Flyg
Inrikesflygandet rasar – dramatisk minskning
Inrikesflygandet rasar i Sverige. Efter ett 2018 då svenskarna minskade sitt flygresande inom Sverige med 3 procent jämfört med året innan har fallet fortsatt under 2019. Och det dramatiskt. Swedavias flygplatser har tappat var tjugonde passagerare.
Mest extremt är fallet på Bromma, Landvetter och Malmö Airport. På de tre storstadsflygplatserna har resandet sjunkit med 8 procent. Även på Arlanda minskar flygandet till och från destinationer inom Sverige, om än med lite mer beskedliga 4 procent.
För de som tror på en vikande konjunktur är det här ett tydligt bevis. Men samtidigt har flygindustrin påverkats av flera andra faktorer det senaste året. Flygskatten – som visserligen bara är 60 kronor för resor inom Sverige – är en faktor. En annan är den allt intensivare klimatdebatten.
Klimateffekt eller konjunkturvarning? Fortsättning följer.
Flygplatserna som tappar mest:
Bromma: | – 8 procent |
Göteborg Landvetter: | – 8 procent |
Malmö: | – 8 procent |
Åre Östersund: | – 8 procent |
Umeå: | – 7 procent |
Ronneby: | – 7 procent |
Siffrorna avser inrikestrafik mellan januari-februari, jämfört med motsvarande period året innan.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.