Aktieråd: Teckna motorutvecklaren idag

Mindre riskaverta placerare bör teckna denna potentiella nischvinnare innan den stänger för allmänheten.

Cimco Marine går in på First North den 4 juli. Den Ängelholmbaserade lilla marinmotorutvecklaren går nu mot storskalig kommersialisering. Enligt Cimcos analys är bolagets produkt Oxe Diesel världens enda kommersiellt gångbara dieselutombordare inom de högre effektsegmenten på 100–400 hästkrafter.

Om Cimco når tre fjärdedelar av långtidsvolymen och 15 procents ebitda handlas aktien till ev/sales 0,2, ev/ebitda på dryga 1 och ett p/e-tal på dryga 2. Det ger mångdubblarpotential, men på flera års sikt och med en finansieringsosäkerhet som är betydande i början. Aktieägarna är stötdämparen om det visar sig ta lång tid att få affären självfinansierande.

Sista teckningsdag för allmänheten är i dag onsdag den 21 juni. Att kommersialisera en helt ny produkt är knappast en färd i lugna vatten, men potentialen som möjlig branschomstöpare gör Cimco till en ovanligt attraktivt värderad lottsedel. Affärsvärldens råd är att teckna Cimco Marine, i måttlig omfattning.

Det här är en nedkortad version av analysen Utombordare med potential.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.