Intervju Investeraren
”Volvo Cars kan bli fantastiskt bra på sikt”
Ni har fem olika fonder på Espiria, men i denna intervju fokuserar vi mest på fonden Espiria 90 som har en ganska hög andel svenska aktier relativt de andra fonderna. Berätta lite hur fonden är uppbyggd.
”Espiria 90 består till 60% av globala aktier, 30% svenska aktier och 10% räntebärande. Vi har ett väldigt tydligt fokus på kvalitetsbolag, vilket genomsyrar förvaltningen av samtliga fonder. Vi letar efter lönsamma bolag med finanserna i ordning och med stöd i värderingen.”
Ni har en hel del stora bolag i fonden, bland annat Sandvik. Vad ser ni i det bolaget?
”Sandvik verkar inom en bransch som är mitt uppe i ett stort skifte med den fjärde industriella revolutionen. Bolaget ligger strukturellt mycket bra till i sina segment och har höjt lönsamheten på ett imponerande sätt de senaste åren. De har fått en hygglig uppvärdering på börsen, men jag tror att den är långt ifrån klar.”
Ni har även Essity i fonden. Hur kommer det sig?
”Vi har en förkärlek för bolag med starka affärsmodeller, vilket Essity ju verkligen är ett bra exempel på. Bolagets hygienprofil är särskilt intressant ur ett hållbarhetsperspektiv. De har ju haft lite kämpigt med lönsamheten, men vi tror att motvinden i råvarupriserna börjar avta så smått nu samtidigt som vi ser en mycket god tillväxt i bland annat Kina. Det är inte årets vinnare, men är man långsiktig är detta en bra investering.”
Du har också Ericsson i fonden, trots en ganska skeptisk analytikerkår. Vad ser du i bolaget?
”Ja, jag går lite emot strömmen där. Jag tycker att de har trenden med sig inom många områden, och det finns ett starkt stöd i värderingen nu. Jag tror att marknaden är lite väl oroliga för förvärvet, även om det inte är utspädande, och en överdriven Kina-oro. Allt som allt tycker jag detta misstroende ger ett bra ingångsläge i Ericsson. Framstegen de gör inom 5G och lönsamhetsmässigt överskuggar problemen.”
PETER VAN BERLEKOM
Förvaltar: Espiria 90
Förvaltat kapital: 2,2 Mdkr
Utveckling i år: 20,7%
Avgift: 1,4%
Hur ser du på förvärvet av molnbolaget Vonnage?
”Det är bra att man försöker hitta tillväxtmöjligheter och nya modeller. Ericsson har en nettokassa, och visst skulle man kunna ha återköpt aktier i stället. Bolagets track record när det kommer till förvärv är svag, vilket förmodligen är det som tynger kursen nu. Men jag tycker det är för sent att vara negativ nu, särskilt som man har en fantastisk valutamedvind med dollarn, Ericsson är ju en av de stora vinnarna på dollarförsvagningen, så vinstutvecklingen är jag inte orolig över.”
Ni har köpt en del H&M-aktier tidigare i höstas. Hur kommer det sig?
”Vi köpte en mindre post för någon månad sedan. H&M är ingen top line-story, utan det handlar om marginalerna. Jag har jämfört dem med spanska Inditex som har betydligt bättre lönsamhet med en förväntad ebit-marginal runt 17-18% nästa år. Samtidigt ligger marginalprognosen för H&M runt 10%. Inditex försäljning ligger runt 40% över H&M:s, men börsvärdet är drygt fyra gånger större. Det säger något om hur högt börsen värderar lönsamhet i sektorn. Lyckas H&M skruva upp marginalerna några snäpp så bör multiplarna också följa efter. Risk/reward ser bra ut på den här kursnivån.”
Vad är den största risken i H&M-caset enligt dig?
”Det är väl samma som för alla bolag inom fast fashion, att kunderna ska försvinna. H&M:s givna kundgrupp, i huvudsak kvinnor 15-50 år, har lätt för att byta till andra varumärken och på senare tid har även second hand tagit en större del av klädmarknaden. Dessutom har vi ju en stark hållbarhetstrend som handlar om att konsumera mindre, vilket såklart skulle kunna slå mot bolag inom fast fashion.”
“Volvo Cars kan bli fantastiskt bra”
Ni har också en nykomling i fonden, nämligen Volvo Cars. Det blev en lite skakig börsdebut för bolaget, men vad tror du om framtiden?
”Ja, det har varit lite svängigt de senaste veckorna. Först steg aktien en hel del på att man skulle inkluderas i indexet OMX Stockholm Benchmark, men föll tillbaka när det inte blev så. Obeaktat detta tror jag att det är ett väldigt bra ”case” inför kommande år. Jag ska inte säga att bolagets 48% i Polestar har värderats lågt, men jämför man med den amerikanska konkurrenten Rivian, som nästan inte har någon försäljning alls, framstår ju Polestar som väldigt lågt värderat genom en SPAC konstruktion. Dessutom bör man komma ihåg att Volvo Cars inte bara har Polestar som exponering mot elbilar, utan hela koncernen går ju mot elektrifiering och ska vara helt gröna 2030. Bolaget kom ju ut på börsen till en extremt låg multipel, och handlas fortfarande till en attraktiv värdering. Jag tror att Volvo Cars kan bli fantastiskt bra på sikt.”
Alla investeringar kan inte vara bra. Har du råkat på någon kursflopp det senaste året?
”Det skulle väl vara nykomlingen Acast i så fall. De har en fantastisk infrastruktur för podcasts, men vinsterna ligger relativt långt in i framtiden och bolaget har värderats på försäljning. När sentimentet och riskaptiten svänger så brukar det slå ganska hårt mot denna typ av bolag. Det är det som har hänt nu i höst och aktien är ned 30% från teckningskursen. Men det är viktigt att tillägga att vår portföljkonstruktion gör att hög risk i ett enskilt innehav inte ska ta för stor plats i fonden. Balansen är viktig.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer