Friserad värdering i Lyko

Familjeägda Lyko säljer hårvårds- och andra skönhetsprodukter. Bolaget har växt kraftigt och ger ett bra intryck med hälften av intäkterna online och hälften i butik. Lyko kommer dock till börsen i en tid när både e-handel och butikshandel ratas av investerare. Utmaningar saknas inte men så ska prislappen också ha förhandlats ned rejält under noteringsprocessen. Vi tror man ska teckna aktien och det görs senast i morgon fredag.
Friserad värdering i Lyko - 40d7f9da-6428-47c3-aac0-d5b796e2afdffitcroph450q80upscaletruew800sa26c3e9d08d8bd5f059f95b5274ced59d58d81df

Lyko säljer produkter inom hårvård, hudvård och skönhet. Något som är lite annorlunda med bolaget är att det i dag har en försäljning som bedrivs till lika stor del i fysiska butiker (ca 40 st) som över internet. Totalt omsätter bolaget drygt 700 Mkr med 4-5 procents rörelsemarginal.

Bolaget ägs till över 70 procent av grundarfamiljen Lyko som sedan länge verkat i branschen. Men det är framför allt under 2000-talet som dagens Lyko tagit form. 2005 började Lyko.se utvecklas till en mer ordentlig e-handelsplattform och 2014 tillfördes koncernen 30 fysiska butiker i och med samgåendet med Göteborgsbolaget Bellbox.

Nu ska bolaget noteras och det sker i en tid när båda de ben som Lyko står på är lite ur smak på börsen. I traditionella detaljhandelsbolag är investerarna livrädda för e-handeln medan det i e-handelsbolagen istället är Amazon som avskräcker.

Det har också påverkat prislappen på Lyko som ska ha förhandlats ned ordentligt under resans gång mot börsen. Techsajten Breakit skissade i september på en värdering kring 1–2 miljarder kronor för Lyko men nu blir det alltså snarare knappa 800 Mkr.

De drygt 200 Mkr som bolaget får in vid noteringen kommer uteslutande gå till att betala en kvarvarande skuld från när Lyko förvärvade Bellbox från Fidelio Capital.

Börsnoteringen Lyko
Lista First North Premier
Omsättning rullande tolv månader 738 Mkr
Antal anställda 256 (FTE)
Teckningskurs 50,00 kr
Rådgivare ABG
Storlek på erbjudande 245 Mkr (varav 91% nyemission)
Börsvärde efter IPO Cirka 766 Mkr
Emissionskostnad Cirka 20 Mkr (8,2% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 37%
Investerare som ska teckna i IPO Robur, Länsförsäkringar (37% i åtagande)
Garanter
Varningsflaggor** Inga upptäckta varningsflaggor
Sista teckningsdag 2017-12-08
Beräknad första handelsdag 2017-12-12
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: SvD Börsplus / bolaget

Varningsflaggor enligt Börsplus IPO-guide

Artikeln IPO-guidens 24 varningsflaggor beskriver den granskningsmetod som Börsplus använt för cirka 100 noteringar.

Flertalet IPO-er får någon eller några varningsflaggor. En varningsflagga är alltså inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Börsplus hittar inga varningsflaggor i Lyko.

Tillväxten i Lyko sticker ut. Både online (drygt 40 procent per år 2012-2016) men framför allt i butik (30 procent per år 2012-2016). Det senare är verkligen inga siffror man är van att se i detaljhandelsvärlden. Visserligen ingår här en del mindre butiksförvärv och butiksöppningar. Men även i jämförbart bestånd (”like-for-like”) har tillväxten varit kring 10 procent årligen under de senaste tre åren. Det imponerar.

Vi tror en av nycklarna sitter i att bolaget även erbjuder behandlingar i butikerna. Dessa fungerar som kombinerad hårsalong och produktbutik där kunder som gör behandlingar ofta även köper produkter från Lyko. Ungefär var tionde intäktskrona i butiksaffären kommer från den typen av tjänsteintäkter som alltså ofta även generar merförsäljning av produkter, både i butik och online.

Det faktum att Lyko har salongsverksamhet ska enligt bolaget också göra det betydligt lättare att få in olika professionella hårvårdsprodukter till bra villkor från mer kräsna varumärkesägare. Det gäller alltså produkter som generellt inte går att köpa i till exempel en dagligvarubutik, utan som främst finns i mer nischade butiker och salonger. Det verkar vara tacksamma produkter att sälja med bruttomarginaler ofta över 50 procent.

Även onlinemarknaden för hår- och hudvårdsprodukter har vissa fördelar. Andelen returer är exempelvis extremt låg kring 1 procent, mycket eftersom öppnade förbrukningsprodukter sällan kan skickas tillbaka. Detta kan jämföras med siffror bortåt 30-40 procent i klädbranschen där mängder av plagg beställs, testas och returneras. Något som driver stora kostnader.

Det finns inte heller någon direkt moderisk att förhålla sig till i Lyko. Och hållbarheten på produkterna är generellt lång vilket gör att varor sällan behöver paniksäljas med höga rabatter för att hålla lagernivåerna i schack.

Man är dock inte ensam om att ha upptäckt detta. På internet finns gott om uppstickare med namn som Skin City, Nordicfeel, Sephora, Parfym.se, Cocopanda, Eleven, Bangerhead, Grand Parfymeri, med flera. Blickar man tillbaka några år har de flesta haft stark tillväxt (även om flera drivs utan eller med låg vinst). Men under 2016 verkar några haft svårare att driva tillväxt och det är inte utan att man känner viss oro för överetablering.

