Brødrene Hartmann ett guldägg

Nedan följer en fördjupningsanalys från SvD Börsplus som kompletterar den ovanstående huvudanalysen.
Brødrene Hartmann ett guldägg - 513f2fc1-fe2a-4269-9494-555e362b48edfitcroph450q80upscaletruew800sabae3c410c8271ec03fdde73ac0c7d4bb273b8c1

Brødrene Hartmann (dagskurs 309 danska kronor 30/3 2017) är en dansk tillverkare av bland annat äggkartonger – och global marknadsledare på området.

Äggförpackningar, och andra så kallade gjutna fiberförpackningar, tillverkas av återvunnet tidningspapper och kartongmaterial. I stora produktionsanläggningar löser man upp det återvunna materialet som sedan bleks och formgjuts till äggförpackningar, fruktförpackningar och liknande. Se Youtube-videon nedan för en liten instruktionsmanual.

Tillverkning av gjutna fiberförpackningar bedrivs i såväl större förpackningskoncerner som hos bolag specialiserade på just den här förpackningstypen. Ett exempel på det första är den finska förpackningskoncernen Huhtamäki som är stora inom gjutna fiberförpackningar, vilket också råkar vara ett av de lönsammare områdena i koncernen. Bland specialisterna finns bland annat franska CDL (onoterat) och så förstås Brødrene Hartmann.

Hartmann grundades för ganska precis 100 år sedan. Då byggde verksamheten på innovationen med en roterande tryckpress som användes för att tillverka papperspåsar, pappförpackningar och sedermera alltså äggförpackningar. I dag ägs Hartmann av Thornico, ett danskt konglomerat och investeringsbolag ägt av familjen Stadil med verksamhet inom bland annat kläder, shipping och fastigheter. De investerade i Hartmann 2011 samt 2012 och är största ägare sedan dess.

I dag har koncernen har cirka 2 000 anställda. Börsvärdet är 2,1 miljarder danska kronor vilket också ungefär motsvarar bolagets försäljning.

Historiskt har Hartmann uppvisat rätt så imponerande siffror. Bolaget verkar på stabila och mogna marknader och omsättningen har årligen ofta växt med ett par procent organiskt. Rörelsemarginalen har stadigt krupit upp från dryga 5 procent under 2008-2010 till idag nästan 12 procent. Detta verkar i stort ha drivits av, som ofta inom den här typen av industrier, automatisering och ett gnetande på kostnadssidan.

Inom gjutna fiberförpackningar finns ett antal större spelare, men få börsnoterade. Det finns alltså inte särskilt mycket siffror att gräva i här. Så vitt vi kan se når både Huhtamäki (finskt) och Pactiv (amerikanskt) rörelsemarginaler kring 12-14 procent i sina verksamheter så det verkar inte vara ovanliga siffror i branschen.

Detta verkar alltså vara en både stabil och höglönsam nisch inom den här typen av processindustri. En förklaring kan ligga just i den stabila naturen på efterfrågan av ägg, som i stort följer befolkningsmängden med en viss ökning per capita i utvecklingsländer. Detta kan, lite oförsiktigt, jämföras med problemprodukter som papper (strukturell nedgång) eller sågade trävaror (konjunkturkänsligt).

En tänkbar risk med sådana skräckexempel i åtanke är förstås att balansen mellan utbud och efterfrågan förstörs på något sätt. Det kan bli väldigt kostsamt i branscher som involverar stora och dyra anläggningstillgångar med lång livslängd. Om det väl uppstår överkapacitet i produktionsledet kan det ta lång tid innan lönsamhet återställs.

Just Hartmann är en av de aktörer som nu investerar ordentligt, både i befintlig och ny kapacitet. I början av 2015 tog bolaget första stegen in på den Sydamerikanska marknaden genom förvärvet av Sanovo Greenpack, Sydamerikas största tillverkare inom gjutna fiberförpackningar med särskilt starka positioner inom ägg- och fruktförpackningar i Brasilien och Argentina. Sanovo Greenpack omsatte då motsvarande 400 miljoner danska kronor med en rörelsemarginal på drygt 11 procent.

Under 2016 flyttade Hartmann fram positionerna ytterligare genom att även addera ny kapacitet i Sydamerika med två nya fabriker som nu är under driftsättning. Bolaget bygger också en ny fabrik i USA, och expanderar kapaciteten i två befintliga europeiska anläggningar. En produktionsanläggning stängs visserligen i Tyskland men totalt kommer snart 12 fabriker vara i drift jämfört med 10 för ett år sedan.

