Volvo visar nya laddhybridbussen
Svenska och andra europeiska städer har redan beställt den nya laddhybriden som minskar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med 75 procent jämfört med en dieselbuss.
Tre laddhybridbussar har testats i flera år i Göteborg. Resultaten visar på stora bränslebesparingar, betydligt mer än för hybridbussar som inte laddas från nätet.
Laddhybriderna trycker i sig el vid ändhållplatserna. Sex minuter räcker för att ge upp till 7 – 8 kilometer ren eldrift. Ofta är bussträckorna i storstäder bara omkring 10 km långa.
Jämfört med prototyperna som testats, där strömavtagaren fällts upp från busstaket, sitter nu strömmataren på en stolpe vid laddstället. Det spar vikt i bussen.
Batteriet i de serietillverkade bussarna har kapaciteten 19 kWh, men tack vare ny kylteknik har vikten reducerats jämfört med prototypbussarnas batterier. Spänningen är 600 volt. Elmotorn har maxeffekten 150 kW, kontinuerlig 70 kW, och vridmomentet 1200 Nm.
Andra nyheter jämfört med prototypbussarna är att de serieproducerade är anpassade för lågeffektladdning vid parkering i depån under natten. Det ökar livslängden på batteriet.
Dessutom går det att via gps styra när bussen ska gå på enbart eldrift, exempelvis i stadsområden med extra känslig miljö. Ljudnivån vid laddhybridbussarna ligger på 65 decibel, alltså i nivå med normal samtalston.
Dieselmotorn klarar utsläppskraven från Euro 6. Det är en fyrcylindrig Common railmotor på 5,1 liter som ger 177 kW och vridmomentet 918 Nm vid 1200 – 1600 rpm.
Med den här typen av fordon börjar Volvo sälja bussar på ett nytt sätt. Man säljer en helhetslösning inklusive laddinfrastruktur. I sådana paket ingår även andra leverantörer, exempelvis har Volvo tecknat avtal med ABB om snabbladdningssystem för elfordon.
Stockholm, Hamburg och Luxemburg är några städer som får laddhybridbussar 2014 och 2015. Serieproduktion drar igång 2016.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.