”Stordriftsfördelar mycket viktigare på nätet”

Fredrik Skoglund älskar att investera i bolag som rider på långsiktiga trender. Därför har Länsförsäkringar Småbolagsfond gynnats när viruskrisen lyft Lyko, Boozt och andra bolag som är vinnare online. ”Jag har svårt att se hur en konkurrent kan hota Boozt och Zalando. De har så stort försprång”, säger Fredrik Skoglund som förvaltar fonden.
”Stordriftsfördelar mycket viktigare på nätet” - Fredrik Skoglund[32065]
Fredrik Skoglund, förvaltare av Länsförsäkringar Småbolagsfond

Länsförsäkringars småbolagsfond har klarat viruskrisen bra. Uppgången sedan årsskiftet summerar till 12 procent i skrivande stund.

Vad är investeringsstrategin?  

Framför allt tittar vi på vinsttillväxt. Och den ska vara hållbar. Trender som intresserar oss är bland annat övergången från fysiska butiker till onlineförsäljning, digitalisering och ett ökat fokus på hemmet efter corona-pandemin”, säger Fredrik Skoglund.

Ett av era större innehav är skönhetsbolaget Lyko. Aktien är upp 460% senaste året. Varför?

Lyko säljer hårvårdsprodukter och smink framför allt på nätet och under andra kvartalet växte onlineförsäljningen med 100%. De har haft en fantastisk tillväxt och också expanderat i Norge, Finland och Danmark. Där har tillväxten också varit oerhört stark. Jag tror också att Lyko kommer expandera söder om Danmark. Nu har de investerat i en högre automatiseringsgrad och skulle kunna leverera dit från lagret i Vansbro på en dag. Dessutom har ledningen aviserat ytterligare investeringar i automatisering vilket säger mig att de tror på fortsatt hög tillväxttakt.”

På temat e-handel har ni också investerat i modeföretageBoozt.

Vi tror på Boozt. Och på Zalando också för den delen, men vi investerar ju bara i svenska småbolag. På nätet är det så viktigt med stordriftsfördelar att det är svårt att se hur en konkurrent skulle kunna hota deras ställning. Marknadsföringsförsprånget ökar varje år. Ponera att Boozt växer kanske 25% i år. De lägger 10% av sin omsättning på marknadsföring. Då kommer de öka sin marknadsföring nästa år med 70 miljoner. Jämför det med Nelly. De tjänar inga pengar och kan kanske öka marknadsföringen med någon miljon. Så varje år ökar försprånget för de stora. Jag tror att stordriftsfördelar är mycket viktigare på nätet än i fysiska butiker.

Zalando är större än Boozt och har även billigare egna märken. Var är potentialen störst?

Jag gillar Boozt bättre. Man hör att Zalando köper in stora volymer av de olika varumärkenasätter vilka priser de vill och struntar i om de förstör prisbilden för dessa varumärken. Dgör som Amazon, och exempelvis har Nike lämnat Amazon av det skälet. Frågan är vad som händer om olika varumärken börjar ifrågasätta Zalandos prissättning.

Du tror alltså på mode online. Är den av dem som dömer ut H&M?

Onlinetrenden kommer att fortsätta. Innan corona stod klädförsäljning på nätet i Sverige för runt 15%. Nu uppgår den siffran till kanske 30%. Det är inte omöjligt att hälften av klädförsäljningen i Norden sker på nätet om några år. Och vi har sett många fysiska klädkedjor gå under den senaste tiden. Men jag tror att H&M och spanska Zara, som är stora och har kraft att hålla sig kvar, då kan ta en större marknadsandel bland de fysiska kedjorna. Dessutom satsar de stort online. Jag skulle inte räkna ut varken H&M eller Zara.

Så det går mot oligopol och storskalighet både på nätet och fysiskt? 

Absolut”, säger Fredrik Skoglund.

Ett annat stort innehav i fonden är utbildningskoncernen Academedia vars aktie slagit index under pandemin.

Är Academedia en hedge mot stigande arbetslöshet?

”Ja, nu när arbetslösheten stiger så ökar ansökningarna till olika utbildningar och Academedia är störst i Sverige på vuxenutbildning. Företaget har också en stabil vinsttillväxt och kommer att göra förvärv och starta fler skolor. Och på tal om nya beteenden på grund av corona: Säg att alla elever skulle studera hemifrån en dag i veckan vilket inte alls känns som en osannolik tanke. Då kan Academedia sannolikt kunna sänka kostnaderna för att de behöver färre lokaler. En av Academedias största kostnader är just kontorshyra. Jag tycker Academedia är en billig och underskattad aktie.

Husqvarna väger tyngst i portföljen. Vad ser du där?

Husqvarna har tagit sig igenom en tuff period i USA där de bland annat löst upp divisionen Consumer Brands. Men jag tror att trenden som innebär att vi går från bensindrivna maskiner till batteridrivna kommer att gynna bolaget som är global marknadsledare på robotgräsklippare. Det är inte omöjligt att det blir förbjudet med bensindrivna gräsklippare inne i städer och kanske på fotbollsplaner och golfbanor. Och idag finns det bara ett alternativ, nämligen Husqvarna. Konkurrenterna ligger så långt efter”, säger Fredrik Skoglund och fortsätter:

I USA säljs det ungefär 50 000 robotgräsklippare varje år samtidigt som det i Europa säljs 500 000. I och med att folk blir allt mer medvetna i USA kommer trenden med robotgräsklippare att bli stor även där. 

Du har också Electrolux i fonden. Vad kommer att trigga aktien?

Aktien är pressad och jag tycker den ser ganska attraktiv ut på de här nivåerna. Min tanke är också att det har blivit ett ökat fokus på hemmet på grund av corona, och det är en trend som kommer att hålla i sig. Jag tror det kommer att gynna Electrolux bland annat i södra Europa där folk knappt har ett kök eftersom de har haft för vana att äta ute så mycket.

Peab, ett av era större innehav, har pressats under krisen.

Jag anser att Peab värderas fel. Bolaget har ungefär 30 000 bostadsbyggrätter. Det är lika många som JM men dessa värderar man i princip till noll. Man värderar bara byggbolaget Peab. 

Även Securitas har gått dåligt i år men är ett av era största innehav.

Vi har mycket pensionspengar i vår fond så vi tänker väldigt långsiktigt. Jag ser Securitas som ett digitaliseringscase som ska byta ut den fysiska personen som gör säkerhetsarbetetmot kameror och teknik. Det borde vara positivt för Securitas på sikt”, säger Fredrik Skoglund.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du fler intervjuer

Annons från Spotlight Group