Analys Essity
Essity: Bromsspår efter blöjbolaget
Essity (222 kr) kom i dag med en mindre vinstvarning med meddelandet att man introducerar ett långsiktigt kostnadsbesparingsprogram om 800 Mkr som syftar till att stärka den långsiktiga lönsamheten. Programmet kommer bland annat att inkludera personalneddragningar och minskade kostnader för projekt, konsulter och resor.
Bakgrunden är att kostnaderna för pappersmassa, oljebaserade råvaror och energi har skenat rejält senaste året vilket sätter press på Essity. Störst är effekten inom Consumer Tissue som verkar på den mest prispressade och svårbearbetade marknaden.
Om Essity
Essity är en global hygienkoncern som utvecklar, tillverkar och säljer en rad olika hygienprodukter. Verksamheten är indelad i tre affärsområden:
Personal Care. Inkluderar bland annat inkontinensprodukter, blöjor, våtservetter, bindor, tamponger, med mera. Omsatte 40,6 miljarder kronor 2017 med 14,6 procents justerad Ebita-marginal.
Consumer Tissue. Inkluderar bland annat toalett- och hushållspapper, näsdukar och pappersservetter. Omsatte 42,0 miljarder kronor 2017 med 9,7 procents justerad Ebita-marginal.
Professionel Hygiene. Kompletta hygienlösningar för företag vilket inkluderar toalettpapper, pappershanddukar, handtvål, handdesinfektion, behållare, med mera. Omsatte 26,7 miljarder kronor 2017 med 15,0 procents justerad Ebita-marginal.
Produkterna säljs under en rad starka varumärken som Tork, Tena, Libero, Edet med flera.
En stor del av produkterna är pappersbaserade och fram till 2017 var bolaget en del skogskoncernen SCA.
Så här skriver man bland annat om saken i dagens pressmeddelande (delar av citatet har fetmarkerats av Börsplus):
”Under det tredje kvartalet 2018 har den negativa påverkan från externa marknadsfaktorer, som kraftigt stigande kostnader för pappersmassa, oljebaserade råvaror och energi accelererat ytterligare.”</em>
Redan i andra kvartalet var den negativa effekten på rörelsemarginalen från stigande råmaterialkostnader hela 4 procentenheter. Ungefär 2 procentenheter lyckades man då vinna tillbaka genom högre priser och ytterligare 1 procentenhet genom sänkta kostnader.
Men nu tycks alltså den redan stora negativa effekten accelerera ytterligare till tredje kvartalet.
Att råvarupriserna stiger är förstås ett problem inte bara för Essity utan för hela branschen. Det är positivt på så sätt att det tenderar vara lättare att driva igenom prishöjningar om konkurrenterna gör detsamma.
Men på vissa håll är konkurrensen hård och även valutaeffekter kan påverka. I flera utvecklingsländer har Essity redan höjt priserna till den grad att det börjat påverka försäljningsvolymerna. Det tyder på att konkurrenterna agerar annorlunda och tar marknadsandelar. Som alltid inom den här typen av industri är farhågan att konkurrenterna prioriterar att fylla fabrikskapacitet före att hålla prisbilden intakt vilket lätt leder till priskrig.
Priserna i vissa kontrakt kan dessutom inte omförhandlas hur som helst utan troligen dröjer det till nästa år innan prishöjningar och kostnadsnedskärningar börjar bita ordentligt.
Essity | |||
Börskurs: | 222,00 | ||
Antal aktier (miljoner): | 702,3 | ||
Börsvärde: | 155 920 Mkr | ||
Nettoskuld: | 57 876 Mkr | ||
VD | Magnus Groth | ||
Styrelseordförande | Pär Boman | ||
SvD Börsplus huvudscenario | |||
2018E | 2019E | 2020E | |
Omsättning | 118 000 | 123 900 | 127 617 |
– Tillväxt | 8% | 5% | 3% |
Rörelseresultat | 11 800 | 13 629 | 15 314 |
– Rörelsemarginal | 10,0% | 11,0% | 12,0% |
Resultat efter skatt | 6 384 | 7 856 | 9 104 |
Vinst per aktie | 9,09 | 11,19 | 12,96 |
Utdelning per aktie | 5,75 | 5,75 | 6,00 |
Direktavkastning | 2,6% | 2,6% | 2,7% |
Operativt kapital/omsättning | 48% | 48% | 48% |
Nettoskuld/EBIT | 4,5 | 3,9 | 3,2 |
P/E | 24,4 | 19,8 | 17,1 |
EV/EBIT | 17,8 | 15,3 | 13,4 |
EV/Sales | 1,8 | 1,7 | 1,6 |
Essity står lägre i kurs idag än när vi tittade på bolaget vid avknoppningen från SCA för dryga året sedan. Aktien är inte riktigt lika högt värderad som då.
Särskilt inte om man lyssnar till vad analytikerna tror om framtiden för Essity. Deras lite gladare framtidsbild finns i tabellen nedan där Essity jämförs med ett antal konkurrenter och likartade bolag.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2019E | EV / Ebit 2019E | EV / Sales 2019E | Ebit-marginal 2019E % | Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 % |
Essity | 8,3 | 16,4 | 13,8 | 1,7 | 12,1 | 3,6 |
Kimberly-Clark | 0,3 | 16,1 | 13,9 | 2,5 | 18,1 | 1,3 |
Unicharm | 46,2 | 32,1 | 20,0 | 2,9 | 14,6 | 7,0 |
Ontex | -34,1 | 11,6 | 11,1 | 0,9 | 8,5 | 2,9 |
Hengan | 4,3 | 17,7 | 13,4 | 3,3 | 24,7 | 8,2 |
Procter & Gamble | -5,7 | 18,8 | 16,1 | 3,5 | 21,8 | 1,7 |
Unilever | 2,3 | 19,2 | 16,6 | 3,2 | 19,1 | 2,6 |
Nestle | 2,5 | 19,3 | 17,0 | 2,9 | 17,3 | 3,8 |
Genomsnitt | 3,0 | 18,9 | 15,2 | 2,6 | 17,0 | 3,9 |
Källa: Factset |
Enligt oss lämnar dock aktien ingen vidare uppsida. Tillväxtförutsättningarna är visserligen hyfsade med en växande befolkning där allt fler kommer få råd med hygienprodukter som de från Essity. Men branschen har ett antal karaktärsdrag som gör att lönsamheten inte är lika stabil som efterfrågan på bolagets produkter.
Skuldsättningen är fortfarande hög och bolaget lär inte vara i form för några nya förvärv förrän tidigast nästa år. Och bolagets senaste förvärv av plåsterproducenten BSN imponerande inte det minsta på oss.
Vi ställer oss fortsatt neutrala till Essity.
Essitys 10 största ägare | Kapital | Röster |
Industrivärden | 9,51% | 29,85% |
MFS Investment Management | 5,00% | 2,74% |
Norges Bank | 4,67% | 8,23% |
Swedbank Robur Fonder | 4,15% | 2,28% |
AMF Försäkring & Fonder | 3,24% | 2,27% |
Vanguard | 2,26% | 1,24% |
T. Rowe Price | 2,11% | 1,16% |
Fidelity | 2,07% | 1,13% |
BlackRock | 2,01% | 1,10% |
Första AP-fonden | 1,72% | 0,94% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.