten om sina egna blinkningar. Tobiis produktchef Doug Eggert säger till mig att klicka vidare till nästa rum.
Där står klossar uppradade på plintar. Några är närmre, andra är längre in. På marken ligger en orange och en lila boll. Målet: kasta ner klossorna. Jag plockar upp den lila genom att stirra på den och klicka på kontrollen som jag har lindad runt min hand som om jag vore en jedi-riddare i Stjärnornas krig och med hjälp av kraften får sin ljussabel tillbaka.
Med ett vänstersteg lyser ett grönrutigt kraftfält upp som i filmen The Matrix. Ännu mer till vänster kommer det riktiga glasfönstret med dess sammetsgröna gardiner knocka mig.
“Det här är ingen möjlighet som är två eller tre år fram i tiden. Allting händer nu och det är en stor skillnad med var vi befann oss för bara ett år sedan”, säger Anand Srivatsa.
Eh va, vad är det som har hänt eller händer nu?
Tvärt: pandemin fick fnatt på data- och tv-spelandet, kryptovalutor och digitala apmotiv, kallade NFT:s, såldes för miljoner. I samma veva började ordet ”metaverse” dyka upp lite här och var, en slags virtuell värld. I september 2021 meddelade Facebook att de byter namn till ”Meta”, för att spegla sin nya riktning. På de efterföljande kvartalsrapporterna stod Wall Street-VD:ar och siade om metaversum. VR-headsetet blev årets julklapp, och i februari dök Metagrundaren och VD:n Mark Zuckerberg upp i en prestigefylld podcast av Lex Friedman, en ryskamerikansk ai-forskare och en av de som har bäst koll på sådant. Mark Zuckerberg hade ett budskap:
”En hel del av din hjärna är bara fokuserad på att läsa av ansiktssignaler. När vi designar nästa VR-headset kommer vi lägga ett stort fokus på ansiktsläsning och ögonspårning, så att du kan ha ögonkontakt.”
Och i ett slag är Tobiis teknik högaktuell, liksom Anand Srivatsas specialkompetens.
“Vårt fokus är kommersialisering och kundorientering – något jag försöker få in allt mer i bolaget. Vi rampar upp. Vi ska vinna affärer och har bara börjat”, säger Anand Srivatsa.
FIRADE TJUGOÅRSJUBILEUM
För inte så länge sedan var Tobii ett litet Stockholmsbolag med en vision om att man som användare ska kunna styra en dator med hjälp av ögats rörelser. Nyligen firade de tjugoårsjubileum och snart sju år som börsnoterade.
När de blev publika i april 2015 blev erbjudandet övertecknat nästan 30 gånger – ett rekord för en OMX-notering. Investeringarna från Wallenbergs Investor spädde på hajpen. I oktober 2016 nådde aktien en toppnotering på 85 kronor, ett lyft med 240% jämfört med teckningskursen på 25 kronor.
En månad senare började det dala. En nyemission på nästan en halv miljard kronor, Investor sålde av löpande och på 18 månader hade aktiekursen rasat med över 60 procent till bottennivån på 26 kronor. Bolaget led av en förtroendekris, skrev DI, och förlusterna har fortsatt att hålla i sig.
Aktien har åkt bergochdalbana och i dag handlas den för runt 32 kronor, vilket ger ett börsvärde på runt 3,4 miljarder kronor. Då ska man ha i åtanke att Tobii i december knoppade av och särnoterade Tobii Dynavox. Kvar i det ursprungliga bolaget fanns Tobii Tech och Tobii Pro. In kom Anand Srivatsa och tog över som VD efter grundaren Henrik Eskilsson. Tobii hade vuxit sig för stora, sa grundaren i en DN-intervju, och behövde hitta en riktig VD, sa han skämtsamt.
Tobii hade vuxit sig för stora, sa grundaren i en DN-intervju, och behövde hitta en riktig VD.
“Henrik och jag är olika vad gäller erfarenhet och tänkesätt. I den amerikanska kulturen lär man sig beslutsamhet. Det är en nyckel nu när vi väljer var vi ska satsa. Det är viktigt att våga fatta tuffa beslut, fokusera på något och kanske släppa något annat”, säger Anand Srivatsa.
”JAG HAR LÄRT MIG TA RISKER”
Var har han lärt sig det? Anand Srivatsa berättar om hur han som tioåring flyttade till USA från Indien med sin familj. Pappa var den första med akademisk utbildning och jobbade på en indisk storbank. Farfar var bonde. Anand Srivatsa blev ingenjör och hamnade på teknikkoncernen Intel. Där jobbade han på produktsidan, försäljning och marknadsföring. Han flyttade runt i USA, tog med frun och en sexmånaders son till Taiwan, blev pappa till en dotter, flyttade tillbaka.
“Jag har lärt mig ta risker och testa nytt. Det har gett belöning och något som jag försöker förmedla som ledare.”
