Volvo Cars om krisande partnern Northvolt: ”Vi följer utvecklingen”

Det första spadtaget för att bygga Volvo Cars och Northvolts gemensamma batterifabrik i Göteborg togs tidigare i år. Efter dagens besked om att 1 600 anställda på Northvolt förlorar sina jobb uppger Volvo Cars till Affärsvärlden att Northvolt endast är en av flera leverantörer i bolagets leverantörskedja.
Bild från den officiell byggstart för Volvo Cars och Northvolts nya batterifabrik i Torslanda, från i våras. Från vänster: Jim Rowan, VD Volvo Cars, Adrian Clarke, VD Novo Energy, och Peter Carlsson. VD Northvolt.
Bild från den officiell byggstart för Volvo Cars och Northvolts nya batterifabrik i Torslanda, från i våras. Från vänster: Jim Rowan, VD Volvo Cars, Adrian Clarke, VD Novo Energy, och Peter Carlsson. VD Northvolt. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Volvo Cars skriver i ett mejl till Affärsvärlden att samarbetet mellan Volvo Cars och Northvolt, även kallat Novo Energy, endast är en del av av Volvo Cars globala diversifieringsstrategi.

“Vi följer utvecklingen kring Northvolt noggrant. Volvo Cars fortsätter bygga en flexibel och diversifierad batteri-leverantörskedja över flera marknader och med flera leverantörer, och Novo är en del av den diversifieringsstrategin. Vi kan inte kommentera vidare i nuläget”, skriver Volvo Cars.

Det var 2022 som Volvo Cars och Northvolt gick samman om att bygga en batterifabrik i Göteborg som skulle skapa upp till 3 000 nya jobb. Målet är en årlig cellproduktionskapacitet på upp till 50 gigawattimmar, vilket motsvarar batterier till närmare en halv miljon bilar om året. Bygget av batterifabriken påbörjades i mars i år.

“Bygget av denna gigafabrik i Göteborg är ett avgörande steg, både för en fortsatt förvandling av en av mest dynamiska fordonsregionerna i världen, och för att bli en ledande global leverantören av hållbara batterier”, uppgav Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt, när planerna offentliggjordes.

Läs också:

Volvo Cars sparkar 1600

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.