”Amerikanska börsbolag bäst”

”Vi kommer vara väldigt vaksamma på inflation och eventuellt stigande räntor när ekonomin återhämtar sig”. Det säger Handelsbankens USA-förvaltare Joakim By som även förklarar varför amerikanska bolag är bäst.
”Amerikanska börsbolag bäst” - Joakim_by-900
Joakim By.

Det har varit turbulent i USA. Men vad ska man hålla utkik för i det amerikanska börsåret under 2021?

”Med USA:s draghjälp har världens företag och börser visat en enorm uthållighet under pandemin, men nu är det viktigaste att man snabbt kan rulla ut vaccin och få igång återhämtningen. Det vi hör från våra bolag är att ”Operation Warp Speed” är en succé. Människor i riskgrupp har börjat vaccineras och 300 miljoner doser kommer att finnas tillgängliga i USA innan juni. Vår gissning är att USA kommer öppna upp snabbare än Europa. En annan sak att hålla utkik efter är det tryck på kostnader för råmaterial och transporter som vissa bolag ser. Vi kommer vara väldigt vaksamma på inflation och eventuellt stigande räntor”.

JOAKIM BY

Förvaltar: Handelsbanken Amerika Småbolag Tema.

Förvaltat kapital: 14 miljarder kronor.

Utveckling 2020: +20,6 procent.

Utveckling 3 år rullande per 2020-11-31: +49,3 procent.

Utveckling 5 år rullande per 2020-11-31: +120,4 procent.

Du talar ofta om ett antal trender som ni väljer ut företag utifrån. Vilka är de?

”Vår filosofi är att tillväxt kommer att handlas med en premie i en värld med låg tillväxt och låga räntor. Vi vill investera i välskötta bolag med starka strukturella drivkrafter, teman, som kan växa snabbare och mer uthålligt över tid. De teman eller ”megatrender” vi letar efter är bolag med exponering mot demografi, produktivitet, livsstilar och miljö”.

Och finns det någon starkare trend i coronatider?

”För oss blir det allt mer tydligt att corona får långsiktiga konsekvenser. Det förändrar sättet vi arbetar, umgås och konsumerar på under en lång period framöver. Flera års digitalisering har skett på sex månader och ”work from home”-trenden är definitivt här för att stanna. Man handlar mer online och umgås mer utomhus. Så ett område som vi ökat vikten mot är en mer naturlig och ”hälsosam livsstil”.

Även den amerikanska husmarknaden ser ut att kunna bli stark de kommande åren, varför då?

”Man har haft en underproduktion av hus sedan finanskrisen samtidigt som den största demografiska befolkningsgruppen, de mellan 20–29 år (70 miljoner människor), nu börjar att flytta hemifrån och inte söker sig till de stora städerna på samma sätt som tidigare. Det här kan också påskynda en större migration till solbältet, där både huspriser och skatter är lägre. Elon Musk är en av de senaste i raden som hakat på trenden och flyttat både privat bohag och delar av sitt företagsimperium från Kalifornien till Austin Texas”.

Nästan hälften av amerikanerna jobbar hemifrån och ett av era innehav, Bandwith, gynnas av den här trende?

”Innan pandemin arbetade cirka 9% av den amerikanske befolkningen hemifrån. Under andra kvartalet arbetade hela 45% av befolkningen plötsligt hemifrån. Behovet av video och telefonkonferenser skjuter i höjden. Bandwith som vi upptäckte under en resa till North Carolina i februari, möjliggör integration av video med meddelanden och röst-funktionalitet. Deras största kunder är Google, Microsoft, Amazon och Zoom. Konkurrensen är hård men en styrka är att bolaget kan leverera tjänsterna via ett IP-nätverk som de själva äger och opererar”.

Kursen har skjutit i höjden under året. Aktien har exempelvis tredubblats sedan mars i år. Hur står sig bolaget i en tid efter corona?

”Vi tror ju att ”work from home” är en strukturell förändring. De företag vi pratar med kommer inte gå tillbaka till hur det var före pandemin. Att Salesforce köper Slack för 27 gånger årets försäljning tyder också på att trenden är i sin linda och att dessa tillgångar kommer bli mer värdefulla framöver”.

Er fond är upp drygt 20% i fjol, men hade, som många andra, en rejäl dipp, som mest ner med drygt 22% i april. Vad tänkte och gjorde du då?

”Osäkerheten i våras var väldigt hög. Vi hade aldrig varit i en liknande situation. Hur stora skulle spridningseffekterna bli? Bolag på bolag drog tillbaka sina vinstprognoser. Vi talade om den största nedgången på börsen sedan depressionen 1931. Men styrkan att ha en tydlig investeringsprocess är att man kan behålla fokus på den. Vi fortsatte att vara långsiktiga och tematiska. Vi bestämde oss för att ha en ännu närmare dialog med bolagen kring deras situationsanalys
och åtgärder, för att säkerställa att de hade dynamiken och flexibiliteten att hänga med i en föränderlig marknadssituation. Vi fokuserade också extra mycket på att bolagen ska ha en stark finansiell ställning, och höga inträdesbarriärer. Optimalt ville vi att våra bolag ska ha en möjlighet att komma ur krisen i en starkare marknadsposition”.

Vad säger du om det amerikanska börsåret som vi nu lämnat bakom oss?

”Don’t Fight the Fed. När det såg som mörkast ut sänkte centralbankerna räntorna samtidigt som regeringar världen över initierade enorma stödpaket. Fed visade vägen för börsens optimism, och den har hållit i sig året ut. Det andra jag vill lyfta fram är de amerikanska bolagens anpassningsförmåga som verkligen imponerat. Hur snabbt de kunde ställa om till en ny verklighet och anpassa sina kostnader och försäljningskanaler. Och hur ny teknik har varit en grundförutsättning”.

Nämn ett par bolag som har fått lämna fonden och varför?

”Fonden har under perioden avyttrat ett antal innehav som vi bedömer kommer påverkas negativt långsiktigt av coronakrisen. Två exempel är OMA, en mexikansk flygplatsoperatör, samt Welbilt som underleverantör av köksutrustning till restauranger. Vi har även sålt ut hela innehavet i Mellanox och AquaVentures som båda blev uppköpta under första halvåret”.

Ert största innehav är Graphic Packaging som tillverkar pappersbaserade förpackningar för dryck, mat, livsmedel och andra konsumentprodukter.

”Graphic Packaging är en investering på hållbarhetstemat, närmare bestämt ”från plast till papper”. Bolaget som är ett av USA:s största förpackningsföretag har valt att fokusera fullt ut på pappersförpackningar där man har nära 40% marknadsandel i USA. De är en del av lösningen när globala konsumentjättar ställer ut hållbara löften till sina kunder som vill ha mer hållbara förpackningar. Till exempel McDonalds, Nestlé och Unilever som lovat att redan år 2025 enbart använda återvinningsbara material. För Graphic Packaging öppnar sig då en ny femmiljardersdollarmarknad och ledningen spår att de kan öka den organiska tillväxttakten de kommande fem åren”.

Det pågår ju ett race om smarta, miljövänliga förpackningar. Vi har flera svenska bolag som fokuserar på det, såsom Stora Enso eller Billerud Korsnäs. Finns det någon skillnad i efterfrågan på dessa produkter i USA jämfört med Sverige eller EU?

”Tror inte att det är någon större skillnad gällande konsumenten och den starka drivkraften från ökad e-handel. Men när det gäller acceptansen för miljövänliga förpackningar har omställningen gått snabbare i Sverige och EU delvis driven av politiska initiativ och reglering. I USA drivs trenden mer av konsumenten. De nordiska bolagen har gått klart bättre än Graphic Packaging. Bolaget har inte fått samma ”hållbarhetsstämpel” som de nordiska bolagen ännu”.

Du har tidigare sagt att amerikanska börsbolag är bäst. Tycker du det fortfarande?

”Men risk för att vara aningen partisk så är svaret ändå ett solklart ja. USA har en har en historik av innovation och stark entreprenörsanda och visat gång på gång att landet är bäst i världen på att få fram bolag med potential att växa. Sedan måste man ju säga att deras innovationskraft, höga arbetsmoral och snabbhet att ställa om till en ny verklighet har visat sig vara sig väldigt viktig i dessa kristider. Förutom innovation och produktivitet är demografi det viktigaste för tillväxten över en längre tidshorisont. I USA växer arbetskraften varje år till skillnad mot exempelvis Europa eller Japan där arbetskraften minskar.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du fler intervjuer

Annons från AMF
Annons från AMF