Essity: Bromsspår efter blöjbolaget

Hygienkoncernen Essity drar i nödbromsen när kraftigt stigande råvarukostnader och högre energipriser nu tvingar fram nedskärningar. Det lär tynga årets resultat även om förutsättningarna ser bättre ut längre fram.
Essity: Bromsspår efter blöjbolaget - 132c66b6-8fc3-4999-866d-58966fe3388efitcroph450q80upscaletruew800sf890820d54846ca220c4b1b8a1b5eed1218fc89c

Essity (222 kr) kom i dag med en mindre vinstvarning med meddelandet att man introducerar ett långsiktigt kostnadsbesparingsprogram om 800 Mkr som syftar till att stärka den långsiktiga lönsamheten. Programmet kommer bland annat att inkludera personalneddragningar och minskade kostnader för projekt, konsulter och resor.

Bakgrunden är att kostnaderna för pappersmassa, oljebaserade råvaror och energi har skenat rejält senaste året vilket sätter press på Essity. Störst är effekten inom Consumer Tissue som verkar på den mest prispressade och svårbearbetade marknaden.

Om Essity

Essity är en global hygienkoncern som utvecklar, tillverkar och säljer en rad olika hygienprodukter. Verksamheten är indelad i tre affärsområden:

Personal Care. Inkluderar bland annat inkontinensprodukter, blöjor, våtservetter, bindor, tamponger, med mera. Omsatte 40,6 miljarder kronor 2017 med 14,6 procents justerad Ebita-marginal.

Consumer Tissue. Inkluderar bland annat toalett- och hushållspapper, näsdukar och pappersservetter. Omsatte 42,0 miljarder kronor 2017 med 9,7 procents justerad Ebita-marginal.

Professionel Hygiene. Kompletta hygienlösningar för företag vilket inkluderar toalettpapper, pappershanddukar, handtvål, handdesinfektion, behållare, med mera. Omsatte 26,7 miljarder kronor 2017 med 15,0 procents justerad Ebita-marginal.

Produkterna säljs under en rad starka varumärken som Tork, Tena, Libero, Edet med flera.

En stor del av produkterna är pappersbaserade och fram till 2017 var bolaget en del skogskoncernen SCA.

Så här skriver man bland annat om saken i dagens pressmeddelande (delar av citatet har fetmarkerats av Börsplus):

”Under det tredje kvartalet 2018 har den negativa påverkan från externa marknadsfaktorer, som kraftigt stigande kostnader för pappersmassa, oljebaserade råvaror och energi accelererat ytterligare.”</em>

Redan i andra kvartalet var den negativa effekten på rörelsemarginalen från stigande råmaterialkostnader hela 4 procentenheter. Ungefär 2 procentenheter lyckades man då vinna tillbaka genom högre priser och ytterligare 1 procentenhet genom sänkta kostnader.

Men nu tycks alltså den redan stora negativa effekten accelerera ytterligare till tredje kvartalet.

Att råvarupriserna stiger är förstås ett problem inte bara för Essity utan för hela branschen. Det är positivt på så sätt att det tenderar vara lättare att driva igenom prishöjningar om konkurrenterna gör detsamma.

Men på vissa håll är konkurrensen hård och även valutaeffekter kan påverka. I flera utvecklingsländer har Essity redan höjt priserna till den grad att det börjat påverka försäljningsvolymerna. Det tyder på att konkurrenterna agerar annorlunda och tar marknadsandelar. Som alltid inom den här typen av industri är farhågan att konkurrenterna prioriterar att fylla fabrikskapacitet före att hålla prisbilden intakt vilket lätt leder till priskrig.

Priserna i vissa kontrakt kan dessutom inte omförhandlas hur som helst utan troligen dröjer det till nästa år innan prishöjningar och kostnadsnedskärningar börjar bita ordentligt.

Essity
Börskurs: 222,00
Antal aktier (miljoner): 702,3
Börsvärde: 155 920 Mkr
Nettoskuld: 57 876 Mkr
VD Magnus Groth
Styrelseordförande Pär Boman
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E
Omsättning 118 000 123 900 127 617
– Tillväxt 8% 5% 3%
Rörelseresultat 11 800 13 629 15 314
– Rörelsemarginal 10,0% 11,0% 12,0%
Resultat efter skatt 6 384 7 856 9 104
Vinst per aktie 9,09 11,19 12,96
Utdelning per aktie 5,75 5,75 6,00
Direktavkastning 2,6% 2,6% 2,7%
Operativt kapital/omsättning 48% 48% 48%
Nettoskuld/EBIT 4,5 3,9 3,2
P/E 24,4 19,8 17,1
EV/EBIT 17,8 15,3 13,4
EV/Sales 1,8 1,7 1,6

Essity står lägre i kurs idag än när vi tittade på bolaget vid avknoppningen från SCA för dryga året sedan. Aktien är inte riktigt lika högt värderad som då.

Särskilt inte om man lyssnar till vad analytikerna tror om framtiden för Essity. Deras lite gladare framtidsbild finns i tabellen nedan där Essity jämförs med ett antal konkurrenter och likartade bolag.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2019E EV / Ebit 2019E EV / Sales 2019E Ebit-marginal 2019E % Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 %
Essity 8,3 16,4 13,8 1,7 12,1 3,6
Kimberly-Clark 0,3 16,1 13,9 2,5 18,1 1,3
Unicharm 46,2 32,1 20,0 2,9 14,6 7,0
Ontex -34,1 11,6 11,1 0,9 8,5 2,9
Hengan 4,3 17,7 13,4 3,3 24,7 8,2
Procter & Gamble -5,7 18,8 16,1 3,5 21,8 1,7
Unilever 2,3 19,2 16,6 3,2 19,1 2,6
Nestle 2,5 19,3 17,0 2,9 17,3 3,8
Genomsnitt 3,0 18,9 15,2 2,6 17,0 3,9
Källa: Factset

Enligt oss lämnar dock aktien ingen vidare uppsida. Tillväxtförutsättningarna är visserligen hyfsade med en växande befolkning där allt fler kommer få råd med hygienprodukter som de från Essity. Men branschen har ett antal karaktärsdrag som gör att lönsamheten inte är lika stabil som efterfrågan på bolagets produkter.

Skuldsättningen är fortfarande hög och bolaget lär inte vara i form för några nya förvärv förrän tidigast nästa år. Och bolagets senaste förvärv av plåsterproducenten BSN imponerande inte det minsta på oss.

Vi ställer oss fortsatt neutrala till Essity.

Essitys 10 största ägare Kapital Röster
Industrivärden 9,51% 29,85%
MFS Investment Management 5,00% 2,74%
Norges Bank 4,67% 8,23%
Swedbank Robur Fonder 4,15% 2,28%
AMF Försäkring & Fonder 3,24% 2,27%
Vanguard 2,26% 1,24%
T. Rowe Price 2,11% 1,16%
Fidelity 2,07% 1,13%
BlackRock 2,01% 1,10%
Första AP-fonden 1,72% 0,94%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Mangold
Annons från Spotlight Group