Intervju Fredrik Wester
Paradox VD: ”Ett fundamentalt misslyckande från början till slut”
Paradox Interactive ökade omsättningen 79% till 996 miljoner kronor i Q4, vilket är betydligt högre än det tidigare rekordet 730 miljoner. Den stora nedskrivningen för spelfloppen Lamplighters League belastar dock resultatet med 250 miljoner kronor.
“Spelet startades och drevs under fel premisser med alldeles för stor budget. Vi hade ett avtal med Microsoft om att släppa spelet och valde att hedra det när jag kom tillbaka som VD. Idag hade vi aldrig startat det, för den här typen av spel säljer inte som de gjorde för 15 år sedan, men vi lärde oss mycket av den här releasen”, säger VD Fredrik Wester som är i Stockholm för rapportpresentation.
Wester är trots nedskrivningen ganska nöjd med sifforna, men hade hoppats sälja mer av Cities Skylines II.
“Det var en lite skakig release med performanceproblem när spelet kördes på sämre datorer, vilket gjorde att försäljningen tog lite stryk initialt, men det har vi plockat upp.”
spränga miljarden
Kronförstärkningen under hösten gjorde att Paradox snubblade på sladden till miljardomsättning, vilket Wester tycker är “lite grinigt”, men hoppas spränga gränsen i år.
“Förhoppningsvis under 2024. Jag vill inte jinxa någonting men vi har en stadigt uppåtgående trend sedan 2003.”
Även om trenden är uppåtgående så finns det fortfarande områden att förbättra säger Fredrik Wester.
“Vi kan bli bättre på att hjälpa spelstudiorna att prioritera och kanske hårdare driva förbättringar. Vi kanske ska vara lite tuffare med prioriteringar. Det är ju inte alltid man är överens om listan på önskemål när det gäller en produkt.”
försenad simulation
Igår kom också nyheten att simulationsspelet Life by You försenas ytterligare.
“Det är bara av rent kvalitativa skäl som vi vill ge det lite extra tid och finputsa innan lansering. Vi har bra kassaflöde och möjligheter att göra det så bra som det bara kan bli.”
Du har sagt att det finns mer efterfrågan än vad ni kan leverera, vad kostar det då att lägga tid på sådant som redan skulle ha lanserats?
“Bra fråga. Trycket när det gäller efterfrågan är framför allt på nedladdningsbart content till våra befintliga spel, och det är ett separat team som jobbar på det.”
Handelsbanken säljstämplade nyligen Paradox på kort sikt och menar att både Lamplighters och Skyline är floppar och att de viktigaste släppen 2024 är dyra högriskprojekt?
“2003 omsatte vi 10 miljoner kronor på helåret och 2023 lite drygt 2,6 miljarder kronor. Om man inte tror att vi kan fortsätta växa, då är det bara att sälja sina aktier i Paradox. Om man tror att vi kommer att fortsätta växa, vara lönsamma och göra ett bra jobb, då ska man nog behålla sina aktier, eller kanske till och med köpa mer”, säger Wester med ett litet stråk av irritation.
firar med cava
“När man säger att det här spelet kommer bli si och det här så, då är jag lite avundsjuk på Handelsbanken eftersom de verkar kunna se in i framtiden. Det kan inte jag”, konstaterar Wester och fortsätter:
“Som Jeff Bezos sa, ‘Tyckte ni att det där var en flopp? Då ska ni se vilka jävla skitgrejer vi har i pipeline’. Det ligger lite grann i det, för utan misslyckanden kommer du heller aldrig att riktigt lyckas.”
“Jag tycker aldrig man ska räkna med att ett spel ska bli någon runaway success – det gör inte jag heller. Men hade jag inte trott på det här bolaget, då hade jag sålt mina aktier och suttit på en strand i Spanien och druckit rödvin och tittat på fotboll istället.”
Det gör du ju också?
“Ja det gör jag, men inte tillräckligt mycket kanske”, säger Fredrik Wester, som bor i Sitges utanför Barcelona och ska fira rapporten med spansk Cava.
RIKTIGT MAGPLASK
Vilket är Paradox största misslyckande?
“Lamplighters League är ju ett fundamentalt misslyckande, från början till slut. Om man ser på resultatet och antal sålda enheter, så är det ett av våra riktigt stora magplask, det får man erkänna.”
Högriskprojekten som Handelsbanken kallar dem, är uppföljaren Bloodlines 2 och lanseringen Life by You.
Nya spel innebär alltid en risk menar Wester, och även om det finns mycket data och historik inför uppföljaren till Bloodlines, så är det 20 år sedan ettan släpptes.
“Det är inte samma team och det är en helt ny värld som vi befinner oss i spelmässigt, men vi har ju en publik där. Om det är högrisk eller lågrisk, det får andra bedöma.”
BYGGER EGET FÄNGELSE
Själv har han lagt drygt 300 timmar på att spela Prison Architect 2.
“Det är jätteroligt, man bygger ett privat fängelse som man kan tjäna pengar på och ta emot olika typer av fångar. Det är lite som ett Sims men i fängelsemiljö, så det är lite bisarrt.”
Har du byggt en cell för bäsiga analytiker?
“Nej jag tycker att bäsiga analytiker också har ett berättigande. De är bra på att hålla oss galna entreprenörer på tårna.”
Ni har en miljard i kassan, vad ska ni göra med den?
“Vi börjar med att dela ut lite grann och sen så tittar vi oss omkring. Kanske starta lite nya spelprojekt eller något mindre förvärv. Det kommer att uppstå väldigt mycket möjligheter i den här marknaden som den ser ut just nu.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer