WM-data: Vi sköter allt
När WM-data köpte PC-återförsäljaren Owell, sommaren 1995, vardet många som höjde på ögonbrynen. Att sälja datorer har mycketlite med datakonsultation att göra och är dessutom ett områdedär det är betydligt svårare att tjäna pengar. På samma sätt ärdet många som ifrågasätter WM-datas nya satsning, Assistans. Deterbjuder att på entreprenad ta över hela avdelningar medservicefunktioner som växel, reception eller till och medekonomi. Börjar den traditionella datakonsulten WM-data attöverge IT-området och inrikta sig på mindre kvalificeradeuppgifter? För WM-data är det nya affärsområdet framför allt ettsätt att attackera en ny marknad som bolaget, liksom mångamarknadsbedömare, tror kommer växa mycket snabbt de närmasteåren. När WM-datas VD, Lars Harrysson, presenterade årsbokslutethärom veckan nämnde han särskilt Assistans som ett område medstor tillväxtpotential.
ETT STEG LÄNGREDet som ska skapa efterfrågan och driva utvecklingen ärföretagens fortsatta fokusering på kärnverksamheter. För någottiotal år sedan började många organisationer att lägga ut sinbevakning på företag som Securitas. Nästa steg var att lägga utdatadriften, vanligtvis genom att sälja dataavdelningen till ettexternt IT-företag. Just WM-data har blivit störst i Sverige pådenna så kallade outsourcingverksamhet.
Detta är dock ett område där tillväxten har avtagit de senasteåren och där marginalerna har pressats som en följd av hårdnadkonkurrens. För WM-data är det därför ett naturligt steg attfokusera på vad bolaget tror blir nästa trend; att lägga ut merföretagsspecifika funktioner på entreprenad.
MINDRE KÄRNORMen det behöver inte ta slut där. Kärnverksamheterna blir mindreoch smalare och den ökade konkurrensen som tvingarföretagsledningarna att helt fokusera på sina styrkor ochkonkurrensfördelar. WM-data – och många andra – tror inte att vihar sett slutet på den utvecklingen. Nästa steg kan bli atttillverkning eller till och med forskning och utveckling läggsut på externa leverantörer.
Förebilderna för WM-data Assistans är hämtade från England ochUSA, där den här trenden redan har tagit fart. Där har framförallt traditionella personaluthyrningsföretag börjat erbjuda sigatt ta över hela avdelningar.
WM-data ser emellertid en fördel med sin bakgrund i IT-sektorn.Själva poängen med att ta över en avdelning är ju att kunnadriva den mer kostnadseffektivt än tidigare. Här spelar numeraIT en avgörande roll. En telefonväxel kan göras effektivaregenom datorisering, ekonomiavdelningen med ett bra ekonomisystem,och så vidare. Ett område med direkt IT-anknytning som WM-dataAssistans gärna vill ta över är företags s.k. intranät. Det ärett internt nätverk, baserat på internetteknik, och krävermycket i form av rutiner, tillbyggnad, uppdateringar, nyafunktioner och så vidare. Satsningen på det nya affärsområdetlåter dessutom WM-data dra nytta av sin erfarenhet av att taöver avdelningar i andra företag. Tanken är att samordna detjänster som tas över med dem från andra kunder. Och både vidövertagandet av en dataavdelning som av en ekonomiavdelninghandlar det mycket om att skära ned på folk, med allt vad detinnebär i form av konflikter.
TEKNISK FÖRDELÄven här har WM-data en fördel av sin bakgrund som IT-konsult,hävdar bolaget. Nyckeln är nämligen att utbilda personalen i dennya tekniken, både för att göra dom mer produktiva på det de gör,alternativt hitta en plats för dem någon annanstans inom WM-datakoncernen.
Det nya affärsområdet är en ihopslagning av flera verksamhetersom tidigare varit skilda åt, bland annat justutbildningsverksamheten inom WM-data Education.
WM-data Assistans har initialt 350 medarbetare och beräknasomsätta en kvarts miljard på årsbasis. En första viktig kund ärSvenska Dagbladet. WM-data ska ta över ett kundcenter iÖstersund samt stora delar av tidningens administration. Läs merom WM-data i företagsanalysen om börsens IT-konsulter på sid 72.
BILDTEXT: WM-data nöjer sig inte längre med att ta över andrasdataavdelningar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.