Insiderköp ger Mekonomen grönt ljus i besiktningen

En dålig kvartalsrapport har fått Mekonomen att falla nära 20 procent på kort tid. Det är nog lite överdrivet och aktien börjar se klart billig ut på egna meriter. Utöver det finns chans på bud från amerikanska storägaren LKQ. Att insiders nu dessutom köper aktier ger inte bara en positiv ledtråd kring verksamheten - det tyder även på att amerikanarna inte kör med fulspel som potentiellt kan missgynna minoritetsägarna. Vi gillar det vi ser och köper en post till Börsplus portfölj.
Insiderköp ger Mekonomen grönt ljus i besiktningen - ba94a5be-3b14-491a-9fc6-93be5a3b9a34fitcroph450q80upscaletruew800s1a7430900e67a95d4eb2811a9bd66578164cdc9a

Mekonomen (börskurs 140,25 kronor 21/11) säljer bildelar och andra fordonstillbehör. Genom ett omfattande butiksnätverk levereras varor både till de drygt två tusen Mekonomen-anslutna verkstäderna men produkterna säljs också till andra verkstäder såväl som direkt till slutkonsument. Bolaget är verksamt i Sverige och Norge.

Mekonomen kom i början av november med en dålig kvartalsrapport som fick ett tungt mottagande på börsen. Aktien har nu tappat nära 20 procent på kort tid. Vi har sedan tidigare ett köpråd på aktien (sök på Mekonomen i Analysarkivet så hittar du allt).

Det var i första hand ett oväntat svagt rörelseresultat som oroade i Mekonomens kvartalsrapport. Justerat för jämförelsestörande poster föll det till 120 Mkr jämfört med 143 Mkr samma kvartal föregående år. Det motsvarar ett rörelsemarginalfall från 10,0 till 8,5 procent. Ett par orsaker nämns:

Svag försäljning i Mekonomen Sverige. En något trögare konsumentmarknad uppges ha påverkat verksamheten negativt. Totalt sett var rörelsemarginalen oförändrad (ca 12 procent) men siffrorna räddas av personalkostnadsbesparingar och sminkas av extraordinära intäkter.

Lägre marginaler och stigande kostnader i Norge. I Norge var omsättningen oförändrad jämfört med föregående år men däremot blev bruttomarginalen lägre på grund av högre andel tillbehörsförsäljning (med lägre marginaler). Dessutom ökade personalkostnaderna något. Kapacitetsbrist i verkstäderna på grund av brist på fordonsmekaniker kan också ha påverkat resultatet negativt. Utvecklingen blev alltså sämre på flera fronter och rörelsemarginalen minskade från 16 till ynka 10 procent. Trenden är lite oroväckande då rörelsemarginalen minskat från kring 15-20 procent 2015 till 10-15 procent i dag.

På längre sikt bedöms dock förutsättningarna som goda då bilparken i Sverige och Norge spås växa till följd av den starka nybilsförsäljningen. Det kan förstås börja svaja om en svalare bomarknad får folk att känna sig mindre rika. Å andra sidan kanske man då i stället servar sin gamla bil snarare än att byta ut den?

Mekonomen
Börskurs: 140,25 kr
Antal aktier (miljoner): 35,9
Börsvärde: 5 035 Mkr VD Pehr Oscarson
Nettoskuld: 1 636 Mkr Styrelseordförande John S. Quinn
SvD Börsplus huvudscenario
2016 2017E 2018E 2019E
Omsättning 5 937 6 056 6 177 6 300
– Tillväxt 3,1% 2,0% 2,0% 2,0%
Rörelseresultat 481 545 587 630
– Rörelsemarginal 8,1% 9,0% 9,5% 10,0%
Resultat efter skatt 335 388 424 460
Vinst per aktie 9,33 10,80 11,80 12,80
Utdelning per aktie 7,00 7,00 7,00 7,50
Direktavkastning 5,0% 5,0% 5,0% 5,3%
Avkastning på eget kapital 15% 16% 17% 17%
Operativt kapital/omsättning 17% 17% 17% 17%
Nettoskuld/EBIT 3,0 2,4 2,0 1,6
P/E 15,0 13,0 11,9 11,0
EV/EBIT 13,9 12,2 11,4 10,6
EV/Sales 1,1 1,1 1,1 1,1

En klart positiv sak är att insiders köpt aktier efter den svaga rapporten. Totalt uppgår köpen till närmre tre miljoner kronor fördelat på fem olika personer. Majoriteten stod vd Pehr Oscarsson för. Det är inga enorma belopp det rör sig om men ändå värt att notera. Särskilt med tanke på att inga nämnvärda insiderköp skett i Mekonomen på två års tid.

Ytterligare en anledning till att insiderköpen är lite extra viktiga är den speciella ägarbild som råder i Mekonomen. I slutet på 2016 sålde Axel Johnson AB deras dryga fjärdedel i bolaget till LKQ, en amerikansk jätte som är stora inom reservdelar. I vår förra analys av Mekonomen skrev vi utförligt om det och varför LKQ eventuellt skulle kunna vara intresserade av att lägga bud på Mekonomen.

Som alltid i en sådan situation finns dock risken att storägaren, som ju har visst inflytande över bolaget, antingen inväntar eller frammanar ett läge med nedpressad vinst så att bud kan läggas till en lägre kurs.

Vi ser dock inga tecken på sådant fulspel i Mekonomen och framför allt är det tveksamt om nyckelpersonerna skulle köpt aktier för miljonbelopp ifall de upplever att amerikanarna styr och ställer på ett dåligt sätt. Därför ser vi insiderköpen som en positiv signal både gällande verksamheten och relationen till storägaren.

Bilsektorn är knepig och står inför stora förändringar vilket gör att många investerare skyr aktier med fordonskoppling som pesten.

För Mekonomen är elbilarna ett hot under de kommande åren. Elbilar innehåller betydligt färre rörliga komponenter som slits och behöver bytas jämfört med bilar med förbränningsmotor. Men reservdelsmarknaden släpar generellt efter nybilsförsäljningen med ett par år och därför tror vi knappast elbilseffekten ens kommer märkas inom de närmsta fem åren.

På ännu längre sikt finns värre hot på horisonten. I en uppmärksammad krönika i amerikansk branschmedia målar Bob Lutz (med lång erfarenhet från bl. a. GM, BMW, Ford och Chrysler) upp en värld där framväxten av självkörande bilar innebär slutet för bilbranschen så som vi känner till den. Texten är klart läsvärd för den med intressen i branschen men visionen spås bli verklighet först om kanske 15-20 år. Vilket säkert innebär att det tar ännu längre tid än så.

Här och nu tror vi alltså varken elbilshotet eller omdanandet av bilbranschen är några supertunga skäl att inte äga Mekonomen.

Värderingen på bolaget är låg kring 12 gånger nästa års vinst (p/e) enligt våra estimat. Uppköpsmöjligheten gör dessutom att fallhöjden i aktien borde vara begränsad och chansen till bud ger en extra ”krydda”. Insiderköpen är ytterligare en trevlig positiv signal.

Sammantaget blir vi ytterligare lite mer sugna på Mekonomen nu. Vi upprepar därför köprådet och köper även en post till Börsplus portfölj.

Mekonomens 10 största ägare Andel
LKQ Corporation 26,51%
Fjärde AP-fonden 8,01%
Eva Fraim Påhlman 5,60%
Swedbank Robur Fonder 4,63%
Didner & Gerge Fonder 4,56%
Burgundy Asset Management 4,37%
Svolder 2,87%
Ing-Marie Fraim Sefastsson 2,79%
Catella Fonder 2,19%
Kempen Capital Management 1,82%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF