Klarna
Klarnas kreditförluster har ökat med över 100 procent
Fram till slutet av september i år uppgick Klarnas totala kreditförluster till nästan 1,2 miljarder kronor.
Resultatet på sista raden under årets nio första månader blev en förlust på 417 miljoner kronor, vilket går att jämföra med en vinst på 63 miljoner under motsvarande period 2018.
“En växande kundbas, speciellt på nya marknader, påverkar våra kreditförluster temporärt. När andelen återkommande kunder växer, minskar kreditförlusterna”, skriver Klarna.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har tidigare nämnt att en börsnotering kan ske redan 2020, men att man först vill växa ytterligare i USA. I rapporten skriver bolaget att deras kundanskaffning nu sker i en takt som motsvarar 6 miljoner kunder på årsbasis.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.