Volvo Cars
Volvos VD förnekar att miljonköpet beror på incitamentskonflikten
Stämningen är förväntansfull i lokalerna vid Kungsträdgården. Håkan Samuelsson, VD för Volvo Cars, är på gott humör.
”Det känns kul, vi firar massor med hårt arbete som har tagit oss hit. Sedan är det starten på något nytt”, säger han till Affärsvärlden på noteringsceremonin och tillägger att han har sovit ”kort men gott” eftersom de höll på med förberedelser in i det sista i går kväll.
I måndags släpptes ett tilläggsprospekt bland annat med informationen att Håkan Samuelsson tecknat aktier för ytterligare 25 miljoner kronor, utöver det kommunicerade innehavet som han skulle ha efter noteringen. Enligt det ursprungliga prospektet skulle hans innehav i Volvo Cars vara värt 70 miljoner kronor (givet teckningskursen på 53 kronor). Extraaktierna är med andra ord en ganska stor ökning.
När bestämde du dig för att teckna aktier för ytterligare 25 miljoner kronor? Ursprungsprospektet släpptes 18 oktober och tilläggsprospektet i måndags, den 25 oktober.
”När det första prospektet släpptes hade jag inte anmält mig, men sen gjorde jag det. Så det var någon gång däremellan, under förra veckan alltså”, säger Håkan Samuelsson.
Varför bestämde du dig så sent?
”Det tycker jag inte är sent, det var bara av praktiska skäl. Jag har ju aktier i Volvo Cars sedan tidigare också.”
Affärsvärlden uppmärksammade i samband med det första prospektet att Håkan Samuelssons ägande i Polestar var större än innehavet i Volvo. Extraaktierna i Volvo för 25 miljoner gjorde dock att hans ägande i Volvo gick om summan som han har i Polestar.
Utökade du för att ditt ägande i Volvo för att det ska vara större än ditt ägande i Polestar?
”Nej, jag har alltid varit intresserad av att vara delägare i Volvo.”
Vid lunchtid uppgick värdet på Håkan Samuelssons aktier i Volvo Cars till 114 miljoner kronor enligt ägardatatjänsten Holdings.
SLOPADE A-AKTIER
Björn Annwall är CFO på Volvo Cars och kommenterar veckans händelse där Volvo Cars stämplade om A-aktier till B-aktier.
Varför stämplade ni om A-aktier till B-aktier?
”Många investerare anmärkte på att det finns en stor aktieägare och att det kändes lite olustigt att det inte var röst per aktie. Vi tog en diskussion med Geely Holding om feedbacken som förstod kritiken och då valde vi att stämpla om.”
Vad gör det skillnad i praktiken? Geely går från 97% av rösterna till 84% och har fortfarande egen majoritet.
”Dels är det tydligare med bara en aktieklass, dels är det en signal att vi lyssnar på investerare. Men frågan får man ställa till de investerare som tyckte att det här var viktigt.”
Den traditionsenliga klockringningen ägde rum på Volvos lokaler vid Kungsträdgården eftersom Nasdaq fortfarande har covidregler. Innan det var dags att ringa i klockan spelades en videohälsning upp med Li Shufu, huvudägare och styrelseordförande i Geely-koncernen.
Li Shufu medverkade inte själv vid noteringen eftersom han befinner sig i Kina. Enligt Maria Dagman, presstalesperson vid Volvo Cars, berodde det på Kinas stränga covidregler som innebär att Li Shufu hade fått sitta i karantän i tre veckor vid hemresan till Kina om han hade närvarat fysiskt vid noteringen i Stockholm.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.