Volvos VD: ”Vi har stora möjligheter att växa i Nordamerika”

Volvos orderingång är för första gången på nästan två år högre än jämförelsekvartalet och VD Martin Lundstedt skymtar framtidstro. "Vi börjar bottna ur", säger Martin Lundstedt till Affärsvärlden.
Han ger också sin syn på:
✔ Varför han inte är så oroad över Kina
✔ Känslan när Amazon valde konkurrenten
✔ Var tillväxten ska komma från
Volvos VD: ”Vi har stora möjligheter att växa i Nordamerika” - WEB_INRIKES
Volvos VD Martin Lundstedt. Foto: Christine Olsson / TT

Lastbilstillverkaren Volvo redovisar en högre omsättning än förutspåtts medan den justerade rörelsevinsten var något lägre än väntat. Samtidigt var orderingången högre. Nettoorderingången ökade 24% till 61 200 lastbilar under fjärde kvartalet.

“Det är ett styrketecken att orderingången ökar i både Nordamerika och Europa”, säger Martin Lundstedt till Affärsvärlden men lägger in en brasklapp:

“Sedan ska man alltid akta sig när man bara har ett kvartal att luta sig på när det gäller konjunktur. Men om vi följer det normala mönstret så ser vi nog ändå att vi börjar bottna ur och börja se en viss framtidstro om man tittar i transportbranschen.”

Och orderingången ger också en positiv book-to-bill-ratio för fjärde kvartalet.

“Det visar att vi börjar komma igenom konjunkturkorrigeringen men också att vi har lyckats hantera flexibiliteten i våra industriella system. Det är väldigt viktigt. Och vi ser det också när det gäller vår pipeline och våra lagernivåer och så vidare. Sedan är det faktiskt lite framtidstro också, både bland våra stora och våra mindre kunder.”

TILLVÄXT FRÅN EUROPA

Leveranserna minskade med 11% till 58 706 enheter under fjärde kvartalet. Leveranserna av tunga lastbilar minskade med 6%, av medeltunga lastbilar med 17% och lätta lastbilar med 38%.

Volvos VD ser att tillväxten framöver kommer att komma både från Europa och Nordamerika.

“Vi har stora möjligheter att växa inte minst i Nordamerika. Vi har en marknadsandel som är lägre än alla andra delar men vi har ett väldigt starkt produktprogram nu och det är stora investeringar. Vi håller på att rampa upp den produktionen”, säger Martin Lundstedt.

På kapitalmarknadsdagen i november berättade bolaget om ambitionen att varumärkena ska ta fler marknadsandelar i Nordamerika, från 15% idag till 25% marknadsandel 2030.

“Det här är ingen quick fix som vi ämnar göra för då kommer man hamna i ett läge där man inte tar ut det rätta värdet. Vi har investerat mellan 25-30 mdr i innovation i USA de senaste fem till sex åren. Vi har produkter som står sig väldigt, väldigt starkt. Sedan har vi också investerat i vår industriella förmåga. Vi har i många lägen när marknaden varit bra i Nordamerika inte kunnat leverera på samma sätt som vi hade velat. Så vi är bättre rustade”, säger Volvos VD.

FÖRÄNDRADE PROGNOSER

För Europa, Nordamerika och Brasilien är försäljningsprognoserna för 2025 oförändrade jämfört med tidigare. För Indien drar Volvo ner prognosen över den förväntade försäljningen med 10 000 lastbilar till 370 000 stycken. På den kinesiska marknaden drar lastbilstillverkaren ner prognosen med 110 000 stycken till 710 000 för helåret.

Martin Lundstedt tycker inte att marknaden ska oroas över den förändrade prognosen utan se det som ett tecken på hur återhämtningen är i Kina. Samtidigt kan kinesiska tillverkare nu söka sig till andra marknader.

“Det kommer naturligtvis göra att vi möter dem på fler ställen och det måste vi vara beredda på.”

KONKURRENTEN TOG AMAZON-ORDER

I oktober 2022 tog Volvo en order på 20 elektriska tunga lastbilar från Amazon i Tyskland. Men när e-handelsbolaget i mitten av januari lade en order på 200 elektriska lastbilar valde de istället konkurrenten Mercedes-Benz Trucks.

“Jag tror det är väldigt bra för branschen och för Volvo och koncernen att vi börjar få volymer. Det innebär att hela ekosystemet börjar våga investera i laddinfrastruktur, i grön energi och inte minst i värdekedjorna. Sedan vill vi ta så mycket som möjligt av det, självklart”, säger Martin Lundstedt.

“Varje gång vi förlorar en order så måste vi komma tillbaka och säga ‘vad kan vi göra bättre?'”

Volvo, Mkr Q4-2024 Konsensus Förändring mot konsensus Q4-2023 Förändring
Nettoomsättning 138 413 132 149 4,7% 147 988 -6,5%
Rörelseresultat 14 039 13 945 0,7% 16 982 -17,3%
Rörelsemarginal 10,1% 10,6% 11,5%
Justerat rörelseresultat 14 039 14 222 -1,3% 18 472 -24,0%
Justerad rörelsemarginal 10,1% 10,8% 12,5%
Resultat före skatt 14 660 16 884 -13,2%
Nettoresultat 10 817 12 086 -10,5%
Resultat per aktie, kronor 5,28 5,93 -11,0%
Ordinarie årsutdelning per aktie, kronor 8,00 7,50 6,7%
Extra utdelning per aktie, kronor 10,50 10,50 0,0%

Volvo föreslår en ordinarie utdelning på 8,00 kr per aktie samt en extra utdelning på 10,50 kr. Aktien lyfter 6% efter rapporten.

Läs mer: 

Volvo: Rullar vidare mot bättre tider

Förvaltaren förvånad efter Volvos rapport: ”Man kan ju drömma”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.