Intervju Günther Mårder
”Risken ökar med nya ägare”
Du investerar både i noterade och onoterade bolag. Hur kommer det sig?
”När jag började arbeta för Företagarna fick jag upp ögonen för den onoterade världen på ett nytt sätt. För en vanlig person som bara har investerat på börsen är det ett ganska stort kliv till onoterade företag, helt utan planer på notering.”
Vad är det du vill åt med de onoterade investeringarna?
”I grund och botten handlar det om två saker. Det första är en avkastning som är minst lika bra som på börsen. Det andra är att komma åt ett liv som förkroppsligar investeringar på ett annat sätt. När jag investerar i ett onoterat bolag är det närmast att jämföra med att ingå ett äktenskap. Man går in med långsiktiga ambitioner om att göra något bra tillsammans, samtidigt som resan ska vara lustfylld. Det har en djupare dimension än rena börsinvesteringar.”
Vad har du för onoterade bolag i portföljen?
”Ett exempel är trävarubolaget Lundqvist, som har byggt en digital plattform som hjälper kunder att förverkliga sina byggdrömmar. Det var den första aktören i Sverige som kunde utlova allt i en offert, direkt på nätet. Man kan alltså i en 3D-konfigurator rita upp sin byggnad och få ut ett fast pris och leveranstid för projektet.”
Du har även investerat i appföretaget Colix Systems. Vad är det för något?
”Det är ett SAAS-bolag som har utvecklat en lösning för att deras kunder själva ska kunna ta fram appar med de enklaste och mest använda funktionerna, alltifrån betalsystem till kundregister. Det är faktiskt Fortnox före detta VD Jens Collskog som har grundat Colix”.
Vad har du för tidshorisont när du investerar i onoterade bolag?
”Den är närmast tidlös. Jag kan tänka 15-20 år framåt, men det finns egentligen ingen bortre gräns. Så länge bolaget har utvecklingspotential och fortsätter skapa värde som överstiger börsen, samtidigt som jag känner att jag själv kan bidra till bolagets utveckling, så vill jag fortsätta vara ägare. Men skulle någon av dessa faktorer försvinna så är det nog skäl nog att lämna bolaget.”
Hur gör man då? En exit i ett onoterat börsbolag, alltså.
”Man måste förbereda sig från början. Om jag är den första externa ägaren i ett bolag försöker jag, redan när jag går in i bolaget, tänka in ytterligare ett antal ägare. Helst ska ägare nummer två kunna svälja hela bolaget, det ska kanske till och med finnas en vilja att göra det om tillfälle uppstår. Vetskapen om att en person är beredd att köpa hela bolaget gör att värdet på aktierna stiger. Kan man dessutom bredda ägarbasen ännu mer och ta in nya ägare med stor finansiell kapacitet så är det ju ännu bättre.”
Har du samma eviga placeringshorisont även på börsen?
”Ja, men där försvinner ju en parameter, nämligen det personliga engagemanget. Min utgångspunkt är inte att jag ska bidra till bolaget. Därmed finns det bara en fråga kvar, och det är om det finns bättre avkastningspotential någon annanstans. Så därför blir ju investeringshorisonten ofta kortare, särskilt då det är bättre likviditet i marknaden.”
Vad har du haft för långkörare på börsen då?
”Det första jag kommer att tänka på är Micro Systemation AB. Jag köpte in mig runt 2008 och har fortfarande inte gjort någon exit. Jag har sålt av runt 80% under resans gång, men har fortfarande kvar en inte helt obetydlig post.”
Det händer en hel del grejer i MSAB, med nya huvudägare och förändringar i styrelsen. Vad tänker du om det?
”Det är nog rätt. Om bolagets grundare Henrik Tjernberg känner att det är dags för ett nytt gäng att ta bolaget vidare, så är det nog så. Konkurrensen inom detta fält har ökat och tar sannolikt marknadsandelar framför MSAB:s ögon. Aktiemarknaden reagerade positivt på ägarförändringarna, men man ska ha klart för sig att risken ökar med en ny ägarkonstellation och ny plan framåt.”
Topright-aktien tog ordentligt med fart när du köpte in dig i april. Vad ser du i det bolaget?
”Man brukar beskriva Topright som ett ljus- och glasföretag. Men bolaget är egentligen en sammanslagning av flera olika dotterbolag som är verksamma inom glas, belysning, konstruktion och teknisk projektledning. Det finns synergier mellan dessa dotterbolag som gör att Topright kan åta sig uppdrag som man bolagen skulle ha klarat var för sig. Bolagets affärsområde Solutions är det mest spännande. En stor grej inom det området är bolagets lösningar för showrooms, som blir allt vanligare i dagens handel då kunder vill kunna testa produkten innan man beställer på nätet.”
Tesla var väl först med sådana showrooms. Vilka är Toprights showroom-kunder?
”Den största kunden är elbilstillverkaren Polestar, som har hittills lagt beställningar på över 70 Mkr. Men sedan har bolaget massa andra projekt i pipeline, byggprojekt för flera tiotals miljoner. Därtill har man också hjälpt runt 6-7% av alla Ica-butiker att byta belysning till en smartare LED-belysning. Det är nog inte en alltför vild gissning att den andelen kommer fortsätta stiga framöver. Topright värderas till 220 Mkr rad byggprojekt flera tiotals miljoner som ligger i pipen”.
Slutligen: har du något tips för att bli en bättre investerare?
”Jag brukar rekommendera halveringsmetoden, särskilt man ska sälja en aktie som befinner sig i en stark trend. I stället för att sälja allt på en gång är det ofta bra att halvera innehavet, bit för bit. Är det något jag har lärt mig med tiden är det att en aktie kan fortsätta att stiga mer än man någonsin trott. Man kan aldrig få helt fel när man säljer hälften, oavsett vilket håll aktien går.” l
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer