Regeringen försöker sälja SAS

Ett investerarkonsortium sneglar på statens aktier i SAS. Men de har svårt att få ihop hela finansieringen och processen drar ut på tiden.

Svenska staten äger 17,1 procent av aktierna i flygbolaget SAS, aktier som är värda drygt en miljard kronor. Enligt uppgifter till Affärsvärlden försöker Nordea nu hitta nya, långsiktiga ägare för att ta över den posten. Ett konsortium bestående av ett mindre antal privatpersoner har visat intresse för aktierna.

– Minst två investerare är på, men de behöver ytterligare några partners för att få ihop finansieringen för att ta över hela posten, uppger en källa med insyn i processen.

Processen har enligt uppgift pågått i cirka en månad, men någon affär har man ännu inte lyckats sy ihop.

Staten har sedan tidigare meddelat att man inte ser sig som en långsiktig ägare av SAS.

– Det finns ett bemyndigande från riksdagen att sälja SAS och jag har varit tydlig med att staten inte är en långsiktig ägare av SAS, sa näringsminister Mikael Damberg i februari till nyhetsbyrån TT.

I oktober 2016 sålde staten 13,8 miljoner SAS-aktier och minskade därmed andelen från 21,4 till 17,2 procent. Efter försäljningen förband sig regeringen att inte sälja aktier under de kommande 180 dagarna. Den så kallade lock-up-perioden gick ut i april i år vilket innebär att det nu är fritt fram att sälja fler aktier.

I samband med försäljningen i höstas sålde norska staten en motsvarande andel av sina aktier. Affärsvärldens källa uppger att det även i den pågående processen finns ytterligare en storägare som vill sälja aktier, och att det förmodligen är den norska staten. Norska staten äger 11,4 procent av aktierna, värda drygt 700 miljoner kronor.

Inför den förra försäljningen gick regeringarna i de båda länderna tillsammans ut med information om att man riktar försäljningen till ett antal institutionella investerare. Försäljningen ägde rum genom ett auktionsförfarande. Det är inte aktuellt denna gång.

– Om man gör det blir det hedgefonder etcetera i boken och det är inget speciellt ansvarsfullt sätt för en stat att lämna över ett bolag som SAS, säger källan.

En annan källa har inte hört talas om den nu pågående processen, men säger att staten är på jakt efter en ägare som kan axla det långsiktiga ägandet.

– Prio ett för staten hade varit att lämna över aktierna i samband med någon strukturaffär. Konsolideringen på den europeiska flygmarknaden kommer att fortsätta.

SAS dras dock med höga löner och pensionsåtaganden vilket gör bolaget till en mindre populär uppköpskandidat. Det är snart nio år sedan affären mellan SAS och Lufthansa sprack. Sedan dess har det förekommit rykten om andra friare, men någon affär har inte blivit av.

Finansiellt har SAS haft draghjälp av fallande oljepriser. Och antalet passagerare pekar i rätt riktning. Totalt reste 2,9 miljoner personer med SAS i juni i år, en ökning med 4 procent jämfört med samma period förra året, enligt SAS månadsstatistik.

Det senaste kvartalet reste 300 000 fler passagerare med SAS jämfört med motsvarande period förra året. Samtidigt är konkurrensen fortsatt hård och SAS uppvisade förlust under första halvåret, det brutna räkenskapsåret 2016/2017.

Siffrorna för det andra kvartalet var något bättre än det första och aktiekursen har sedan dess pekat upp, något som gör det än svårare att sälja aktierna. Varje potentiell köpare vet också att SAS verkar i en tuff bransch, där konkurrensen, inte minst från lågprisaktörer, är stenhård. Det kan förklara varför den pågående processen drar ut på tiden.

Regeringen vill själv varken bekräfta eller dementera Affärsvärldens uppgifter om att man är på väg att sälja till ett konsortium.

– Det finns inget nytt att meddela. Staten är ingen långsiktig ägare, men avyttring ska ske på ett ansvarsfullt sätt med hänsyn tagen till bolaget och marknadsförutsättningarna, säger Daniel Ferreira, pressekreterare hos närings- och innovationsminister Mikael Damberg till Affärsvärlden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group