Wallenius affärer: Svenskflaggningen räddas
De tre sjöfacken och redareföreningen kom på nyåret överens iden känsliga frågan om villkoren för bemanningen på desvenskflaggade fartygen.
Uppgörelsen innebär att facket accepterar att uppåt hälften avett fartygs besättning kan vara utlänningar, som får avlönasefter det internationella minimiavtalet (ITF-lön). Villkoret äratt det sker tillfälligt, i perioder om högst sex månader. Dettainnebär att lönekostnaderna för svenska fartyg kan sänkas såmycket att redaren kan behålla det under svensk flagg och iövrigt ha svensk bemanning. Om riksdagen följer uppöverenskommelsen och under våren ändrar en del skatteregler kandessa nyordningar bli det som räddar den svenska handelsflottan.Det är inte bara av nationella och nostalgiska skäl många redarevill ha svenska fartyg. Framför allt är det lättare att drivafartygen från Sverige med svenskt befäl. Fartygstjänsterna ärockså en bra rekryteringsbas för fortsatta jobb i land inomrederiorganisationen.
UNDER GALGENFör facken gjordes uppgörelsen med redarna under galgen. Utanstatliga stöd är desvenska lönerna, skatterna, bemannings- ocharbetstidsreglerna på väg att radera ut den svenskflaggade ochsvenskbemannade handelsflottan (färjorna oräknat). Den nya synenkan, i vart fall tillfälligt, rädda kvar en del av den ochdärmed en del av jobben.
I praktiken innebär avtalet att facken godkänner det system medvikariat, som motarbetas intensivt i land. Själva tjänstenombord är ju högst ordinarie, men den filippinske sjömannen fårbara ta det på sex månader. Blir han kvar längre måste hantillsvidareanställas. I stället går han i land efter ett halvåroch byter båt, och kanske rederi, för att först efter några årkomma tillbaka till sin första tillfälliga, men högst ordinarietjänst.
Lösningen är ett sätt att komma undan följderna av rederiernastotala internationalisering. Branschen tillhör ju en av de somförst och snabbast fått känna av konsekvenserna avglobaliseringen och den fria internationella konkurrensen. I dennya världen kan fartyg skifta hemvist på ett ögonblick ochdärmed utnyttja de regelverk som för ögonblicket är mestförmånligt.Wallenius VD Christer Olsson – som också ärordförande i redareföreningen – är förstås nöjd med uppgörelsen.Han säger att det till och med kan bli aktuellt att flagga hemen handfull av Wallenius fartyg. Christer Olsson varnar i sammaandetag för rederiernas skattesituation. Som det nu är kanmindre rederier nästan knäckas av skatter när de säljer ettfartyg och senare, ett annat beskattningsår, beställer ett nytt.I stället för reavinstskatter vill redarna ha tonnageskatt – ettslags fastighetsskatt som nu införs i flera andra europeiskaländer.
DYR SVENSKFLAGGHalva Walleniusflottan är i dag utlandsflaggad och ChristerOlsson förklarade i våras att utan en ny svensk sjöfartspolitikflaggas också resten snart ut. Den svenska flaggan kostar cirkatre miljoner kronor extra per år i form av dyrare avtal ochhögre lönekostnader.
Wallenius har tidigare haft sin beskärda del av den inflammeradedebatten kring just flaggfrågor och bemanning. För några årsedan tvangs det hälftenägda United European Car Carriers (UECC)ändra sina avtal sedan ett av rederiets fartyg hamnade i blockadi Wallhamn på Tjörn.
Efter en uppmärksammad facklig konflikt kring avtalsrätten påett formellt sett utlandsägt fartyg, Britannia stiftades ensärskild svensk lag, Lex Britannia. Den ger det svenska facketrätt att blockera utlandsregistrerade, men svenskkontrolleradefartyg i svensk hamn om de ombordanställda inte får avtal somdet svenska facket godkänner.
UECC:s fartyg var registrerat på franska Kerguelen (ettskatteparadis) och besättningen seglade under ett i Frankrikegodkänt avtal, som av det svenska facket ansågs ge alldeles fördåliga villkor.
Blockaden misslyckades, eftersom fartyget smet från hamnen, medolossad last och allt. Den lyckades, eftersom facket av domstolansågs ha rätten på sin sida.
Slutresultatet blev att rederiet ändrade sina avtal. I dag tycksrelationerna mellan Wallenius och facket vara de bästa ochägarna prisas till och med för sin svenskhet.
BILDTEXT: Den utländske sjömannen tillåts nu jobba påsvenskflaggade fartyg för låg lön. Men bara ett halvår i taget.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.