Kraftig ökning av elbilar kan kräva 50 nya kärnkraftverk
Enligt en rapport från statligt finansierade Europeiska miljöbyrån, EEA, skulle det kraftigt ökade energibehovet leda till stor påfrestningar på elnätet, särskilt i länder med hög andel förnyelsebar energi.
Antalet elbilar utgör idag endast 0,15 procent av alla europeiska fordon trots subventioner från många regeringar. Skulle andelen elbilar stiga till 80 procent skulle elbehovet stiga med 150 gigawatt för att ladda fordonen, enligt EEA.
Detta kan jämförs med kapaciteten för det planerade kärnkraftverket Hinkley Point i Storbritannien på 3,2 gigawatt, skriver Financial Times.
Skulle kraften komma från nya kolkraftverk skulle istället utsläppen av svaveldioxid öka, enligt EEA.
De lokala skillnaderna i nyttan med en transportsektor som växlar över från fossilt bränsle till el är dock stora. I Polen med en hög andel kolkraftverk skulle nyttan kunna ifrågasättas, säger Magdalena Jóźwicka som är projektledare på Europeiska miljöbyrån.
En övergång till elbilar skulle dock generellt ge en ansenlig mängd minskade utsläpp av kväveoxider och partiklar som växthusgasen koldioxid, tillägger miljöbyrån.
För närvarande uppges 27 procent av elen komma från kärnkraftverk, 48 procent från kol, naturgas och olja. Enligt statistik från Eurostat utgör nu förnyelsebar energi från sol, vind och vatten 25 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.