I slutändan basade han över desktop, system och kanal-grupper som omsatte 15 miljarder dollar per år, motsvarande 146 miljarder kronor. Hans del sysselsatte 300 personer, men kunde styra arbeten för tusentals personer om man tar in hela interna beställningskedjan – både horisontellt och vertikalt. Något liknande sker i Tobii nu. Tillväxtfokuset kräver en starkare säljorganisation.
“Vi befinner oss i de flesta fall på en mycket underpenetrerad marknad. Vi måste ha mer medvetenhet om lösningen som vi tar med, se till att den potentiella kunder förstår värdet av den teknik vi tar in i deras applikationer. Sedan måste vi ha säljare som kan engagera denna kund och se till att vi ser till att vi levererar det vi kommer med. Det finns mycket kvar att göra.”
Nya Tobii består av gamla ”Tobii Pro” och ”Tobii Tech”.Pro säljer främst helhetslösningar till universitet för forskning om mänskligt beteende. Där är de marknadsledande. Fram till senaste kvartalsrapporten rapporterade bolaget siffror separat i varsitt segment där det tydligt framkom att Tobii Pro stod för lejonparten av omsättningen. I den senaste rapporten hade de ändrat om så att skillnaden inte framgick lika tydligt, istället hette det ”Products and solutions” och ”Integration”.
“Vi bedriver inte vår verksamhet på samma sätt längre. Det är enklare att förstå marknadsdynamiken såhär, enklare för investerare.”
En spelare i gaming?
Tobii Techs mål är att nå ut brett genom att ta fram specialdesignade lösningar. De skickade den 7 februari i år ut ett pressmeddelande som gav eko. Det pågick förhandlingar med den japanska elektronikjätten Sony om att samarbeta för att ta fram deras nya VR-headset. Ingen mer information.
Aktiekursen rusade tvåsiffrigt och analyshusen skruvade förväntningarna. ”Vi anser att det är en färdig affär med potential att vara en betydande intäktsdrivande faktor för Q4 2022”, skrev Carnegie. Handelsbanken upprepade köp, men sänkte riktkursen. ”Vi är fortsatt övertygade om att Tobiis teknologi är undervärderad av marknaden till följd av flera ’tjuvstarter’ som har minskat marknadens förtroende vad gäller Tobiis framtidsutsikter, skrev analysavdelningen. SEB var mer tveksamma. De meddelade att de inte skulle inkorporera Sony-affären förrän något officiellt var påskrivet, men också eftersom att det rådde osäkerheten kring tajming och struktur. ”Vi tror att marknaden anser att en designvinst är mer trolig än inte, men det finns fortfarande mycket osäkerhet eftersom XR (extended reality reds anm) fortfarande är ett framväxande koncept”, skrev de. Aktien avslutade börsdagen minus 10%.
Hur skulle detaljerna se ut? Än i dag råder oklarheter gällande Tobiis samarbete med Sony.
“Vi befinner oss fortfarande i förhandlingar. I detta läge kan vi inte ge mer information. Det vi kan säga är att vi jobbar mot att kunna erbjuda vår tjänst i Sonys lösning”, säger Anand Srivatsa.
Kanske blir Sony-affären en fingervisning till hur mycket betalt Tobii får som leverantör till sektorn, liksom hur en sådan leverans kan se ut.
Att svälja eller sväljas
Om vi jämför med chipptilverkare som TSMC eller Nvidia levererar de specialdesignade lösningar till kunden för till exempel en bil eller dator.
Tobii låter i stället en kund mixtra och matcha med så kallade ”vertikala lösningarna”, även kallat för modulhus. Likt affären med HP stod Tobii för exempelvis sensorn, chippet och algoritmerna, inte kameran.
“Konkurrentlandskapet är uppdelat på två sätt. Det ena är företag som opererar i samma värld som vi. Där finns några startups och några andra som konkurrerar. Jämfört med dem så tycker jag att vi är de enda som verkligen har en integreringslösning på marknaden. Vi har trovärdighet och kan leverera produkt och skalbarhet. Det är en stor skillnad.”
“Sedan har vi de stora techbolagen. Några av dem har köpt eyetrackingbolag och har kapacitet inhouse. Vi ser dem inte som konkurrenter utan potentiella partners. I vissa fall kommer det finnas de som tycker att de har en teknologi som är bättre.”
Riskerar ni att bli uppköpta?
“Det lär nog finnas företag där vår teknik är vettig internt. Vår approach till marknaden är att vi är en horisontell spelare med olika vertikaler. En potentiell förvärvare måste överväga om värdet vi har i de olika vertikalerna är rimliga i deras bolag.”
En annan faktor som talar för ett eventuellt uppköp är den spridda ägarstrukturen. Grundarna står för mindre än en tiondel av ägandet. Anand Srivatsa har 27 000 aktier till ett värde på 675 000 kronor, vilket motsvarar 0,02%.
“Jag förväntar mig med all säkerhet öka innehavet över tid.”
En väg för Tobii blir egna förvärv.
“Det kommer vara ett viktigt verktyg. Framåt kommer vi vara mer aktiva på M&A-marknaden.”
Den jojoaktiga aktien är inget som oroar Anand Srivatsa, och på senare tid har det varit väldigt mycket makro som pressat kursen nedåt. När allting lägger sig räknar de med att Tobii uppvisar högre än normalnivåerna.
Övergripande kallar Tobii det för att de verkar inom ”attention computing” med sex kärnområden: gaming, bil, beteendestudier, sjukvård, utbildning och utökad realitet. Två av dessa är Anand Srivatsa särskilt exalterad över.
“Om jag säger att jag är en gamer kommer jag skämma ut min son. Jag växte upp med att spela strategi och rollspel som Civilization. Nu spelar jag Fortnite tillsammans med sonen, men åldern gör mig dålig.”
Fortnite är ett gratis skjutspel och går ut på att sista personen på banan vinner. Det går att köpa nya outfits till sin gubbe och spelet bröt ny mark när rapparen Travis Scott i april 2020 uppträdde inför 12,3 miljoner användare. Fortnite var, enligt vissa, det första metaversumet som visade potentialen.
Metaverse på allas tungor
Vad är det metaversum som Tobii ska in i? Förvirring råder, skriver CNBC, och på rapporterna för det tredje kvartalet efter Facebooks annonserade sitt namnbyte pratade VD:ar från vitt olika branscher osammanhängande.
En mänsklig samupplevelse med annonser, enligt spelplattformen Roblox Det är redan här, sa Warner Music. Det är inte här, sa det snart (?) Ericssonägda molnbolaget Vonage. Det är vagt, sa gamingjätten Tencent. Något med krypto, sa kryptobörsen Coindesk. På frågor om hur det här kunde skapa aktieägarvärde var de framsynta med sina affärsmöjligheter.
Enkelt förklarat är det en virtuell verklighet i 3D. Lite som dataspelet The Sims som gick ut på att leva ett helt vanligt liv i en självinredd bostad. För alla som inte interagerat i metaversum framstår det som hopplöst orimligt, men tydligare för de med erfarenhet. Man skapar en avatar som sedan existerar. Det är allt. Man kan gå på stan, shoppa kläder från klädmärken som Adidas och Gucci, köpa landområde, konversera, bjuda över vänner på middag, gå på kända musikers konserter, spela spel, och så vidare. Valutan är hemmasnickrad.
Till skillnad från vår värld, där vi bara har en jordglob till förfogande, finns det i metaversum olika planeter man kan växla mellan. Några kommer vara ägda av techjättarna, andra är decentraliserade och vilar på den mytomspunna blockkedjetekniken.
Det enda som krävs för att få tillgång till metaversum är en dator eller smartphone. Istället för att åka rymdskepp mellan kan man använda trycka sig vidare. Väl i ett metaversum slipper avataren gå särskilt långt, en ny plats är bara ett klick bort.
Det går även att besöka metaversum med ett VR-headset. Det är här Tobiis teknik försöker profilera sig. Tanken är följande: Om vi försöker efterlikna något mänskligt är det väl lika bra att våra avatarer utrustas med ögon som beter sig som verkliga? Ett minus är bara att designen inte är helt hundra. Ett annan svårighet är att de riktiga människorna kan uppleva åksjuka.
“Allt blir bättre på skärm”
“Det är ett av de stora problemen och orsakas av en konflikt mellan olika sinnen. Undermedvetna blir triggat och det känns som något inte stämmer. Även om man inte märker det”, säger produktchefen Doug Eggert.
Techskribenten och Facebooks tidigare produktchef Antonia Garcia Martinez skriver om det i sitt nyhetsbrev. ”Om du undrar varför någon som Zuckerberg med så enorma resurser (…) vill utplåna verkligheten med ett VR-headset, då måste du förstå en techpersons tankesätt. Som en anmärkningsvärd VC oironiskt sa till mig privat: allt som är värt att göra kan göras bättre via en skärm”.
Den stora frågan är snarare: Hur kommer det bli? Än så länge är allt spekulativt, visionärt och futuristiskt. Den typiska paradoxen för gaming kvarstår: skapa så bra grafik som möjligt utan att tappa spelupplevelsen. De som expanderar har en fast övertygelse: metaversum kommer vara fyllt av pengar. På alla olika sätt i alla dimensioner. Därför slukade Microsoft gamingjätten Activision Blizzard för en rekordumma, därför investerade Facebook i fjol 10 miljoner dollar i sitt projekt. Och därför är Anand Srivatsa ny Tobii-VD.
“Det finns otroliga möjligheter för innovation, där Tobii kan leverera mer och mer värde.”
Techprofilen Shane Parrish hade en annan ingång: ”Precis som att det inom artificiell intelligens pratas om ‘singulariteten’ (stunden då ai passerar mänskligt intellekt, reds anm.) är metaverse tiden då våra digitala liv blir viktigare för oss än våra fysiska liv”. Frågan är bara när? Och hur?
Här hittar du fler intervjuer
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.