Även om omsättningen blev lägre 2016 jämfört med 2015 och bolaget sänkte prognosen för 2017, vilket inte gladde aktiemarknaden, verkar bolaget alltså säkra på att det ska gå att hitta avsättning för den nya kapacitet som nu successivt kommer i bruk. Det talar för högre intäkter i år och bolaget själva guidar för en omsättning på 2,2 till 2,3 miljarder danska kronor för 2017 med en rörelsemarginal på 11,0 till 12,5 procent. För 2018 tror man på en rörelsemarginal kring 12,0 till 14,0 procent.

Brodrene Hartmann DKK
Börskurs: 309,00
Antal aktier (miljoner): 6,9
Börsvärde: 2 138 miljoner VD Ulrik Kolding Hartvig
Nettoskuld: 644 miljoner Styrelseordförande Agnete Raaschou-Nielsen
SvD Börsplus förväntningar
2016 2017E 2018E 2019E
Omsättning 2 096 2 250 2 340 2 387
– Tillväxt -1,7% 7,3% 4,0% 2,0%
EBITDA minus underhållsinvesteringar* 227 248 281 286
– Rörelsemarginal* 10,8% 11,0% 12,0% 12,0%
Resultat efter skatt 175 165 192 201
Vinst per aktie 25,29 23,80 27,80 29,00
Utdelning per aktie 9,50 11,50 13,00 15,00
Avkastning på eget kapital 26% 20% 21% 19%
Operativt kapital/omsättning 62% 59% 56% 53%
Nettoskuld/EBIT 2,8 2,3 1,6 1,0
P/E 12,2 13,0 11,1 10,7
EV/EBIT 12,3 11,2 9,9 9,7
EV/Sales 1,3 1,2 1,2 1,2
*Vi använder rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (Ebitda) minus vår bedömning av bolagets underhållsinvesteringar (vilket exkluderar investeringar i ny produktionskapacitet).

Snarare än att titta på rörelseresultatet, som vi brukar göra, har vi i Brødrene Hartmann använt oss av rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (Ebitda) minus vår bedömning av bolagets underhållsinvesteringar (alltså den investeringsnivå som behövs för underhålla nuvarande produktionskapacitet). Detta gör vi eftersom dagens investeringstakt är betydligt högre än nuvarande avskrivningsnivå, vilket innebär att rörelseresultat överskattas. Vår bedömning av den ”verkliga” intjäningsförmågan blir ungefär 1 procentenhet lägre än rörelsemarginalen.

Något som sticker ut i Hartmann är också den blygsamma värderingen på kring 10 gånger rörelseresultatet. Det kan jämföras med ett antal andra bolag med någorlunda liknande affärsmodell.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2018 EV/EBIT 2018 EV/Sales 2018 EBIT-marginal 2018 % Årlig omsättningstillväxt 2017-2019 %
Brødrene Hartmann 16,9 11,1 9,9 1,2 13,0 3,0
Huhtamäki 2,1 14,9 12,8 1,3 9,8 5,8
Stora Enso 44,7 12,9 11,4 1,2 10,1 0,6
BillerudKorsnäs 8,9 13,6 11,2 1,4 12,6 4,1
DS Smith 9,4 14,5 11,5 1,0 9,1 3,7
Smurfit Kappa 11,7 11,2 9,8 1,0 10,4 1,8
Mondi 51,1 10,8 8,7 1,3 15,2 2,5
Genomsnitt 20,7 12,7 10,7 1,2 11,5 3,1
Källa: SvD Börsplus/Factset
Definition Aktiens totalavkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2018 EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2018 EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2018 Förväntad rörelsemarginal 2018 Förväntad årlig tillväxt 2017-2019

Det är ingen enorm värderingsskillnad gentemot resten av sektorn, som generellt är väldigt kapitalintensiv och begåvas med låga multiplar på börsen. Däremot tycker vi Brødrene Hartmann har en finare produktmix och är ett av få renodlade alternativ för den som vill investera i just den här nischmarknaden.

Brødrene Hartmann är ingen tillväxtmaskin även om vi ser positivt på framtiden med investeringar i ny kapacitet som ännu inte riktigt visat sig i bolagets omsättning. Sammantaget verkar det vara ett lågt värderat, välskött bolag i en kapitalintensiv men stabil och lönsam nisch av förpackningsmarknaden. Det räcker lång väg enligt oss, och rådet blir att köpa aktien.

Läs fördjupad analys ↓

Fördjupad analys Brødrene Hartmann

Brødrene Hartmanns affärsmodell

Brødrene Hartmanns tillverkar gjutna fiberförpackningar i snart 12 fabriker i Europa, Nordamerika och Sydamerika. Insatsvara i processen är återvunnet pappers- och kartongmaterial.

Slutprodukterna är främst äggkartonger och fruktförpackningar som säljs till tillverkare, distributörer och även detaljhandelskedjor. Inom detaljhandeln har det blivit allt vanliga att försöka lyfta produkt och varumärke med hjälp av förpackningar. Det ställer högre krav på förpackningen vilket gynnar tillverkare som Hartmann.

Hartmann har även en affär där bolaget säljer produktionsutrustning och kringtjänster till kunder som då också är direkta konkurrenter, vilket är lite oortodoxt. Bolaget särredovisar inte denna verksamhet, och den är förmodligen inte särskilt stor med tanke på hur stabil omsättningen är.

Brødrene Hartmanns marknad

Inom gjutna fiberförpackningar verkar det finnas ett antal dominerande spelare som alla uppvisar rätt så höga marknadsandelar inom vissa specifika produkter eller geografiska regioner.

I Europa är aktörer som Hartmann, Huhtamäki och CDL (som nyligen förvärvade tyska Omni-Pac) starka. I Sydamerika borde Hartmann vara en av de större spelarna efter förvärvet av Sanovo Greenpack och ytterligare investeringar i utökad produktionskapacitet.

Hartmann är lite svagare på den amerikanska marknaden. I USA verkar det som att fler aktörer sysslar med tillverkning i både plast och papper (äggkartonger kan tillverkas även av polystyrenskum, en väldigt luftig form av plast). En gissning är att detta är vanligare på den amerikanska marknaden, men trenden i branschen är att allt fler förpackningar görs av papper av miljöskäl.

Brødrene Hartmanns prognoser och mål

Bolaget guidar aktiemarknaden med följande siffror:

  • Under 2017 väntas omsättningen bli 2,2–2,3 miljarder danska kronor med en rörelsemarginal på 11,0–12,5 procent. Bolaget räknar också med att investera 250 miljoner danska kronor under året (förra året ca 340 miljoner) till en avkastning på 18 procent.
  • För 2018 är bolagets målsättning att nå en omsättning på 2,2–2,4 miljarder danska kronor med en rörelsemarginal på 12–14 procent.

De senaste fem åren har Hartmann delat ut lite halvklena 9,50 danska kronor per aktie. Möjligheten finns att när Hartmann passerar den puckel av investeringar i ny kapacitet som vi nu ser så kan bolaget återigen börja höja utdelningarna något. Det är inte helt givet, men det finns absolut inga hinder mot att om 2–3 år dela ut säg 15 kr per aktie. Alternativt kanske fler stora förvärv sker, eller fortsatta investeringar i ny kapacitet.

Brødrene Hartmanns aktie

Brødrene Hartmanns ägs av Thornico, familjen Stadils investeringsbolag med verksamhet inom bland annat kläder (tog över och vände konkursade Hummel 1999), shipping, fastigheter, med mera. Lite kuriosa är att Christian Stadil, nuvarande vd för Thornico, även var med i den danska versionen av TV-programmet ”Draknästet” där ett gäng entreprenörer och investerare köper in sig i mindre startup-bolag.

Thornico äger 69 procent av Hartmann, och det finns inga andra väsentliga ägare. Thornico verkar inte vara direkt representerade i styrelsen, och ingen i styrelsen äger någon betydande mängd aktier i bolaget. Det gör inte heller bolagets vd eller finanschef. Känslan är att bolaget verkar lite tjänstemannastyrt. Samtidigt ser vi inget som tyder på att bolaget är illa skött på något sätt.

Brødrene Hartmanns 10 största ägare Andel
STADIL CHRISTIAN NICHOLAS 68,6%
Financiere de l’Echiquier SA 2,28%
Brødrene Hartmann A/S 1,43%
Dimensional Fund Advisors LP 0,94%
Discover Capital GmbH 0,77%
Norges Bank Investment Management 0,66%
Hargreave Hale Ltd. 0,31%
Solventis SGIIC SA 0,29%
Svenska Handelsbanken AB (Denmark) 0,29%
KBC Asset Management NV 0,18%
Källa: Factset
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.