Zalando
Zalandos resultat sämre än väntat
Gross Merchandise Value, GMV, steg 1% till 3 183,3 miljoner euro (3 152). Väntat enligt Factset var 3 297 miljoner.
Justerat rörelseresultat uppgick till -51,8 miljoner euro (93,3), väntat var -44.
Resultatet efter skatt blev -61,3 miljoner euro (34,5), analytikerkonsensus 2.
För 2022 spår bolaget en tillväxt för Gross Merchandise Value, GMV, i nedre delen av intervallet 16-23%, medan omsättningen spås öka i nedre delen av intervallet 12-19%.
Justerat rörelseresultat beräknas landa i nedre delen av intervallet 430-510 miljoner under 2022.
Zalando, MEUR | Q1-2022 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 2 205 | 2 191 | 0,6% | 2 237,8 | -1,5% |
Rörelseresultat, justerat | -51,8 | -44 | 93,3 | ||
Nettoresultat | -61,3 | 2 | 34,5 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.