Afv-portföljen: Ledarbrist

Halvledarbrist hamnade i fokus under veckan. Ett problem som både är bra och dåligt.
Afv-portföljen: Ledarbrist - portfolj-900
Foto: Mint Images/REX/TT

Portföljen är i stort oförändrad sedan förra veckan. Största nyheten var en vinstvarning från Volvo. Lastvagnstillverkaren flaggade för att brist på halvledare skulle påverka produktionen negativt under andra kvartalet. Även andra företag har berättat om brist på komponenter. Volvos besked fick ganska stort genomslag på börsen, i alla fall till en början. Volvo-aktien var ned 7% och flera av de andra cykliska industrierna föll också. Senare under veckan repade sig kursen något.

I grund och botten är nog bristsituationen en bra sak. Det betyder ju att efterfrågan är god. Bakgrunden till bristen är också att olika typer av elektronikprodukter sålde oväntat bra 2020. Afv-portföljen har inte så väldigt många bolag som påverkas av liknande problem. Men Traton, som äger Scania, kan förstås råka ut för samma problem som Volvo.

Det tyska bolaget kom med sin årsredovisning i veckan och släppte då också en prognos för 2021. Bland annat flaggar ledningen för en rörelsemarginal på 5-6% exklusive (mycket stora) engångskostnader för MAN-omstrukturering och förvärv av Navistar. Brist på halvledarkomponenter lyftes fram som en osäkerhetsfaktor, liksom Covid-19-krisen som ser ut att härja rätt illa i Tyskland.

Tratons prognoser för marknaden (+10-25% i Europa) och marginal var lite i underkant av vad vi tror många bedömare hoppats på. Själva caset att bolaget är för billigt givet kvaliteten i den dominerande verksamheten, Scania, håller ändå. P/e-talet är 12 för innevarande år mot 16 för Volvo innan nedjusteringar föranledda av vinstvarningen. Detta avser värderingen av ett Traton som presterar en bra bit från sin lönsamhetspotential – av ledningen uppskattad till 9% i marginal över en cykel.

Även Distit kan man tänka sig drabbas av dålig tillgång på komponenter. De importerar tillbehör till IT-produkter från Asien och finns det inte PC, grafikkort och liknande att köpa kan förstås även tillbehörsförsäljningen gå ned. På sin hemsida flaggar dotterbolaget Deltaco för extra långa ledtider just nu på grund av störningar inom försörjningskedjan.

Vi får se om komponentbristen blir en följetång under 2021. Här och nu ser läget inte nog allvarligt ut för att ompröva dessa aktiers vara i portföljen.

Afv-portföljen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du Afv-portföljen

Här hittar du alla portföljer

Annons från AMF