Zalando
Zalandos rörelseresultat lägre än väntat – upprepar försäljningsprognos
Gross Merchandise Value, GMV, i andra kvartalet landade på 3 787,8 miljoner (2 706,1), väntat var 3 775 miljoner.
Justerat rörelseresultat utföll på 184,1 miljoner euro (211,9), väntat var 201, med en justerad rörelsemarginal på 6,7 % (10,4).
Resultatet efter skatt blev 120,4 miljoner euro (122,6), analytikerkonsensus 112.
Bolaget upprepar utsikterna för helåret innebärande en ökning i GMV med
31-36 % till 14,0-14,6 miljarder och ökning i intäkterna med 26-31 % till 10,1-10,5 miljarder.Gällande vinstprognosen räknar bolaget nu med att hamna i den övre delen av tidigare lämnat intervall för det justerade rörelseresultatet på 400-475 miljoner euro. Väntat 476 miljoner.
Kapitalinvesteringarna spås landa på omkring 350 miljoner euro, att jämföra med tidigare guidning på 350-400 miljoner.
Bolaget hade 44,5 miljoner aktiva kunder i slutet av andra kvartalet (34,1).
Zalando, MEUR | Q2-2021 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q2-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 2 733,1 | 2 727 | 0,2% | 2 034,7 | 34,3% |
Rörelseresultat, justerat | 184,1 | 201 | -8,4% | 211,9 | -13,1% |
Rörelsemarginal, justerad | 6,7% | 7,4% | 10,4% | ||
Nettoresultat | 120,4 | 112 | 7,5% | 122,6 | -1,8% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.