WPP överväger att sälja sina 40 procent i Kantar

Reklamjätten WPP överväger att sälja sin 40-procentiga andel i opinions- och marknadsundersökningsbolaget Kantar, enligt källor till Bloomberg News.
WPP överväger att sälja sina 40 procent i Kantar - Financial Markets Wall Street Britain WPP
Brittiska WPP grundades 1971. Foto: AP Photo/Richard Drew

Ett av alternativen är att sälja till riskkapitalbolaget Bain Capital, som man redan sålt 60 procent av Kantar till under 2019. På bordet finns också möjligheten att innehavet börsnoteras, eller att WPP väljer att behålla det i avsaknad av ett lönsamt alternativ, säger personerna.

Enligt källor kan en affär värdera Kantar till 3-4 miljarder dollar. Bolaget har också skulder på 4 miljarder dollar.

WPP:s planer på att dumpa Kantar kommer när bolaget drabbats hårt av fallande annonsintäkter vilket också har sänkt aktiekursen. En försäljning av Kantar skulle inbringa välbehövliga pengar för WPP.

Separat uppges Bain vara i färd med att sälja Kantars enhet Kantar Media, som bland annat gör tv-publikmätningar. Den verksamheten kan vara värd runt en miljard pund, enligt insynspersonerna.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET