Bodyflight kunde vara ännu mer högtflygande

Noteringen av upplevelsebolaget Bodyflight är som skapt för ordvitsar. Får Bodyflights vindtunnel en flygande start på Aktietorget? Eller är vindtunnelflygande en fluga som snart förlorar luften under vingarna? Vi tror inte det här är en fluga som störtar. Marknaden för upplevelser är stor och växande. Värderingen av Bodyflight är klart anständig och bolaget ger ett gediget intryck. En ovanlig sak i IPO-sammanhang är att Bodyflight inte har så högtflygande visioner. Motiveras blygsamheten av oro för ökad konkurrens?

Såväl inbitna fallskärmshoppare som nybörjare kan använda Bodyflights ”vindtunnel” som med kraftfulla fläktar skapar en luftström som får användaren att sväva fritt i luften. Filmklippet nedan visar hur det funkar. Poängen är att simulera fria fall med hastigheter upp till 200 – 300km/h.

En enkel ”flygtur” kostar 695 kr. Flygtiden är bara ett par minuter men det är ändå tre gånger mer än ett fallskärmshopp. Marknaden är möhippor/svensexor, kick-offer, upplevelsegåvor med mera. Bodyflights första anläggning i Ulvsunda i Stockholm går ”för fullt blås” och tjänar mycket pengar sedan starten 2015. I fjol omsatte Bodyflight 26 Mkr med rörelsemarginaler kring 31 procent. Nu noteras Bodyflight på Aktietorget och tar i samband med det in färska pengar för att delfinansiera en ny anläggning i Göteborg.

IPO-GUIDE Bodyflight
Lista Aktietorget
Omsättning rullande tolv månader 26 Mkr
Antal anställda 22 st
Teckningskurs 7,00 kr
Rådgivare Sedermera FK
Storlek på erbjudande 21 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde efter IPO Cirka 70 Mkr
Emissionskostnad Cirka 1 Mkr (6,7% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 64%
Investerare som ska teckna i IPO Daniel Volle, Live It, Stefan Burström, Jimmie Landermann, Peter Nilsson, m.fl. (64% i åtagande)
Garanter
Varningsflaggor** En varningsflagga
Sista teckningsdag 2018-04-25
Beräknad första handelsdag 2018-05-24 (29 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: SvD Börsplus / bolaget

En varningsflagga enligt Börsplus IPO-guide

Börsplus hittar en varningsflagga i Bodyflight.

# Täta personkopplingar

Om nyckelpersoner har nära personliga relationer eller affärskopplingar via andra bolag så ökar risken att det inte enbart är professionella hänsyn som styr besluten.

Bodyflight slöt förra året avtal med ett externt bolag om rätten att bygga Bodyflights tunnelkoncept i andra länder än Sverige. Bolaget delägs av styrelseledamöter i Bodyflight och ersättningen (500 Tkr per byggd tunnel) framstår inte som särskilt hög. Särskilt inte heller eftersom bolaget själva säger sig sparat 20 – 30 Mkr på att inte köpa in ritningar och teknik från externa vindtunnelskonstruktörer. Bodyflight har fortsatt möjlighet att bygga enligt sitt koncept utomlands.

Här är bakgrunden enligt Bodyflights vd Markus Wiberg:

– Ägarna samt några i styrelsen anses individuellt ha kunskap att bygga en vindtunnel. Ritningarna är en företagshemlighet men inte IP-skyddade. Vid en nybyggnation måste ritningar alltid arbetas om och anpassas till förutsättningarna. För det fall Windtunnel Construction ska bygga någonstans måste de själva ta fram korrekta ritningar för den nya platsen. Dessa måste uppfylla kraven i just det landet. Bodyflight har ingen del i detta arbete. För att Bodyflight skulle få en ekonomisk uppsida om någon ägare bygger en vindtunnel utomlands infördes avtalet. Avtalet innebär inga åtaganden för Bodyflight gentemot Windtunnel Construction utan endast en ensidig rätt att inkassera ersättning. Bodyflight har full rätt att bygga vindtunnlar i hela världen utan inskränkningar i avtalet, skriver Markus Wiberg i mejl till SvD Börsplus.

Den höga lönsamheten i Stockholm gör det logiskt att vilja öppna fler anläggningar. Anläggningen i Göteborg beräknas kosta knappa 50 Mkr som alltså dels ska finansieras med emissionslikviden, dels med lån. Utöver detta ska Bodyflight öppna en inomhusbana för skytte i anslutning till Stockholmsanläggningen.

