SAS
Sälj SAS inför hyresnotan
SÄLJ I början av nästa kalenderår släpps SAS första delårsrapport med vad Affärsvärlden bedömer blir dryga 20 miljarder i extra leasingtillgångar och leasingskuld i flygkoncernens egna böcker, en följd av den nya redovisningsprincipen IFRS 16. Senast då vänds sannolikt nettokassa till nettoskuld samtidigt som kapitalförräntningen på den kapitaltunga affären kommer att flaga några lager förskönande lack.
Om SAS inte har mer tur med bränsle- och valutagudarna samt i sina dragkamper med fackföreningar och lågpriskonkurrenter än ett genomsnittsår så är oddsen fortsatt mot aktieägarna. En låg multipel, runt ev/ebit 6 post-IFRS 16, på SAS stamaktier lockar inte när detta egna kapital står redo att ta första smällen vid första bästa mer eller mindre ofrånkomliga bakslag.
SAS saknar helt enkelt fortfarande en tillräckligt stark marknadsposition för att kunna slå tillbaka mot sin tuffa bransch och då blir riskprofilen därefter.
SAS är ett av de totalt 35 svenska börsbolag där Affärsvärlden i senaste numret presenterar guidningar för eller estimat kring betydande förväntade IFRS 16-effekter. Majoriteten av de bolagen har kalenderår som räkenskapsår och bekänner därför färg redan under de närmsta veckornas rapportflod.
Detta är en sammanfattning av analysen Hyresskulder upp till ytan. Prenumeranter kan logga in och läsa hela artikeln här.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.