Bilia: Det rullar på

Det fanns en oro om att nya miljösubventioner skulle sabba Q3 för Bilia men så blev det inte. 70 procent av vinsten kommer från Serviceaffären och den fortsätter växa med stigande marginaler.
Bilia: Det rullar på - 7e4a2b69-d16a-44fd-a75f-7b6eba4a9e19fitcroph450q80upscaletruew800sd936b450acb9b116e59f859a8552b2f3e62eb83c

Det ska villigt erkännas att Börsplus var lite oroliga över Bilia inför Q3-rapporten. Ändrade miljöregler till det nya ”bonus malus”-systemet kunde tänkas få stora och för oss svåröverblickbara konsekvenser.

Efter genomläsning av fredagens Q3-rapport kan vi dock konstatera att det kortsiktigt går åt rätt håll för Bilia och att inga allvarliga konvulsioner märkts hittills.

Bilaffären

Intäkterna var ner 6 procent i kvartalet till 4,7 miljarder kronor men det operativa rörelseresultatet ökade till 81 Mkr. Hittills i år är marginalen 1,4 procent och allt över 1 procent ser vi som godkänt. Vinsterna från Bilaffären kommer ändå aldrig få någon hög värdering. Samma sak gäller Drivmedelsaffären, som dock är så liten att vi inte går in närmare på den.

För Bilaffären bryr vi oss mycket lite om tillväxten är hög eller låg eller lite negativ. Det viktiga är att lönsamheten inte blir för dålig och att man inte tar på sig för stora risker i form av stort varulager eller farliga leasingupplägg. Vi ser Bilaffären mest som ”inkastaren” till Serviceaffären. Vi gillar dock det ökade fokuset på begagnat eftersom det kan bli några jobbiga decennier framöver för nybilsförsäljningen i takt med att hela industrin måste anpassa sig till elbilar och självkörande fordon med mera.

Serviceaffären

Det är i bilverkstaden och Serviceaffären vi finner tjusningen med Bilia. Här plockar man hem 70 procent av vinsten, även om omsättningen bara står för cirka 20–25 procent av koncernen. Efterfrågan på service och andra tjänster som ger ett bekymmersfritt bilägande (eller bilnyttjande på sikt?) kommer inte försvinna. Tvärtom verkar behovet öka.

I kvartalet växte omsättningen med 7 procent till 1,4 miljarder kronor. Marginalen stärktes en liten aning till 9,8 procent i kvartalet och 11,0 procent sett över årets första 9 månader.

En viktig sak att följa är antalet serviceabonnemang, alltså kunder som ”prenumerar” på service och ett enklare bilägande. Nu har 103 000 kunder serviceabonnemang mot 101 000 i Q2. Om den här snöbollen får fortsätta rulla i några år så kommer Bilia ha byggt en fin långsiktig affär med återkommande intäkter och en starkare kundrelation. Största problemet för Serviceaffären verkar vara att hitta mekaniker.

Leasingfordon och varulager

I balansräkningen finns det, förutom den måttliga skuldsättningen, två saker att hålla koll på: leasingfordon och varulager. Risken är så klart att det kan uppstå nedskrivningsbehov här. I Q3 har båda dessa poster minskat något och uppgår nu till 6,4 miljarder mot 6,6 miljarder i Q2. Bra tryck i begagnatförsäljningen var för övrigt en förklaring till det ganska bra resultatet i Bilaffären. Antagligen mycket drivet av ”bonus malus”-reglerna som trädde i kraft vid halvårsskiftet.

Förvärv

I Q3 var det lugnt på förvärvsfronten men Börsplus hypotes är att lönsamma förvärv är en bra tillväxtmotor för Bilia på lång sikt. Även om bilmarknaden kanske står still eller krymper kommande år så bör förvärvsmöjligheterna vara kontracykliska. I dåliga tider kan Biliga nog göra bättre fövärv, allt annat lika. Därför penslar vi in en tillväxt på 3 procent i Börsplus huvudscenario för de kommande åren.

Bilia
Börskurs: 73,25
Antal aktier (miljoner): 101,1
Börsvärde: 7 406 Mkr
Nettoskuld: 1 372 Mkr
VD Per Avander
Styrelseordförande Mats Qviberg
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E
Omsättning 28 500 29 355 30 236
– Tillväxt 4% 3% 3%
Rörelseresultat 941 983 1 028
– Rörelsemarginal 3,30% 3,35% 3,40%
Resultat efter skatt 661 720 761
Vinst per aktie 6,54 7,12 7,53
Utdelning per aktie 4,50 4,75 5,00
Direktavkastning 6,1% 6,5% 6,8%
Operativt kapital/omsättning 10% 10% 10%
Nettoskuld/EBIT 0,7 0,5 0,3
P/E 11,2 10,3 9,7
EV/EBIT 8,6 8,1 7,5
EV/Sales 0,3 0,3 0,3

I tabellen ovan ser man också att vi räknar med stigande marginaler. Är inte det konstigt när fordonsbranschen spås få det så tufft? Sanningen är att det avgörande inte är Bilaffärens marginaler utan att Serviceaffären fortsätter växa som andel av koncernen och åtminstone behåller sina marginaler.

Drömmen för Bilia-aktien vore att investerarna fokuserade på Serviceaffärens fina egenskaper med stabilitet, långsiktig tillväxt och god lönsamhet. Isolerat kan en sådan verksamhet ha p/e-tal uppåt 15–20 utan problem. Sedan är frågan hur mycket ”rabatt” man ska ha för att också leva med riskerna förknippade med Bilaffären. När man köper hela Bilia runt p/e 10 så tycker vi man är väl kompenserad för de riskerna. Börsplus behåller köprådet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.