Intervju Kindred
Per Holknekt: ”Kindred hävdar att jag stämt fel bolag”
Det är en samlad Per Holknekt som är på väg till Stockholms tingsrätt under onsdagsmorgonen för den andra och avslutande rättegångsdagen.
“Man blir alltid ganska nedslagen i sådana här sammanhang när man hör motpartens redogörelse”, säger Per Holknekt till Afv.
I rätten möter han Unibets ägare Kindred och dotterbolaget Spooniker, som han stämt på dryga 10 miljoner kronor i skadestånd.
I huvudsak för avtalsbrott, då han menar att de visste att han var spelmissbrukare, men ändå uppmanade honom att fortsätta spela, med hjälp av bonusar och VIP-behandling.
SPELADE BORT 26 MILJONER
Under åren 2005-2019 satte han in 55,3 miljoner kronor hos Unibet via drygt 30 olika betal- och kreditkort. Resultatet av spelandet blev en förlust på 26,3 miljoner kronor, främst på sportsbetting.
“De borde ha förstått att jag var i en beroendeposition och att jag inte kunde fatta rationella beslut”, säger han.
Under tisdagens förhandling inledde dock Kindred med att hävda att han stämt fel bolag, säger Holknekt.
“De har extremt komplexa bolagskonstruktioner i syfte att vilseleda. De säger att Trannel äger driften av Unibet och att Unibet är ett varumärke som ingår i deras portfölj av intellectual property, men det är ju Kindred Group som äger hela konkarongen.”
“Även om de själva på hemsidan kommunicerar att Kindred Group äger varumärket så sitter de i tingsrätten och säger att så är det inte alls”, säger Holknekt och låter aningen upgiven.
“Det är deras främsta invändning, plus att hur de skulle kunna veta att jag var spelmissbrukare. Ja, kanske av den enkla orsaken att jag i september 2011 spelade för 270 000% mer än deras genomsnittsspelare. Det skulle kunna vara en liten varningsklocka.”
VIP ENLIGT GPDR
Under tisdagens förhandling uppgav Kindred att Per Holknekt aldrig varit VIP-kund hos Unibet. Något som enligt Holknekt motsägs i GDPR-utdragen.
“Internt skriver de att jag inte bara är en ‘Very important customer’ utan ‘Very, very important customer’. Sedan skriver de, ‘Nämn aldrig ordet VIP till Per!’ och ‘Begränsa aldrig hans insatser. Let’s stay on top’.”
En annan, mindre del i stämningen, är brott mot lotterilagen. Något som också Kindreds dotterbolag Spooniker varnades för 2020 och tilldelades en saktionsavgift på 100 miljoner kronor.
Vad tänker du om de som menar att man har ett eget ansvar?
“Det är den vanligaste frågan jag får. Och jag förstår frågan eftersom de som ställer den inte har insikt i sjukdomen, som väl närmast kan jämställas med en dement eller anorexisjuk.”
De mest kritiska rösterna har kommit från investerare, berättar Per Holknekt.
“De pratar om det egna ansvaret och det är lite bitterhet, men det är helt okej. Jag har lyckats förmå stora institutionella investerare att dra sig ur bolagen och fått upp samtalet på folkhemmets bord. Jag har redan gjort väldigt stor skillnad.”
“Jag har fått mängder av brev från förtvivlade familjer, från lillasystrar och mammor och morfar och fan och hans moster, där framtida liv är förstört. Nu tar jag strid för dem. Jag vill inte att det ska komma sådana här brev om tre år. Det vill jag förebygga.”
SAMARBETAR MED BETSSONTEAMET
Nyligen dömdes Betsson att betala tillbaka nära sex miljoner kronor till en spelare som stämt bolaget i ett civilrättsligt mål, där tid för överklagan går ut imorgon torsdag.
“Vi har samarbetat väldigt mycket med det teamet, de sitter med under hela rättegången”, berättar Holknekt.
“Om Betsson-domen väl fastställs blir den prejudicerande. Så det är lite schackspel nu.”
Under onsdagen hålls vittnesförhör, bland annat med Karolinskas spelforskare Anders Nilsson, Kindreds Head of Public Affairs Peter Alling och ‘en av Sveriges genom tiderna största storspelare’, enligt Per Holknekt.
“Efter lunch är det slutpläderingar och sedan ska jag sätta mig och gråta.”
Vad skulle du sätta för odds på att du vinner det här?
“Ja, du, you bet.”
Affärsvärlden har kontaktat Kindred som svarar: “Då vi är i en pågående rättsprocess så kan vi inte ge en kommentar.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer