Volvo
Volvos VD: Vi har bra prisdisciplin

Volvos rapport var svagare än väntat och aktien handlades ner i inledningen, men vände upp och stiger närmare 2% under förmiddagen.
Det var en skämtsam Martin Lundstedt som mötte analytikerna på Tändstickspalatset i Stockholm. “Det blir inte långtråkigt”, säger han till Affärsvärlden apropå det osäkra läget inför helåret.
Volvo drog ner prognosen för tunga lastbilar i Nordamerika med 25 000 till 275 000 fordon men lämnade prognosen oförändrad för Europa med 290 000 fordon. Martin Lundstedt säger att prognosen faktiskt var uppe för diskussion, men att de i slutändan trots två starka kvartal kopplat till orderingången i Europa valde att bibehålla siffran – då leveranser ligger med eftersläpning.
“Om det här fortsätter på en nivå som vi har sett i stora delar av Q4 och även under Q1 då finns det anledning att återbesöka den här siffran”, säger Lundstedt.
Hur trygg känner du dig inför 2025 baserat på de prognoser som ni nu har lagt?
“Jag känner mig trygg så tillvida att vi jobbar med det vi kan påverka själva. Jag tror att det är väldigt viktigt att ha det som utgångspunkt. Och där har vi ändå väldigt många bra verktyg i verktygslådan. Vi har starka kundrelationer, en hög kundnöjdhet, starkt industriellt och kommersiellt system, bra produkter, bra flexibilitet, fantastiska medarbetare och en jävla kämpaglöd”, säger Lundstedt.
Har haft bra prisdiciplin
Rörelseresultatet var närmare 12% lägre än väntat: 13,3 mdr kr för det första kvartalet. Omsättning var 121,8 mdr kr, mot förväntade 126,1 mdr kr vilket ger en rörelsemarginal på 10,9%. Här var förväntan 11,9%.
Martin Lundstedt säger dock att utvecklingen var i linje med bolagets egna förväntan “med tanke på den volymutveckling vi har sett”. Volvo redovisar inte marginalen för respektive segment men berättar ändå var problemet finns.
“I princip är det ett stort undantag. Det är upprampningen av vårt nya program i Nordamerika och där jobbar vi väldigt aktivt.”
Lundstedt säger att problemen är av övergående karaktär. Samtidigt har det varit en snabbare nedgång i den amerikanska marknaden baserat på att man avvaktar tullarna.
“Det gör att vi har haft en ganska hög underabsorption framförallt i Volvo Lastvagnas nordamerikanska system. Det adresserar vi också nu genom att ta ner kapaciteten. Jag skulle vilja säga att om man tittar bit för bit i koncernen så har vi god kontroll, god förväntansbild på vad vi borde uppnå och sen så ett par områden som vi adresserar.”
Orderingången var fortsatt stark. Hur är lönsamheten i era ordrar?
“Vår vetskap är att vi lyckas hålla uppe priserna väl. Vi kan ju inte förvänta oss en speciellt positiv prisrealisering i en värld med så många osäkerheter men just att kunna hålla prisbilden i den här situationen är väldigt starkt. Det känner vi också att vi gör, så där känner vi oss trygga.
Ser du att ni kan göra det även framåt?
“Jag vill inte spekulera i det, men jag ser att vi under en längre period nu varit väldigt duktiga på att ha en kommersiell disciplin just när det gäller vårt pris.”
Konkurrenssituationen för anläggningsmaskiner
Osäkerheten kring de amerikanska tullarna är stor och det har, som känt, gjort marknaden lite avvaktande. Frågan är också vem som kommer bära kostnaden för dem? Martin Lundstedt säger att det kommer bli en kombination.
“Vi kommer inte kunna absorbera allting, men vi kommer ändå pressa på för att få kompensation för det här”, säger Lundstedt och fortsätter:
“Det finns en viss förståelse på kundsidan om att det inte går att ta hela den här biten på tillverkarsidan.”
När det kommer till Volvos anläggningsmaskiner så har de stora importer från bland annat Sydkorea och Brasilien där bolaget redan idag behöver hantera tullar på 10%.
Hur påverkas anläggningsmaskinernas konkurrenskraft av tullarna?
“Man ska också komma ihåg att det gäller de flesta andra av aktörerna i den här marknaden. Det är både ett absolut spel och ett relativt spel. Och i det relativa spelet så känner jag ändå att vi har förutsättningar för att kunna hantera den här situationen.”
Under normala förutsättningar säger Martin Lundstedt att han nog “vågat säga” att bolaget befann sig i botten av cykeln, men i dagsläget tycker han det är för tidigt. Handelshindren och tullarna riskerar effekter också på den globala ekonomin.
“Det är klart att vilken nivå det här leder till kan leda till ytterligare justeringar av den ekonomiska utvecklingen. Och det har en påverkan på vår cykel så att säga.”
Det hindrar däremot inte bolaget från att fortsätta satsa på innovation.
“Vi har en stark finansiell ställning och det är vi väldigt glada för. Det gör att vi inte är för kortsiktiga när det gäller våra lite längre satsningar när det gäller innovation, forskning och investeringar. Vi är inte tondöva heller. Det är klart att vi gör anpassningar. Men det är viktigt också att vi kan vara tillräckligt långsiktiga så vi inte får för mycket start och stopp i de här aktiviteterna. För det kostar ännu mer än slutändan.”
Volvo, Mkr | Q1-2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 121 792 | 126 100 | -3,4% | 131 177 | -7,2% |
Rörelseresultat | 13 258 | 18 159 | -27,0% | ||
Rörelsemarginal | 10,9% | 13,8% | |||
Justerat rörelseresultat | 13 258 | 14 841 | -10,7% | 18 159 | -27,0% |
Justerad rörelsemarginal | 10,9% | 11,8% | 13,8% | ||
Resultat före skatt | 12 855 | 18 442 | -30,3% | ||
Nettoresultat | 9 984 | 14 103 | -29,2% | ||
Resultat per aktie, kronor | 4,86 | 6,92 | -29,8% |
Läs mer:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.