”BHG Group är ett fantastiskt bolag”

Hjälmar, takboxar och finansiella tjänster för småbolag ryms i Spiltan Småbolagsfond, som förvaltas av Pär Andersson.
Pär Andersson, Spiltan.
Pär Andersson, Spiltan.

Du har sagt att du är trött på kategoriseringen värdebolag kontra tillväxtbolag, varför?
”Jag tycker det är en trubbig förenkling, vi söker hellre efter bolag som vi kallar värdebaserade tillväxtbolag.”

Pär Andersson

Förvaltar: Spiltans småbolagsfond

Förvaltat kapital: 4,7 miljarder kronor

Utveckling i år (23/3): 2,6%

Utveckling 3 år: 119,2%

Vad betyder det?
”Om vi tar ett bolag som har en väl fungerande affärsmodell med en unik tjänst eller produkt så kan de styra priset och därmed kommer både tillväxt och resultat. Motsatsen är ett bolag som saknar dessa unika egenskaper och därmed enbart kan öka resultatet genom att sänka kostnaderna, vilket i längden inte är en vinnande strategi. När många pratar om värdebolag pratar de oftast om något bolag som är billigt. Men saknar bolaget tillväxt så kommer inte heller värdet på bolaget att öka.”

Du har varit förvaltare på Spiltan Fonder sedan 2008 och förvaltare sedan 1997. Vilken kris har varit mest lärorik för dig som investerare?
”IT-bubblan var en väldigt nyttig börs­krasch. Före krisen skulle man ha exponering mot en viss bransch och man glömde fullständigt bort om bolagen var bra. Därtill skulle man jämföra sig med index men sedan sprack den bubblan och då blev det tufft. Det blev tydligt att man inte ska jaga vare sig exponering eller index utan leta efter välskötta bolag”.

Men är det inte lite det vi ser nu?
”Det finns en viss risk för det. Då är det är väldigt viktigt att göra djupanalys av bolagets verksamhet för att bilda sig en uppfattning om bolaget kan skapa sin egen tillväxt och därmed öka värdet.”

Ett av fondens största innehav är Midsona, verksamt inom hälsosam mat. Varför?
”De genomgår en transformation mot mer växtbaserade produkter som kan ersätta animaliska produkter. Nyligen beslutade de att öka kapaciteten i sin fabrik i Spanien vilket var billigare än att köpa ett sådant bolag eftersom de värderingarna är så höga. Tidigare var de mer inriktade på hälsokost, nu handlar det lite mer om livsstil. Men deras huvudmarknad är fortfarande Norden där de säljer via livsmedelsaffärer och hälsobutiker.”

Hur ser du på hotet att dagligvaruhandeln kan tillverka egna liknande produkter?
”Det gäller att ha starka varumärken. Har man okända varumärken är det svårare. Midsona har flera kända varumärken såsom Friggs och Markatta.”

Vi övergår till ett småbolag som vänder sig till andra småbolag, Fortnox. De har utvecklat sin finanstjänst, vad händer härnäst?  
”Ja, de började inom redovisning och har sedan lagt till både försäkring och finans. Fortnox har satt upp nya finansiella mål. Planen är inte prishöjningar i första hand utan att småbolagen ska använda sig av fler produkter samt att antalet kunder ska dubblas på fem år. Målet är att intäkten per snittkund ska dubblas genom att bolagen ska använda sig av fler tjänster. Fortnox har 18 olika moduler och snittkunden använder i snitt två av dem idag.”

Ett annat innehav i fonden är Mips. Men ni har inte Hövding?
”Hövding är ett enproduktsbolag. Det är lite för hög affärsrisk för oss. Mips är däremot ett ingrediens-bolag, de gör tekniken som de säljer till hjälmtillverkare. Det senaste affärsområdet är hjälmar inom bygg och där har de signat en större brittisk kund. Under andra halvåret 2021 kommer vi se effekterna av det samarbetet.”

Det finns en amerikansk konkurrent, Wavecel som också siktar in sig på cykel- och skidhjälmar till exempel? 
”Ja, men hittills har deras teknik inte varit lika bra som Mips. För en hjälm handlar det inte om bara om hur man hanterar fallet utan även att huvudet ska kunna rotera någon millimeter. Mips har grundpatentet för sin teknik i tio år till. Därefter är målsättningen att varumärket ska vara så starkt att patentet inte spelar någon roll.”

Apropå aktiv fritid. Ni har även Thule som gjorde en satsning på resväskor och sedan kom pandemin. Lite dålig tajming? 
”Just resväskor har haft det tufft men det handlar delvis om väskor som är anpassade efter en aktiv fritid, annars hade de drabbats ännu hårdare. Globalt är de ju etta på takboxar och takräcken. Sedan har de lite sidoprodukter som cykelhållare, barnvagnar och resväskor. De kommer med nya produkter i höst som ska vara i butik 2022. Man vet fortfarande inte vad det är. De har även sagt att de ska höja sina finansiella mål, men inte vilka ännu. Jag tror de kommer att höja målet för sin försäljningstillväxt, som idag ligger på 5%.”

Fondens sämsta innehav förra månaden var BHG Group, för detta Bygghemma. Vad säger du om det och att EQT är största ägare med 20%?
”Att EQT har en större ägarandel betyder att de har en plan, att de vill något. Aktien gick bra i fjol och tittar man generellt på aktiemarknaden idag så är räntemarknaden rädd för inflation – och därmed en räntehöjning och då tycker man att bolag som har vuxit kraftigt ska handlas ner. Men det är ett fantastiskt bolag som konsoliderar marknaden nu. De köpte Nest nyligen och även Svenssons i Lammhult. De fortsätter att förvärva i full fart och det är en styrka. De har sagt att de ska dubbla omsättningen från 10 till 20 miljarder på medellång sikt både organiskt och genom förvärv.”

Vilken är den sämsta investering du gjort som förvaltare?  
”Jag vet inte om det är den sämsta men till slut fick jag kasta in hand­duken i Loomis. Anledningen till att jag behöll den så länge var att det fortfarande fanns massa kontanter och att den hanteringen växer globalt. Jag tyckte att det lät spännande att blicka bortom Sverige. Men sedan lanserade de Loomis Pay som är en komplett betalningslösning för såväl kontanter, kort som andra digitala betalningar. Där frångick de sin kärnverksamhet. Det var ingen offensiv investering, utan en defensiv. Där och då tog mitt tålamod slut.”

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du fler intervjuer

Annons från Spotlight Stock Market
Annons från Archelon