Intervju Investeraren
Förvaltare: ”Ett mindre tomterally ligger i korten”
Rapportperioden börjar lida mot sitt slut. Verkstadbolagens rapporter brukar vara en bra konjunkturindikator. Vad tycker du om kvartalssiffrorna i sektorn?
”Starkare än väntat, även om aktierna inte alltid gått därefter på rapportdagen. Överlag är det betydligt bättre än vad analytikerna trott, eller fruktat kanske. Marknaden är ganska färgad av lågkonjunktur, men det är ingenting som har synts varken i Q3:orna eller i prognoserna framåt. Även om bolagen försöker vara försiktiga i sin guidning.”
Varför tror du att reaktionerna har uteblivit på vissa håll?
”Vi kanske blev lite bortskämda med Sandvik i början av rapportperioden. Sandviks Q3:a var en av rapportperiodens bästa rapporter, stark över hela linjen. Top line växer på bra, där majoriteten kommer från volymökning och en mindre del från prishöjningar.”
Men marginalerna hänger med?
”I Sandviks fall gör de det. Men om man ska säga någonting sämre om verkstadsbolagen så är det väl just marginalerna. De hänger inte riktigt med. Det är svårt att höja priserna fort, på många typer av produkter. Så överlag tycker jag att de har klarat det ganska väl.”
Tror du att inflationen kan komma i kapp kommande kvartal?
”Ja, den risken finns ju naturligtvis. Jag tror att många med mig frågar sig hur det kan vara så starkt nu. Men å andra sidan känns det som att det finns en del att ta igen efter pandemin. Men det finns en farhåga om att det ebbar ut i Q1 eller Q2 och att lågkonjunkturen slår till då. Det är den risken marknaden prisar in nu.”
LARS-ERIK LUNDGREN
Förvaltar: Aktie-Ansvar Sverige
Förvaltat kapital: 1,6 Mdkr
Avkastning i år: -16%
Avkastning 5 år: 26%
Avgift: 1,4%
Men du menar att konjunkturen har varit speciell för fordonsindustrin. Hur?
”Nyproduktionen av bilar är på bottennivåer. Det är nästan svårt att se hur det skulle kunna falla mer härifrån. Så även om vi skulle få en lågkonjunktur nästa år är det möjligt att bilproduktionen ökar.”
Vilka bolag kan bli vinnare på denna förskjutna konjunkturcykel?
”Autoliv, såklart. Kanske också Hexpol. Delar av SKF skulle kunna öka sin försäljning, men då skulle mixen försämras. Fordonssidan i SKF har lägre lönsamhet. Om man ska tro Volvo så kommer inte 2023 bli sämre heller. Bolaget talar om produktion på 300 000 lastvagnar i Europa och USA, vilket är i linje med 2022.”
Kommer vi verkligen få en lågkonjunktur när det ser ut att gå så bra för så många bolag?
”Ja, det undrar jag också efter denna rapportperiod. Det är väldigt starka prestationer i sektorn, och det ser inte ut att mattas av kommande kvartal. Gruvsektorn, Sandvik och Epiroc, går ju också väldigt bra. Även om kopparpriset har kommit ned från 10 000 dollar/ton så är nuvarande nivå, strax under 8 000, väldigt bra. Den enda svagheten gruvindustrin såg var på ny utrustning, men annars såg det väldigt bra ut. Jag ser inga tecken på att det kommer sluta här, snarare att produktionen måste öka på grund av ökade metallbehov i och med elektrifieringstrenden.”
Men var finns då svagheterna i ekonomin?
”Jag skulle säga att det är på konsumentsidan. Hushållen är väldigt drabbade av höga elkostnader och höjda bolåneräntor, inte minst här i Sverige. Till syvende och sist är det ju hushållen som ska köpa produkterna, så om efterfrågan faller kommer det påverka bolagen.”
Finns det några verkstadsrapporter som varit oväntat dåliga?
”Naturligtvis SKF, som var en ganska stor besvikelse. Bolaget har inte kunnat kompensera för kostnadsökningar och inte säkrat några energikostnader, vilket såklart tynger. Att fordonssidan växer mer än industrisidan är heller inte bra för bolagets mix. Bolaget har dock lanserat ett sparprogram som ska ge 2 miljarder per slutet av 2023.”
Har ni stuvat om någonting i fonden efter rapporterna?
”Vi har köpt mer Assa Abloy. Rapporten var en av de bättre om du frågar mig. Deras produkter är förhållandevis små men viktiga komponenter vid större installationer vilket gör att bolaget är i en bra position för att höja priserna. Assa nämner själva att prisrealiseringen varit stark under kvartalet vilket båda gott för framtiden.”
Det är nästan ett år sedan Assa lade ett bud på den amerikanska konkurrenten HHI. Vad tror du om den affären?
”Det är ju ett väldigt bra byte för Assa, som får en större exponering mot bostadsmarknaden där man inte är så stora idag. Assa skulle bli nummer ett i USA om affären går igenom. Problemet är att man har en liknande verksamhet idag. Amerikanska myndigheter tycker att bolaget får en för stark ställning. Men nu har Assa erbjudit sig att sälja vissa verksamheter i USA och Kanada, vilket bäddar för ett lättare samgående.”
Blir det en bra deal då?
”Dollarkursen har ju rört sig så mycket så förvärvet är ju egentligen mycket dyrare idag än vad det var för några år sedan. Men förmodligen är det en bra strategisk fit. Bolaget har inte velat backa från köpet trots att man stött på hinder med konkurrensmyndigheterna. Prislappen är kanske inte den lägsta, men bra affärer är sällan de billigaste och Assa får en mycket stark ställning i USA.”
Nog om denna rapportperiod. Vad ser du för trender när du blickar framåt?
“Jag tror att inflationen kommer ned, men verkligen inte till den låga nivå vi har haft de senaste åren. Snarare som det var innan finanskrisen. Jag tror att vi får vänja oss med räntor runt 3-4% vilket egentligen är sunt. Fraktpriserna är ned 50-70%, råvaror har fallit och komponentbristen lättar vilket borde få inflationen vända ner. Det enda som spökar är energipriserna. Men sammantaget borde KPI sjunka, i alla fall härifrån till nyår, samtidigt som centralbankerna mjuknar upp, vilket borgar för en positiv avslutning på börsen.”
Det låter som att vi att utsikterna för ett tomtenisserally är goda?
”Det är väl inte helt omöjligt. Börsen är ned 25% hittills i år. Att vi skulle kunna stänga året på -20% är rimligt. Det är inget tokrally, men ändå. Det finns mycket lågkonjunktur inprisat i kurserna, särskilt i de cykliska aktierna.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer