Analys Fastighet Torslanda Property
Hisnande värdering för Torslanda Property
I krönikan ”Bingo för rådgivare att singla fram nya fastighetsaktier” går vi igenom vad det innebär att investera i så kallade ”enfastighetsbolag” eller ”single property” som de också kallas. Mot bakgrund av vad vi skriver där kommer här Börsplus syn på Torslanda Property (börskurs 149 kronor 26/1).
TORSLANDA PROPERTY | |
Börskurs: | 149.00 kr |
Antal stamaktier (miljoner): | 2.1 |
Börsvärde, stamaktier | 319 Mkr |
Börsvärde / EK (EPRA NAV) | 161% |
P/E-tal | 10.6 |
BALANSRÄKNING | |
Förvaltningsfastigheter | 496 Mkr |
(Direktavkastningskrav) | 8.7% |
Övriga tillgångar | 22 Mkr |
Nettoskuld | 266 Mkr |
Belåningsgrad förvaltningsfastigheter | 54% |
Eget kapital stamaktier | 198 Mkr |
Avkastning på eget kapital, stamaktier | 15% |
Soliditet (stamkapital) | 38% |
INTJÄNINGSFÖRMÅGA | |
Hyresvärde | 50 Mkr |
Vakansgrad (ekonomisk) | 0.0% |
Driftsöverskott | 43 Mkr |
Långsiktig tillväxt driftsöverskott | i.u. |
Central administration | -1 Mkr |
Finansnetto | -8 Mkr |
FÖRVALTNINGSRESULTAT | 34 Mkr |
Värdeförändringar derivat och fastigheter | e.m. |
RESULTAT FÖRE SKATT | 34 Mkr |
Resultat per stamaktie | 12.27 kr |
Resultat per stamaktie (EPRA & 10% skatt) | 14.01 kr |
Utdelning per aktie | 8.00 kr |
Direktavkastning / stamaktie | 5.4% |
Källa: SvD Börsplus / Bolaget |
Verksamheten: Volvo Cars FoU-anläggning på Hisingen
Jämfört med andra enfastighetsbolag är det här en rimligt bra hyresgäst. Men inte unikt bra. Visserligen lär man vara ganska ”fastskruvad” i fastigheten via diverse tekniska installationer men i fordonssektorn ska man inte ta något för givet. Och Geely/Volvo Cars lär ju inte slarva i hyresförhandlingarna.
Vakansrisken: Relativt låg
Hyreskontraktet med Volvo Cars löper ut i december 2024. Men kontraktet lär förlängas om inget dramatiskt sker. Läget 10 kilometer från centrala Göteborg kan väl anses bra i högkonjunktur men i dåliga tider kommer det inte kännas hett.
Risknivån
Stresstestet i tabellen nedan visar att Torslanda har rätt låg belåning och övriga karaktäristika som gör att aktien kommer ge god vinst även med högre räntor och avkastningskrav. Frågan är dock vad som händer med premievärderingen i sett sådant klimat? Skulle den försvinna så kommer aktien mer än halveras även om själva bolaget fortsätter må ganska bra.
STRESSTEST TORSLANDA PROPERTY | IDAG * | AVK.KRAV UPP 1 % ** |
Driftsöverskott | 43 Mkr | 43 Mkr |
– Central admin & övrigt | -1 Mkr | -1 Mkr |
– Finansnetto | -8 Mkr | -14 Mkr |
= Förvaltningsresultat | 34 Mkr | 28 Mkr |
Resultat per stamaktie före skatt (EPRA) | 14.01 kr | 11.16 kr |
P/E-tal (EPRA) | 10.6 | 13.3 |
Direktavkastningskrav fastigheter | 8.7% | 9.7% |
Värde fastigheter (= driftsöverskott delat med direktavkastningskrav) | 496 Mkr | 445 Mkr |
Belåningsgrad | 54% | 61% |
Substansvärde per stamaktie | 92.50 kr | 69.49 kr |
Källa: SvD Börsplus | *avser aktuell intjäningsförmåga enligt Börsplus baserat på senaste kvartalsrapport. | **avser hypotetiskt scenario där räntor stiger 2 % och direktavkastningskrav stiger 1 % vilket slår mot finansnetto och fastighetsvärden. |
Ägare och nyckelpersoner: Största pluset
Största ägare med 29 procent är Västerport Holding som i sin tur ägs av Söderport Holdings som i sin tur styrs av börsnoterade Sagax. Bättre kvalitetsstämpel är svår att få. Å andra sidan lär Sagax inte lägga bud på resten om det inte är i ett för Sagax gynnsamt läge. Så bra industriella ägare av Sagax sort är en medalj med två sidor i små bolag som Torslanda.
Värderingen: Hög
Av de single property-aktier som Börsplus granskat är Torslanda klart dyrast. Både till substanspremie och aktieutdelning. Bolagets sits verkar vara något bättre än snittet i sektorn och storägaren Sagax är som sagt ett plus. Men är det ett så stort plus? Börsplus ser det inte som tillräckliga skäl för att vilja äga aktien. I sämre tider kan aktien halveras och i goda tider som nu ser vi för liten uppsida.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.