Volvos största utmaningar enligt Martin Lundstedt: ”Kina fortsatt svagt”

Lastbilsjätten redovisar en rekordhög lönsamhet för det andra kvartalet och överträffar analytikernas förväntningar. Samtidigt minskade orderingången för både lastbilar och anläggningsmaskiner. Men Volvos VD Martin Lundstedt menar att det inte speglar marknaden. För Affärsvärlden berättar han också om största utmaningarna för Volvo närmaste kvartalen.
Volvos största utmaningar enligt Martin Lundstedt: ”Kina fortsatt svagt” - Lundstedt-volvo-vju
Foto: TT

Volvo

Grundades: 1915.

Gör: Tillverkar lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, marina och industriella drivsystem.

Antal anställda: 100 000.

VD: Martin Lundstedt.

Börsvärde: 451 mdr kr.

Nettoomsättning: 473 mdr kr (2022).

Rörelseresultat: 50,5 mdr kr (2022).

Efter förra kvartalets succérapport var den stora frågan om Volvo skulle kunna hålla i de starka siffrorna i Q2. Så blev fallet. Återigen överraskar verkstadsbolaget på uppsidan med en nettoomsättning som ökade med 18%, ett justerad rörelseresultat som landade på 21,7 mdr kronor och en rörelsemarginal på 15,4%, jämfört med 11,6% för motsvarande kvartal 2022.

För lastbilar redovisar Volvo den högsta lönsamheten hittills.

“Första halvåret har varit starkt av fler olika skäl. Det är fortsatt hög aktivitetsnivå hos kunderna som gör att både leveransen av lastvagnar och maskiner varit på goda nivåer. Vi ser att vi har starka orderböcker och vi har levererat in mycket utrustning i marknaden som gör att servicemarknaden kommer att vara fortsatt stark”, säger VD Martin Lundstedt till Affärsvärlden och fortsätter:

“Så förutsättningarna ser fortsatt bra ut. Vi har jobbat med våra kommersiella villkor. Trots att vi har ett antal motvindsfaktorer i kvartalet så ser det sammantaget bra ut.”

Minskad orderingång

Samtidigt minskade orderingången för nya lastbilar med 10% under kvartalet. Orderingången är dock en svag indikation på hur marknaden utvecklas, betonar Martin Lundstedt.

“Det beror på att en del av det här styr vi själva genom att inte öppna upp orderböckerna för långt fram i tiden. Att vi inte gör det beror dels på den osäkerhet som finns runt inflation och kostnadsutveckling. Sedan beror det dels på att vi kommer börja se något av en normalisering på marknaden”, säger han och fortsätter:

“Det ska dock sägas att en normalisering är ingen korrigering. Det kommer vara en fortsatt god marknad. Och det kan ju vara bra med en normalisering. Vi lider fortfarande av obalans vad gäller försörjningskedjorna och därmed också mycket ineffektivitet i våra produktionskedjor.”

Återhämtning i Kina långsam

Kanske mer oroande var att orderingången för anläggningsmaskiner minskade med 41%, vilket enligt Lundstedt är en konsekvens av lägre efterfrågan i Europa och Kina.

“Kina är fortsatt svagt och återhämtningen tar tid. I Europa ser vi lite mjukare signaler när det gäller framför allt byggandet av bostäder som är svagare för närvarande. Men Nordamerika går starkt fortsatt. Även här kommer vi kunna parera kortsiktiga svängningar.”

Hur ser orderboken ut för 2024?

“Om man tittar på orderböckernas storlek generellt så har vi leveranstider som är ett par månader längre än normalfallet. Det gör att stora delar av 2023 redan är fyllt. Och sedan, lite beroende på region, har vi gradvis börjat öppna orderböckerna för 2024. Då framför allt för större flottor och kunder som behöver kunna planera. Men vi har inte genomfört någon större öppning för 2024 med hänsyn till faktorerna som jag nämnt.”

Hur ser du på efterfrågan och konjunkturen framåt? 

“Vi är ju i en bransch som speglar den generella konjunkturen. Blir det en avmattning kommer det ske en viss normalisering hos oss också. Vi ser fortfarande att den rullande installerade flottan både för lastvagnar och anläggningsmaskiner har en högre medelålder, så det är fortfarande ett tryck att ersätta flottan. Därför ser vi inte framför oss någon större korrigering.”

Lundstedt om aktien

Trots den starka rapporten straffas aktien som initialt backade 3%, men vid lunchtid är ner närmare 1 %.

Är det en orättvis marknadsreaktion efter den här rapporten?

“Jag tror det här är min 50:e kvartalsrapport, min 32:a för AB Volvo, och jag har alltid lyckats hålla mig från att kommentera det”, säger Lundstedt och skrattar:

“Jag tror att management och ledningen ska fokusera på att skapa värde för kunder och för bolaget. Det kommer komma aktieägarna till gagn. Det har vi sett under många år vad gäller utvecklingen på börsen och totalavkastningen. Vi känner oss trygga med det värdeskapande vi åstadkommer tillsammans alla kollegor i koncernen.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold