Zalando
Zalando höjer prognosen efter starkt andra kvartal
Den nätbaserade klädjätten Zalando höjer sin helårsguidning efter en exceptionellt stark tillväxt under det andra kvartalet, står det i ett pressmeddelande.
Företaget spår att GMV, Gross Merchandise Value, ökar med 20-25 procent och intäkter med 15-20 procent under 2020. Den tidigare GMV- och intäktsprognosen var en ökning med 10-20 procent i år.
Justerat ebit väntas bli inom intervallet 250-300 miljoner euro. Den tidigare prognosen var 100-200 miljoner euro. Väntat enligt Factset var 219 miljoner euro.
I det andra kvartalet hade bolaget en GMV-tillväxt på 32-34 procent medan intäkterna steg 26-28 procent till 2,01-2,05 miljarder euro. Justerat ebit väntas bli på 200-220 miljoner euro. Siffrorna är preliminära.
Zalando guidade senast den 6 maj. Då sades det att både GMV och intäkterna skulle öka 10-20 procent och justerat ebit 100-200 miljoner euro under 2020. Bolaget har gynnats under coronapandemin som lett till en ökad e-handelskonsumtion.
Zalando släpper sin delårsrapport för det andra kvartalet den 11 augusti.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.