Med två vindtunnlar och en skytteanläggning på plats tror bolaget att man kan omsätta mellan 54 – 60 Mkr redan 2019. Det verkar inte orimligt. Men tidsplanen känns aggressiv och lämnar inte mycket utrymme för snedsteg. Vi tippar istället att Bodyflight når sin prognos först ett år senare, 2020.

Bodyflight
Börskurs: 7,00
Antal aktier (miljoner): 10,0
Börsvärde: 70 Mkr
Nettoskuld: 2 Mkr
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E
Omsättning 28 40 57
– Tillväxt 43% 43%
Rörelseresultat 7 10 14
– Rörelsemarginal 25,0% 25,0% 25,0%
Resultat efter skatt 5 8 11
Vinst per aktie 0,52 0,76 1,06
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0%
Operativt kapital/omsättning 116% 116% 116%
Nettoskuld/EBIT -0,2 0,4 0,9
P/E 13,3 9,3 6,6
EV/EBIT 9,8 7,5 5,9
EV/Sales 2,4 1,9 1,5

Baserat på detta ser Bodyflight ut som ett intressant bolag med en låg prislapp. Är det värt att teckna en post? Vi funderar främst kring ett par långsiktiga aspekter:

  • Hur mycket rider Bodyflight på nyhetens behag? Vindtunneln är först i sitt slag i Sverige. Det finns alltså en risk att dagens ”wow”-känsla övergår till något mer ljummet. Hur många förstagångsflygare vill flyga många fler gånger? Å andra sidan finns det en stor marknad för gokart och paintball och andra upplevelser långt efter att de fenomenen var nya.
  • Konkurrensläget. Vindtunnlar är inget nytt. I samtliga av våra grannländer finns det anläggningar. Och i september tillkom en ny farlig konkurrent för så kallade wingsuits med en anläggning bara något kvarter från Bodyflight i Ulvsunda.

Den andra punkten förtjänar mest uppmärksamhet. Räcker Stockholmsmarknaden för hög lönsamhet åt två vindflygaranläggningar?

Bolaget skriver mellan raderna att mycket av marknaden ska vara mättad efter öppningen av den andra Göteborgsanläggningen. Och nog finns det en fördel av att vara först. Det är inte gratis att upprätta vindtunnlar, vilket bör vara en barriär i sig. Marginaler runt 30 procent kan verka lockande men är alltså till stor del ett krav för att få avkastning på de stora investeringar som krävs.

En annan viktig fråga är hur bolaget ska växa efter att den andra vindtunneln är på plats. Själva ser man sig utveckla områdena kring vindtunnlarna till att bli egna upplevelsecentrum med fler aktiviteter. Inomhusbanan för skytte är ett exempel på det. Det låter rimligt att skaffa fler attraktioner på samma plats. Utlandsexpansion verkar däremot inte vara prioriterat. (Se faktaruta ovan.)

För att sammanfatta läget:

  1. Bodyflight verkar drivas av duktiga företagare som både kan växa och tjäna pengar. Styrelse och ledning äger 52 procent av bolaget efter notering. Näst största ägare Micha Velasco har tidigare jobbat med noteringar på Aktietorget vilket gör det extra viktigt (och därmed lite mer sannolikt) att Bodyflight håller måttet.
  2. Värderingen är låg om man kan klarar lönsamheten och inte floppar i Göteborg.
  3. Den stora risken är att Stockholmsmarknaden blir för liten för både Bodyflight och Wingsuits. Här är juryn ute men vår magkänsla är nog ändå att det kan funka och att den totala marknaden kanske blir större med två aktörer.

Bodyflights avsaknad av ”stora visioner” är ovanlig för unga bolag. Vi gillar normalt när det är mindre snack och mer verkstad men kanske att vi känner en oro att Bodyflights blygsamhet speglar en avsaknad av stora utvecklingsmöjligheter. Framtiden får utvisa hur det är med den saken. Grundplanen, två lönsamma upplevelseanläggningar är ju inte fy skam heller. Bodyflight är ett litet bolag och risken är därmed så klart högre än vanligt. Investerare som ändå lockas av småbolag bör dock teckna aktier i Bodyflight.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET