IPO-guiden Awardit
Att teckna Awardit kan belönas
Awardit är ett Stockholmsbolag som omsätter runt 45 Mkr på att sköta lojalitetsprogram åt bolag som Ahlsell, Granit och Kakelspecialisten. Det är en lönsam affär som snittat rörelsemarginaler på drygt 30 procent sedan 2009. Bolaget startades redan 1999 av nuvarande vd Niklas Lundqvist och har sedan dess investerat runt 18 Mkr i mjukvarusystemet som är basen i erbjudandet. Största ägare är riskkapitalbolaget Visionalis.
Awardit | ||||
Teckningskurs: | 28,00 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 5,0 | |||
Börsvärde: | 140 Mkr | VD | Niklas Lundqvist | |
Nettokassa: | 5 Mkr | Styrelseordförande | Olof Isberg | |
SvD Börsplus huvudscenario* | ||||
2016 | 2017E | 2018E | 2019E | |
Omsättning | 41 | 45 | 50 | 55 |
– Tillväxt | 11,9% | 10,0% | 10,0% | 10,0% |
Rörelseresultat | 14 | 15 | 17 | 19 |
– Rörelsemarginal | 34,2% | 34,0% | 34,0% | 34,0% |
Resultat efter skatt | 11 | 12 | 13 | 14 |
Vinst per aktie | 2,20 | 2,35 | 2,58 | 2,84 |
Utdelning per aktie | 2,17 | 2,00 | 2,20 | 2,40 |
Direktavkastning | 7,8% | 7,1% | 7,9% | 8,6% |
Avkastning på eget kapital | 100% | 98% | 95% | 85% |
Operativt kapital/omsättning | 1% | 1% | 2% | 2% |
Nettoskuld/EBIT | -0,7 | -0,7 | -0,8 | -0,9 |
P/E | 12,7 | 11,9 | 10,9 | 9,9 |
EV/EBIT | 9,5 | 8,7 | 7,9 | 7,2 |
EV/Sales | 3,3 | 3,0 | 2,7 | 2,4 |
* Före förvärv av Sponsorhuset |
Nu söker sig bolaget till First North med en värdering på 140 Mkr. Ingen nyemission sker utan en handfull befintliga ägare säljer av aktier. Det rör sig främst om vd som minskar innehavet med 35 procent. Han fortsätter ändå att vara näst största ägare med en post på drygt en femtedel av bolaget. Motivet till noteringen verkar mest vara att ge Awardit en noterad valuta för att göra förvärv.
Börsnoteringen | Awardit |
Lista | First North |
Teckningskurs | 28,00 kr |
Rådgivare | JAHI Corporate |
Storlek på erbjudande | 19 Mkr (varav 0% nyemission) |
Börsvärde efter IPO | Cirka 140 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 1,2 Mkr (6,3% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | – |
Investerare som ska teckna i IPO | – |
Garanter | – |
Varningsflaggor** | Två varningsflaggor |
Sista teckningsdag | 2017-11-24 |
Beräknad första handelsdag | 2017-12-05 (11 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). | |
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. | |
Källa: SvD Börsplus / bolaget |
Varningsflaggor enligt Börsplus IPO-guide
Börsplus granskar flertalet börsnoteringar (IPO-er) och söker då bland annat efter ett tjugotal olika så kallade varningsflaggor, varav några beskrivs i krönikan här. Börsplus har granskat nästan 100 IPO-er enligt denna metodik och de allra flesta bolag får någon eller några varningsflaggor. En varningsflagga är alltså inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter. Däremot bör man vara väldigt försiktig med bolag som drar på sig många eller allvarliga varningsflaggor.
Det är extremt olika förutsättningar för olika IPO-er beroende på om det är stora eller väldigt små bolag. I Börsplus IPO-guide delas alla bolag därför in i en av tre storleksklasser:
1) Miljardbolag = Bolag som får ett börsvärde i miljardklassen (Gränsen går inte exakt vid 100 Mkr. Börsplus gör en bedömning från fall till fall.)
2) Småbolag = Alla IPO-er som Börsplus inte räknar som “miljardbolag” eller “mikrobolag” hamnar i kategorin “småbolag”.
3) Mikrobolag = Bolag som får ett börsvärde upp till cirka 100 Mkr. (Gränsen går inte exakt vid 100 Mkr. Börsplus gör en bedömning från fall till fall.)
Börsplus hittar två varningsflaggor i Awardit
# Bristfällig information
Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc.
Awardits emissionskostnad framgår inte av prospektet. Efter kontakt med bolaget förstår vi att den uppskattas till ca 1,2 Mkr. Det är inte en särskilt hög siffra.
# Slarvigt prospekt
Stavfel, osammanhängande text, räknefel eller sifferslarv i ett prospekt leder till misstanken att bolaget också slarvar i de dagliga affärerna.
Awardits prospektet visar tidigt ett diagram där siffror och staplar inte överensstämmer.
Något som särskilt sticker ut i Awardit är den stabilt höga lönsamheten, vilket framgår i diagrammet nedan.
Vad är det då för verksamhet som medger marginaler på 30-35 procent år ut och år in?
Huvuderbjudandet är att skapa och sköta så kallade poängbaserade lojalitetsprogram. Ofta handlar det om att ett bolag vill knyta sina kunder närmare genom att erbjuda dem medlemskap i en kundklubb. Medlemmar i kundklubben får poäng på sina inköp hos bolaget och eventuellt även för köp hos externa partners som Awardit har avtal med, som Circle K (f.d. Statoil) eller Dustin. Poängen kan sedan växlas in mot värdecheckar, produkter eller liknande.
Awardit implementerar programmet som en molntjänst. Det hela liknar SAS Eurobonus eller SJ Prio men Awardit är mer inriktade på (mindre) företagskunder än konsumenter även om konsumentinriktade kundklubbar också erbjuds. Basaffären är att drifta ett lojalitetsprogram för en kund som säljer till småföretagare med konsumentbeteende. Grossisten Ahlsell är ett exempel. Deras kundklubb, A-klubben, produceras med Awardits system sedan 10 år.
Bolaget tar ut avgifter för att implementera sitt system och en löpande månadsavgift men den huvudsakliga intäktskällan är försäljning av poänginlösenprodukter. Kundklubben kan erbjuda sina medlemmar att lösa in poäng mot produkter hos en uppsättning partners som Awardit har – som Netonnet, Komplett och Greatdays. Då lägger Awardit en order hos partnern som levererar direkt till medlemmen, nollställer poängen och sänder fakturan till sin kund.
Den här varuhandeln har Awardit bra marginal på, runt 40 procent, tack vare pressade inköpspriser. Varuförsäljningen drar in 85-90 procent av intäkterna till bolaget. Den näst största intäktskällan är provisioner som externa poäng-partnerbolag betalar – vilket Awardit delar med sin kund.
Den här intäktsmodellen har sina brister, även om man knappast kan klaga på lönsamheten. Om kunden till exempel väljer att endast låta klubbmedlemmar lösa in poäng mot sina egna produkter eller tjänster så genereras inga intäkter till Awardit utöver de små löpande månadsavgifterna och liknande. Awardit har heller ingen glädje av att poäng förfaller oanvända vilket annars är en betydande lönsamhetskomponent i försäljning av presentkort och liknande.
Men i program som tillåter inlösen mot produkter i Awardits partnernätverk är lönsamheten sannolikt mycket bra. Kostnaderna för att driva ett program är låga då löpande jobb, som kampanjer, sköts av kunden och systemet i övrigt är automatiserat. Antalet anställda är endast sju.
Utifrån den här lönsamma basen vill Awardit expandera och har avtalat om sitt första förvärv. Detta avser Göteborgsbolaget Sponsorhuset med 8 Mkr i intäkter. De vänder sig till idrottsklubbar vars medlemmar kan handla i 600 onlinebutiker via Sponsorhuset. Transaktionen går via affiliatelänk och den ersättning butiken betalar delar klubben och Sponsorhuset sedan på.
Förvärvet går på 11 Mkr, mestadels i aktier, och kommer att späda ut vinsten framöver då Sponsorhuset går med förlust (detta syns inte i våra prognoser då affären inte är klar än). Gissningsvis har Awardit flera förvärv i pipeline och kommer att vara ett klart större bolag om något år.
Vad kan då sägas om detta?
Först av allt att det är riggat för lyckad notering. Det rör sig om ett förhållandevis litet erbjudande och en aktie som säljs ut till tydligt lågt pris på redovisad vinst (rullande p/e 12) och utdelning (7,8 procents direktavkastning). Helt klart verkar ägarna angelägna om att få en bra start på First North. Troligen vill man ha en hög värdering för att minska utspädningen vid framtida förvärv.
Awardit har en bevisat effektiv affärsmodell. Ett extra plus är att kunderna sannolikt drar sig för att peta i kundklubbar som fungerar. Få saker retar upp folk så mycket som att bli av med poäng eller få försämrade möjligheter att utnyttja dem. Viss inlåsningseffekt till Awardit finns nog. Bolaget verkar också ha bra nätverkstillgångar i form av de poäng-partners och externa handlare som är anslutna. Rent tekniskt kan en större kund bygga ett eget lojalitetssystem utifrån standardkomponenter men att få till avtal med spelare som Circle K kan ta tid, i alla fall får mindre bolag.
Den oklarhet som finns gäller ett okänt storkundsberoende. Bolaget listar beroende av få större kunder bland riskfaktorerna men vill inte säga mer än så. Börsplus kan inte undgå att misstänka att beroendet är mycket stort av 1-2 kunder. Ahlsell, exempelvis, är ett mycket stort företag. Att deras klubbmedlemmar skulle generera köp för 10-tals Mkr känns inte alls långsökt. En annan indikation är att av de rätt få kunder som nämns i prospektet utöver Ahlsell är två av tre sådana att de inte genererar varuförsäljning åt Awardit (Kakelspecialisten gör det men inte Fredells eller Granit som endast tillåter poängväxling i egen butik). Det förstärker intrycket att det är ett fåtal kunder som genererar den varuförsäljning Awardit lever på.
Risken är att om det värsta händer och Awardit tappar en storkund så kan det drabba vinsten hårt.
Detta är huvudinvändningen mot Awardit, men man kan också känna lite oro för att det som driver lönsamheten är handelsaffären där Awardit köper in produkter till pressade priser och säljer dyrare (mot poäng). Det finns en risk att myndigheterna blir tuffare i sin inställning mot att rörmokare växlar in poäng rörelsen genererar mot videokameror hos Netonnet etc. Om detta beskattas som förmån blir poängen mindre attraktiva.
Här och nu är utsikterna goda även om bolaget flaggar för ett lite matt tredje kvartal (men julkvartalet Q4 är klart viktigare). Står man ut med de risker som alltid är förknippade med småbolag, exempelvis fåkund-beroende, så är Awardit intressant att teckna.
Man får en basaffär som växer runt 10 procent och avkastar mycket fritt kassaflöde till 12 gånger vinsten. Ovanpå det finns möjligheten att ledningens förvärvs- och expansionsplaner adderar ytterligare tillväxtkomponenter även om vi inte räknar in det i vårt basscenario.
Bolags största ägare efter notering | Andel av röster & kapital | Kommentar |
Visionalis | 40,66% | Riskkapital. Delägt av LMK. Säljer inget |
Niklas Lundqvist (vd) | 22,01% | VD/grundare. Säljer 35% av sin post. |
Nya ägare | 13,30% | Erbjudandet. Inga ankare etc finns. |
Johan Hagman (vvd) | 7,99% | Operativ chef. Säljer 10% av sin post. |
Emiren AB | 7,10% | Styrelseledamoten Samir Taha. Säljer ej. |
Mikael Gombrii | 2,40% | Säljer 10% av sin post |
Anders Holmstedt | 2,34% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.