Andra tänkbara orosmoln är förstås e-handelsjätten Amazon, men även klädhandlare som Zalando och Boozt gör insteg i marknaden för skönhetsprodukter i hopp om att sno åt sig en del av kakan. Man ska nog räkna med att de delvis kommer lyckas.

Bolagets egna mål är att växa intäkterna med 15–20 procent årligen. Man tänker sig att fortsatt tillväxt på befintliga marknader ska kombineras med bland annat utökat produkterbjudande (framför allt inom hudvård och smink), viss butiksexpansion (från dagens 40 till ett 50-tal år 2020) och eventuell geografisk expansion där Finland nämns.

När vi skissar på framtiden för Lyko är vi något konservativa jämfört med bolagets imponerande historiska tillväxt, men tänker oss en utveckling i linje med följande:

LYKO ONLINE 2014 2015 2016 2017E 2018E 2019E
Intäkter 192 245 318 398 477 549
Tillväxt 28% 30% 25% 20% 15%
Ebitda % 2,9% 6,5% 9,0% 8,5% 9,0% 9,0%
LYKO RETAIL 2014 2015 2016 2017E 2018E 2019E
Intäkter 200 265 340 364 382 393
Tillväxt 33% 28% 7% 5% 3%
Ebitda % 6,1% 2,9% 6,8% 6,0% 7,0% 7,0%
KONCERNEN 2014 2015 2016 2017E 2018E 2019E
Intäkter 392 510 658 761 859 942
Tillväxt 30% 29% 16% 13% 10%
Ebitda % 4,5% 4,6% 7,9% 6,5% 8,1% 8,2%
Ebit % 2,3% 2,3% 5,3% 3,5% 5,0% 4,0%

På lång sikt tror vi det finns ytterligare potential i bolagets rörelsemarginal utöver de 4 procent vi räknar med för 2019 ovan. Men Lyko flaggar för att en utbyggd eller helt ny lagerlösning med mer kapacitet och högre automationsgrad kan bli aktuellt inom två år. Det lär i så fall tynga lönsamheten under 2019 även om det på sikt är en nödvändig och vettig investering. Ett mer automatiserat lager bedöms också nödvändigt för att nå bolagets mål om 10 procents rörelsemarginal före av- och nedskrivningar (Ebitda).

När det gäller värdering tänker vi oss att onlineverksamheten kan värderas till kring 1,3 gånger försäljningen (EV/Sales) medan vi värderar retailverksamheten till 0,8 gånger densamma (se värderingsjämförelse med några av de noterade klädbolagen i slutet av artikeln).

Väger man samman Lykos båda ben kan man då motivera en värdering på runt 1,1 gånger försäljningen för hela koncernen. Då finns en uppsida på över 30 procent i aktien.

Detta kan mycket väl vara i underkant då det finns tecken som tyder på att hår- och hudvårdsnischen klarar sig bättre än klädbranschen. Lyko har haft en imponerande tillväxt i sin butiksverksamhet (men verkar ändå ha en sund inställning och öppenhet kring de problem som finns i branschen). Man kan också tänka sig att bolag som blandar produkter och tjänster på marginalen klarar sig något bättre än rena produktförsäljare.

Tillväxten online lockar även om det också är där som de konkurrensmässigt största hoten finns.

Överlag ger bolaget ett välskött intryck. Vd Joanna Hummel är visserligen nytillträdd då tidigare vd Håkan Håkansson inte ska ha haft motivationen att binda upp sig ytterligare ett par år (som ofta krävs eller uppskattas vid notering av ett bolag). Men hon ger ett skarpt intryck och kommer med branscherfarenhet från konkurrenten Kicks (drygt sex år som finanschef).

Familjen Lyko är långsiktiga ägare och säljer inget vid noteringen. Bolaget säljs till en enligt oss låg värdering som går att räkna hem även med rätt så konservativa antaganden. Förutsättningarna verkar goda för en lyckad notering och om tillväxten slår våra låga förväntningar kan aktien bli ännu bättre.

Rådet blir att teckna Lyko. Sista dag att göra detta är i morgon fredag.

Nedan följer en sammanställning över hur Lyko värderas i relation till klädföretag inom e-handel respektive retail.

Nedan följer en fördjupande tabell som summerar våra prognoser för framtiden.

Lyko
Börskurs: 50,00 kr
Antal aktier (miljoner): 15,3
Börsvärde: 766 Mkr VD Joanna Hummel
Nettoskuld: 54 Mkr Styrelseordförande Per Sjödell
SvD Börsplus huvudscenario
2016 2017E 2018E 2019E
Omsättning 658 763 862 948
– Tillväxt 28,9% 16,0% 13,0% 10,0%
Rörelseresultat 35 27 43 38
– Rörelsemarginal 5,3% 3,5% 5,0% 4,0%
Resultat efter skatt 5 13 31 28
Vinst per aktie 0,05 0,84 2,03 1,81
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital 5% 6% 10% 8%
Nettoskuld/EBIT 6,3 2,6 1,1 0,8
P/E 59,5 24,6 27,6
EV/EBIT 23,5 30,7 19,0 21,6
EV/Sales 1,2 1,1 1,0 0,9
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF