Intervju APAC Aligro Planet
”Bra uppsida för alla i APAC”
Hur kom du in i SPAC-bolaget APAC?
”Det var Hans Eckerström som tog initiativet till APAC och för ungefär fyra månader sedan frågade han om jag kunde tänka mig att bli ordförande. Sedan har kretsen växt och idag är det 14 personer som tillsammans satsar 40,5 miljoner kronor för att få i gång Spacen. Nästan alla dessa tecknar sig också i den emission som nu sker och investerar ytterligare drygt 80 miljoner kronor,” säger Richard Båge.
Ankarinvesterare är Carnegie Fonder, Altira, M2 Asset Management och Stena Finans som tecknar aktier för 295 miljoner kronor. Totalt uppgår alltså teckningsåtaganden från sponsorerna samt ankarinvesterarnas placeringar till 370 miljoner kronor, motsvarande 37% av den miljard som APAC ska dra in i en nyintroduktion på Nasdaq Stockholm.
Vad är det som lockar med APAC?
”Framför allt det upplägg vi har där man som investerare kan säga ja eller nej till det förvärv vi landar utan att egentligen ta någon risk. Det är viktigt att ha en bred konsensus kring förvärvet och det krävs också majoritet på den stämma som ska säga ja eller nej. Blir förvärvet sedan en framgång finns det en bra uppsida för alla, grundare såväl som investerare. Blir det däremot inget förvärv är det vi grundare som står för kostnaden,” säger Richard Båge.
APAC ska inom 24 månader efter noteringen köpa ett onoterat bolag i Norden som har en stark ESG-profil. Tänkbara sektorer är digitala affärsmodeller, hållbar konsumtion och grön teknik.
Är det första gången du sitter i en börsstyrelse och ansvarar för att investera andras pengar?
”Inte riktigt. När Insplanet var noterat satt jag i den styrelsen. Idag är jag också aktiv i NEA Partners som driver två riskkapitalfonder på drygt 700 miljoner kronor. Som ordförande i APAC har jag förstås en viktig roll i att säkerställa att alla aktieägare behandlas lika,” säger Richard Båge.
Förutom Båge finns sitter också styrelseproffset Bengt Baron och Helene Willberg, tidigare VD för KPMG, i styrelsen. Bland rådgivare som bidrar med branschkunnande märks bland andra Atlas Copcos VD Mats Rahmström och Oriflames VD Magnus Brännström.
Richard Båge har tidigare startat bland annat Insplanet och Mediaplanet som idag växt till Caybon. Som en räddare i nöden hjälpte han också Storytel att bli den framgång som det är idag. När Båge gick in med 1 miljon kronor för 10% i Storytel stod det på ruinens brant. Han sålde dock merparten av aktierna åren efter noteringen 2015, innan de stora kurslyften.
Mediaplanet, som han startade 2002, är verksamt inom content marketing och växt organiskt och genom förvärv, nu senast förlusttyngda Splay One som köptes från Nent. Gruppen består idag av fem bolag och kretsar kring digitala kampanjer och content marketing på internationell nivå. Namnet har ändrats till Caybon och sedan 2016 är riskkapitalbolaget Priveq huvudägare med Båge som näst störste ägare och VD.
”Efter köpet av Splay kommer vi omsätta över miljarden i år med en marginal på omkring 10%. Samtidigt kommer andelen rena digitala intäkter att ha ökat till omkring 80 procent,” säger Richard Båge.
Enligt Båge har Caybon haft ögonen på Splay en längre tid och förvärvsambitionerna stannar inte där.
”Splay med sitt nätverk av influencers och fokus på rörlig media passar väldigt bra in i gruppen. Men nu jagar vi nya affärer för att hitta nästa spännande förvärv som kan hjälpa oss att fortsätta växa. Vi är bara i början av vår resa. Vi ska bli ledande på digitala kampanjer globalt inom vår kategori”. l
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer