WM-datas missväxt

WM-datas satsning på bred tillväxt gav för mager skörd. Företagsledningen vill nu gallra bort över hälften av verksamheten, men verkar tveka inför uppgiften.

IT-branschens tidigare etta, WM-data, har självförvållat fått stora problem. Bolagets ambition att expandera över hela IT-marknaden har gjort att det har försökt att växa där ingen tillväxt har funnits. Skörden från de delmarknader som har vuxit väl, har också blivit klen.

Konsultföretaget har gått in för att bli en komplett leverantör av IT-tjänster. Genom sin allt bredare inriktning, har det dock inte hängt med när det gäller att satsa på snabbväxande områden, som till exempel internetkonsulttjänster. I stället har WM-data envist hängt kvar vid att sälja hårdvara och tjänster relaterade till denna. Felsatsningen har gjort att bolaget har halkat snett.

Nästan 60 procent lyfts ut

Nu tar ledningen nya tag och ska renodla sin verksamhet. Verksamhet som motsvarar hela 56 procent av nuvarande omsättning lyfts ur WM-data och organiseras under nya varumärken.

WM-data lyfter ut hårdvarudelen, förutom tjänsterna kopplade till hårdvaran, teknikkonsultdelen och resurskonsultdelen, och placerar dem i tre separata enheter: e-Direct, Assistans och Total Design. Det kan vara värt att notera att Assistans och Total Design har expanderat kraftigt det senaste året. Caran, som ingår i Total Design, förvärvades så sent som i fjol. Konsultjätten ska ompröva sitt ägande i dessa verksamheter, vilka alltså står för mer än halva bolagets intäkter. Utbrytningen från WM-data ska vara klar till årsskiftet, men närmare besked om vad som ska hända med de nya varumärkena dröjer.

Tre affärsområden kvar

De blivande bolagen kan säljas, helt eller delvis, sättas på börsen, delas ut, eller behållas som hel- eller delägda dotterbolag.

Kvar under WM-datanamnet blir tre affärsområden. Det första är Consulting and Applications, som består av delområdena e-Solutions, som levererar internetrelaterade tjänster, och e-Applications som främst levererar affärssystem från SAP, Oracle, Lawson med flera, men som även har egenutvecklade system. Dessutom ska den utvecklingsverksamhet för nystartade projekt, som i dag bedrivs i delområdet Greenhouse, ingå i affärsområdet.

Det andra området är Industries, som är inriktat mot branschspecifika lösningar för exempelvis försäkringsbranschen, skogsindustrin och detaljhandeln. Det tredje området är Infrasolutions, det vill säga tjänstedelen i den gamla hårdvarudelen. Infrasolutions sköter bland annat om driften av kundernas datorer och nätverk och har kundstöds- och nätserviceuppdrag.

Men det är inte den första omorganisationen på kort tid. Så sent som i höstas gjorde bolaget en omorganisation, som trädde i kraft vid årsskiftet. Då skapades tre nya bolag inriktade mot internet, för att tydliggöra internetkompetensen.

Bolaget har växt för spretigt och velat vara på alla marknader samtidigt. Resultatet har blivit en IT-koncern där varumärket uppfattas som luddigt.

Renodling – på papperet

Renodlingen syftar till att tydliggöra WM-data och vad det står för, såväl internt mot medarbetarna, som mot kunderna och aktiemarknaden.

“En del av de problemen vi har beror på att vi har varit otydliga”, säger VD Lars Harrysson.

Men renodlingen är än så länge mest en papperskonstruktion. För bolaget vill inte berätta exakt vad det ska göra, inte heller när marknaden kan få närmare besked.

Det är dock positivt att WM-data har kommit till sjukdomsinsikt. Och att drygt halva omsättningen är på väg att brytas ur bolaget, för en eventuell försäljning, tyder på att ledningen inser vidden av problemet.

WM-data har länge varit branschens flaggskepp. Det har varit duktigt på att leverera IT-konsulttjänster och därtill en bra lönsamhet.

WM-datas affärsmodell går ut på att erbjuda kunderna en helhetslösning, att vara en totalleverantör. Förutom konsulttjänster säljer bolaget även hårdvara, som till exempel servrar och datalagringsprodukter. Konsultjättens idé har också varit att ta över driften av andra företags IT-avdelningar. Kunderna har främst varit storföretag och myndigheter.

Men det är ambitionen att stå till tjänst med allt som är roten till WM-datas problem. WM-data har breddat sig om kunderna har efterfrågat en viss typ av produkt eller tjänst. Resultatet har blivit ett alltmer splittrat företag, som försökt hänga med och växa på alla håll och kanter.

Samtidigt som WM-data växte kraftigt rekryterade det alltför många personer inom områden där försäljningen gått trögt och priserna pressats. Det gäller främst inom hårdvarudelen, de tjänster som är kopplade till hårdvaruförsäljningen, (men det gäller också applikationer, det vill säga försäljning av licenser för affärssystem med mera.)

Klent resultat

Resultatet syns tydligt i senaste halvårsrapporten. Alla affärsområden utom ett, det minsta (New Ventures som bland annat innehåller nystartade projekt inom mobilt internet), har ökat antalet anställda medan försäljningen har gått trögt (se tabell sid 46).

En satsning som det senaste året inte fallit särskilt väl ut, är den på hårdvara. Hårdvarusatsningen tog fart i och med förvärvet av Owell 1995. Till en början gick det bra. Verksamheten skapade försäljning av konsulttjänster och det mesta var frid och fröjd.

Hårdvaror i kris

Men förra året började kritikernas farhågor att besannas. Efterfrågan pyste ihop av flera anledningar. Hem-PC-försäljningen sjönk drastiskt samtidigt som millennieskiftesrädslan satte stopp för nya investeringar hos kunderna.

Här är för visso WM-data inte ensamt om att ha drabbats. Branschkollegor som gamla Information Highway (ingår i nuvarande Adcore) och IMS Data tog dock radikalare grepp, och gjorde sig av med sina respektive hårdvarudelar.

Dessutom har försäljningen av hårdvara pressats av att allt fler bolag säljer direkt till kunderna, utan mellanhänder. Det sätter press på återförsäljarnas marginaler. Föregångaren är här amerikanska Dell.

Nu satsar WM-data på att öka sin webbförsäljning. I dag säljer bolaget cirka hälften av hårdvaruprodukterna inom e-Direct via internet. Lars Harrysson spår att nätförsäljningen kommer att öka till mellan 70 och 75 procent inom två år. E-Direct har en marknadsandel på strax under 10 procent på hårdvaruförsäljningen i Norden.

500 anställda ska bort

Men problemet är mer än hårdvara. Hårdvaran inom e-Direct går nu trots allt med vinst, om än med lövtunna marginaler (2 procent). Det är i synnerhet försäljningen av tjänster som är relaterade till hårdvaruföräljningen, som till exempel service, som har drabbats av den låga efterfrågan. Årets sex första månader omsatte dessa tjänster ungefär en miljard kronor, samtidigt som de gjorde en rörelseförlust på cirka 150 miljoner kronor.

Förutom omorganisationen ska personalstyrkan bantas. Det är främst inom ovan nämnda problemområden som 500 personer ska bort. (Bolaget har redan tagit 80 miljoner kronor för nedskärningen.)

“Vi rekryterade och planerade för tillväxt och körde vidare lite för långt. Det motsvarar i dag en överkapacitet. Och sitter man med för mycket folk utan beläggning, så sjunker den totala beläggningsgraden. Det är ett kortsiktigt överkapacitetsproblem “, säger Lars Harrysson.

Här har bolaget ett dilemma. Å ena sidan borde företaget kliva ur hårdvaruverksamheten för att i stället satsa på de mer lönsamma tjänsterna. Men å andra sidan riskerar bolaget att få dåligt betalt om det skulle sälja i nuvarande marknadsläge. Det kan därför kanske vara bättre att vänta tills efterfrågan får lite mera fart.

“Inget strukturproblem”

Lars Harrysson tycker inte att det är något strukturellt problem. Kanske är han också lite bakbunden av att den heltäckande strategin är de båda grundarnas och huvudägarnas, Thord Wilknes och Hans Mellströms, modell. Dessa båda huvudägare har alltid försvarat hårdvarusatsningen med samma argument som Lars Harrysson gör i dag, och har fortfarande stort inflytande i bolaget.

Men WM-datas problem beror inte bara på hårdvaran och de hårdvarurelaterade tjänsterna. En annan oroshärd är affärssystemförsäljningen inom e-Applications, som har givit förluster på runt 50 miljoner kronor under det första halvåret. Några delområden har visserligen hållit uppe lönsamheten men tillväxten har generellt sett varit låg.

Det allvarliga är att problemen tornar upp sig under ett år då företaget borde ha kunnat växa mer inom till exempel internet- och telekomområdena. Internetkonsulterna Cell, Framfab och Adcore har alla genomfört stora förvärv, vilka tar mycket kraft ifrån organisationerna.

Vinstvarning som chockade

Även huvudkonkurrenten Tietoenator har ägnat sig åt fusionsarbete i år, vilket borde ha gett WM-data ett utrymme att vinna terräng.

Men att WM-data hade stora problem blev uppenbart redan i våras. Då chockade det forna flaggskeppet marknaden genom en vinstvarning. Det hade aldrig tidigare hänt. Kursen störtdök och förtroendet på marknaden fick sig en rejäl törn.

Ett annat orosmoln är att personalomsättningen har ökat till 16 procent (på årsbasis). Det placerar bolaget i topp bland de börsnoterade IT-konsulterna. WM-data medger i sin halvårsrapport att “det kan vara svårt att få nyckelresurser när det gäller kreativitet och marknadskommunikation att utvecklas i samma miljö… det som är WM-datas bas.”

Avhoppen har främst drabbat det mera heta områdena som kuvösverksamheten Greenhouse, Industries och e-Solutions.

WM-data hävdar visserligen att duktig personal är en bristvara för alla. Nu lanserar bolaget ett nytt optionsprogram till alla medarbetare, med lösen 2004.

Hopp för konvertibelägare

Sedan tidigare har WM-data ett konvertibelprogram, som löper till halvårsskiftet 2003. Lösenkursen är 63,80 kronor, varför det finns ett hopp om att aktiekursen ska lyckas klättra upp till de nivåerna.

Utspädningseffekten, det vill säga ökningen av aktier om options- och konvertibelprogrammet utnyttjas fullt ut, blir hela 8,4 procent av kapitalet.

Trots ett tufft år är ledningen vid gott mod. Alla områden väntas gå med vinst i slutet av året. Därefter ska bolaget åter satsa på tillväxt. Ledningens mål är att WM-data ska växa mellan 5 och 10 procent snabbare än marknaden. Ambitionen är att nå den tillväxttakten vid slutet av 2001. Enligt branschbedömare kommer marknadstillväxten att vara cirka tio procent om året.

Det är svårt att tro att detta högt satta mål kommer att nås. Visserligen börjar marknaden för såväl hårdvara som för tillhörande tjänster att ta fart igen. Efterfrågan inom det svaga applikationsområdet, det vill säga nyförsäljning av licenser med mera, lär också ta ny fart, om än från en låg nivå. Det kommer därför att dröja en bit in på nästa år innan WM-data kan skörda vinsten av detta.

Det finns också andra saker som påverkar bolaget positivt.

Tillväxten inom så kallad outsourcing, det vill säga att man tar över en del av, eller en hel funktion från ett företag, väntas öka. Ett exempel är lönehantering.

En annan sak som kan gynna bolaget är när ekonomin mattas av och företagen tvingas bli mer effektiva. Företag i konjunkturberoende branscher som till exempel skog och stål, måste då öka sina IT-investeringar för att vara konkurrenskraftiga.

Införandet av valutan euro är en annan faktor som kan skapa konsultuppdrag.

Men förutsättningarna för bolaget har ändrats. Trenden går mot allt kortare projekt. Det är tveksamt om WM-data, som är mera vant vid att arbeta på långa kontrakt, har någon fördel där.

Samtidigt är konkurrensen om uppdragen hård. Internetkonsulterna växer snabbt och har lyckats ta en stor del av de “heta” konsultuppdragen.

Bolaget står inför ett vägval, men har inte förmågan att riktigt ta ut färdriktningen.

Svårnådda mål

Målen är högt satta. Affärsvärldens bedömning är att WM-data kommer att få svårt att nå dem. Ledningen spår exempelvis att förlustdrabbade Infrasolutions, tjänster relaterade till hårdvaruförsäljningen, ska nå en uthållig rörelsemarginal på

10 procent. Consulting & Applications beräknas nå en marginal på 15 procent. Hårdvaruverksamhetens marginaler väntas fördubblas från nuvarande nivå till 5 procent.

Men WM-data är otydliga med hur det ska utveckla sina kvarvarande verksamheter. En annan oklarhet är hur WM-datas internationella strategi utanför Norden ska utvecklas.

Riskpremien för den tidigare så stabila vinst- och tillväxtmaskinen har ökat betänkligt. Företaget måste nu visa att det kan återta sin lönsamhet. 2000 är ett förlorat år. 2001 riskerar att också bli det om Lars Harrysson & Co inte snabbt hittar rätt väg ut ur problemen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase