Krönika
Reklamkuppen
Det fanns en tid på 00-talet då uttrycket ”wisdom of crowds” kunde höras både här och där.
Begreppet populariserades 2004 av författaren James Surowiecki, som skrev en bok med samma namn. Den fick den något osäljande titeln Massans vishet på svenska.
Boken inleds med en anekdot om en tävling på en marknad: besökarna får gissa hur mycket en oxe väger, och även om gissningarna skiljer sig åt hamnar både genomsnittet och medianen väldigt nära oxens verkliga vikt.
Tanken här är att det går att skapa ett slags kollektivt omdöme. Det är osannolikt att just dina skärvor av information ger dig en korrekt bild, men tillsammans med tusentals andra bitar skapas en bättre bild av verkligheten. Om man, enligt Surowiecki, kan garantera en ”stor bredd av uppfattningar och olika informationskällor” blir massan smartare än den enskilde experten.
Det där kollektiva omdömet har i år bestämt sig för att Sverigedemokraterna kommer att bli Sveriges största parti. I alla fall är det bilden man får hos spelbolagen Unibet, Nordicbet och Betsson. Vid åtskilliga tillfällen har i princip alla medier berättat att spelbolagen har SD som favorit till att få flest röster i valet. Den som vågat satsa pengar på sossarna har kunnat få odds väl över två gånger pengarna.
Det är onekligen intressant. Ända sedan 1917 har Socialdemokraterna haft titeln som Sveriges största parti.
Det är också intressant med tanke på att Sverigedemokraterna – trots allt – fortfarande ligger under om man väger samman alla opinionsundersökningar. Av de åtta mätföretag som gör regelbundna undersökningar är det – i skrivande stund – faktiskt bara Yougov som har SD högre än både S och M.
Men de som spelar väger väl in en massa andra faktorer? Vad tycker folk på jobbet om Stefan Löfven? Hur många gick och lyssnade på Ulf Kristersson när han talade i kommunen? Känns det inte som att fler vågar säga något positivt om Jimmie Åkesson?
Alla har en åsikt baserad på sina känslor och sin tillgängliga information. De sätter pengar. Det kollektiva omdömet talar.
Och det kollektiva omdömet tror alltså att opinionsföretagen mäter fel?
Så är det, säger spelbolagen när man ringer till dem. Enligt Betsson spelar lika många svenskar på valet som på en Champions League-final, och eftersom de här människorna gissar med riktiga pengar gör de sin research.
”Skin in the game”, som det brukar heta.
Två gånger pengarna för att Socialdemokraterna ska bli största parti? Det är ju omöjligt att motstå.
Så: jag skapar ett konto på Betsson, sätter in 5 000 kronor och sätter allt på sossarna. Oddset har sjunkit till 1,85 gånger pengarna, men är ändå högre än på Sverigedemokraterna.
Då kommer ett felmeddelande upp.
Spelet måste ”granskas manuellt”. Efter en kvart kommer beskedet om att Betsson inte vill ta emot hela min insats.
När jag senare talar med Betssons pressansvariga berättar de att det handlar om risk. Det är så mycket som kan förändras snabbt hit och dit i politik.
Till skillnad från i fotboll då eller? Såg de inte åttondelsfinalen i VM mellan Frankrike och Argentina? Och Kroatien i final? Herregud.
Jämfört med fotboll är politik en ytterst händelselös sport.
Det låter helt enkelt som en dålig bortförklaring.
En bättre förklaring kan vara att politikoddsen bara är marknadsföring. Att låga odds på Sverigedemokraterna genererar värdefull medieuppmärksamhet för spelföretagen.
För om man inte är beredd att ta ett vad på några tusenlappar – då tror man inte på sina odds.
”Skin in the game”, som sagt.
Den här lilla episoden hade kunnat avfärdas som ett harmlöst pr-trick. Men precis som opinionsundersökningar så styr spelbolagen vår uppfattning av verkligheten. Särskilt eftersom deras odds rapporteras flitigt.
Den så kallade bandwagoneffekten – att människor tenderar att anta åsikter som de tror att majoriteten av omgivningen har – är belagd av forskning, men syns nästan med blotta ögat. Under den gångna mandatperioden har Centerpartiet gynnats av en självförstärkande process av höga opinionssiffror och gynnsam mediebevakning. Tidigare har KD, Miljöpartiet och Folkpartiet hamnat i samma loop.
Det står självklart spelbolagen fritt att skriva vilka pressmeddelanden de själva vill. Men tänkande journalister kanske inte borde skriva av dem.
Dags att riva av en avslutande brasklapp: det är självklart så att Sverigedemokraterna kan bli största parti. Det är fullt sannolikt.
Men det är inte det mest sannolika utfallet.
Tror jag.
Och det tror inte spelbolagen heller.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.