Nöjda medarbetare får aktien att rusa

Hr-experten Mårten Westberg kunde förutsäga vilka aktier som skulle gå upp genom att analysera medarbetarundersökningar.
Nöjda medarbetare får aktien att rusa - marten-westberg-700_binary_6950043.png

Med hårda siffror visar Mårten Westberg att personalens mående och engagemang har verklig betydelse för hur företaget går. Ändå har han svårt att få gehör.

– Då, för sju år sedan, var det ingen som trodde på mig, och fortfarande är det många som är skeptiska och avfärdar detta som flummigt. Börsen styrs dels av någon slags kollektiv psykologi, men bara på kort sikt. På lång sikt styrs börsen av det underliggande värdet. Analytiker kollar gärna produktutveckling, kundflöden, effektivisering och så vidare, men alla dessa processer drivs av personalens engagemang. Därför är engagemanget viktigast för aktiens utveckling, säger Mårten Westberg som i dag driver företaget European Institute of Behavioural Analysis.

Det var när Mårten Westberg jobbade på Trygg-Hansa i början av 1990-talet som intresset för medarbetarundersökningar väcktes. Han tyckte att den undersökning han själv fick fylla i var så dålig att han kontaktade undersökningsföretaget för att föreslå förbättringar. Därefter följde många år där han jobbade med att utveckla medarbetarundersökningar, bland annat på Netsurvey, där han fick arbeta med stora mängder data från många olika företag.

– Jag hade en analytisk julafton under många år och lyckades till slut få fram en modell för att se samband mellan medarbetarundersökningar och aktiekurs. Företag som hade ett medarbetarindex på personalens engagemang som gick upp, där gick också aktiekursen upp, även om det tog över ett år innan det skedde. Efter Netsurvey följde jag 20 börsnoterade företag under tio år och kunde visa att modellen håller.

Läs mer om hur engagerade medarbetare är en tidig kursindikator här, eller i det senaste numret av Affärsvärlden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.