Juridik
Elekta anklagas för väsentligt avtalsbrott
Elektas relation med en av sina största kunder, Stockholms läns landsting (SLL), kan inte beskrivas som annat än djupfryst. I en färsk skrivelse från SLL, daterad 14 november, får det svenska strålterapibolaget stark kritik.
Bakgrunden till skrivelsen är att Elekta för elva månader sedan gick vinnande ur kampen om vilken leverantör som skulle få prestigeordern att leverera ett tiotal strålkanoner till Nya Karolinska sjukhuset, en beställning på i storleksordningen en halv miljard kronor.
Den första delen av leveransen, mjukvaran till maskinerna, skulle vara på plats vid halvårsskiftet 2017, men vid en besiktning av en oberoende besiktningsman fick mjukvaran underkänt. På ett stort antal punkter uppfylldes inte landstingets krav. Då stoppades Elekta från att leverera de strålkanoner som från i september var tänkta att installeras i anslutning till det nya sjukhuset.
Elekta fick semestern på sig att rätta till problemen men en ombesiktning av en oberoende besiktningsman den 21 september gav åter betyget underkänt.
Elekta fick därefter, i ett brev 29 september 2017, en tredje möjlighet att rätta till misstagen. Enligt landstingets senaste krav skulle arbetet vara klart senast 13 november. Det har dock inte skett, enligt landstingets chefjurist Anne Rundquist:
– Vi konstaterar att vi efter ett antal rättelser inte har fått den systemvara vi har beställt. Naturligtvis är det ett bekymmer.
Vad händer nu?
– Vi överväger flera olika alternativ, säger Anne Rundquist, och fortsätter:
– Vi har ju rätt att häva avtalet om den vara vi fått inte motsvarar vad vi beställt. Vi ska bestämma hur vi ska göra i mitten av december.
Hur ser du på Elektas agerande?
– Min slutsats är att det är ett väsentligt avtalsbrott. Vi har efter en mycket noggrann upphandling kommit fram till ett avtal med Elekta och så kan de inte leverera vad vi avtalat om.
Också i den nu aktuella skrivelsen till Elekta benämner landstinget bolagets agerande som ett ” väsentligt brott mot avtalet”.
Enligt landstinget riskerar förseningen att drabba patienterna i huvudstaden. Den ansvarige projektledaren Peter Håkansson skriver i brevet till Elekta att bolaget nu orsakat förseningar som överstiger fyra månader och att förseningen ”är av väsentlig betydelse för SLL och innebär en påtaglig och ökande risk för att allvarligt drabba verksamheten och vården.”
Anne Rundquist är mer försiktig i sina kommentarer om vad förseningarna betyder för patientsäkerheten. Hon konstaterar att dagens patienter kommer att få den strålterapi de behöver:
– I dagsläget finns det ingen risk att de inte kommer att få den vård de behöver, säger hon.
Enligt uppgifter till Affärsvärlden har Elektas ärkerival, amerikanska Varian, ställt i utsikt att leverera utrustning inom en månad om Elekta nu mister sitt uppdrag.
SLL skriver i brevet till Elekta att genom att ”brista i sin interna hantering av avvikelser och avvikelsehantering har Elekta förfarit kvalificerat vårdslöst. ”
SLL sammanfattar bolagets agerande som att det ”visat på djupa brister hos Elekta som leverantör”.
Elektas talesperson Gert van Santen avvisar i ett mail till Affärsvärlden all kritik. Elekta har enligt hans synsätt inte brutit mot avtalet:
“Vi har en helt annan syn. Elekta vidhåller uppfattningen att systemet uppfyller alla kravspecifikationer i kontraktet. Elekta har också föreslagit en långtgående lösning för att möta SLL:s förväntningar”, skriver han.
Gert van Santen avvisar också påståendet att bolaget skulle ha agerat vårdslöst.
“Vi vänder oss starkt mot påståendet att vi varit passiva gentemot SLL:s krav och en total besiktning är inte möjlig förrän vi fått vår utrustning på plats och som det ser ut nu får Elekta inte installera utrustning.”
Inte heller kan van Santen förstå hur Elekta som leverantör kan sägas ha ”djupa brister”.
“Vår utrustning finns installerad på Södersjukhuset, vi finns på 6000 sjukhus runt om i världen och bland dem finns de mest berömda och bästa universitetssjukhusen i världen. Vi lovordas för vår precision och kvalitet.”
Elekta har ännu inte gett upp hoppet om att få ordern:
“Vi kommer att fortsätta prata med SLL precis som vi har gjort hela tiden. Vi har ett kontrakt med SLL och ser ingen anledning till att överge det”, skriver van Santen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.