Volvo Cars
Volvo Cars kan gå miste om miljarder – om biljättarna lyckas sänka utsläppskrav
De europeiska fordonstillverkarna står för en stor utmaning när gränsvärdena för koldioxidutsläpp nästa år sänks från dagens 95 milligram koldioxid per kilometer till 93,6 milligram.
Det betyder att de måste minska sina utsläpp med i snitt 12% för att klara utsläppsmålen, enligt organisationen T&E (Transport & Environment).
Enligt Bloomberg riskerar biltillverkarna att åka på 13 miljarder euro i böter nästa år. Fram till 2030 riskerar fordonstillverkarna böter på sammanlagt 580 miljarder kronor enligt konsultföretaget Alix Partners.
Så räknar EU ut storleken på böterna
Om en tillverkares snittutsläpp överstiger lagkravet med 1 gram koldioxid per kilometer och företaget under året har sålt 1 miljon nyregistrerade bilar räknas böterna ut via en formel.
Exempel: 1 gram koldioxid/km * 95 euro * 1 miljon bilar = 1 miljard kronor.
Källa: EU-kommissionen/Magnus Nilsson Produktion
Redovisa utsläppen tillsammans
Krisande Volkswagen, som nyligen sagt att man vill stänga tre fabriker i Tyskland och säga upp tusentals anställda, och Ford har den högsta uppförsbacken. De ligger efter med cirka 29 gram koldioxid/kilometer, medan Volvo Cars redan nått nästa års mål med god marginal.
Samtidigt är förutsättningarna för att komma i kapp inte de bästa. Europa befinner sig i en lågkonjunktur och elbilsförsäljningen har den senaste tiden minskat kraftigt.
För att klara målen kan fordonstillverkarna gå samman och dela på utsläppsbördan genom att ”poola”. Det betyder att tillverkarna redovisar utsläppen tillsammans i stället för per företag.
Inte gratis
Underpresterare som Volkswagen och Ford kan till exempel gå samman med en tillverkare som ligger bättre till i utsläppsstatistiken.
På så sätt kan fordonstillverkarna komma närmare nästa års tuffa krav, tror organisationer som T&E.
Men det är så klart inte gratis.
”Om Volkswagen riskerar böter på, säg 100 miljoner euro, kan de gå ihop med Volvo Cars och köpa deras utsläppsrätter till ett värde av 99 miljoner euro. På så sätt kan de spara 1 miljon mot att bötfällas av EU”, konstaterar Magnus Nilsson, miljökonsult och författare till en ESO-rapport om hur EU:s klimatlagar påverkar Sverige.
Den här möjligheten är inbyggd och formaliserad i EU:s förordning för bilar och koldioxidutsläpp, som kom 2021.
”Det skapar fortsatta incitament för fordonstillverkare som överpresterar att fortsätta sitt omställningsarbete och därmed kunna fortsätta sälja utsläppsrätter. Det skapar också incitament för underpresterare att bli bättre och slippa köpa utsläppsrätter från konkurrenter, eller åka på böter från EU”, säger John Hassler, nationalekonom och författare till Sveriges klimatstrategi som presenterades förra året.
Kan dölja utsläppen
Systemet har också en PR-mässig fördel för fordonstillverkarna, menar Magnus Nilsson.
”Att tvingas betala böter drabbar ju naturligtvis ett företag ekonomiskt, men det slår ju också mot varumärket. Långsiktigt kan det säkert vara en bättre affär för en biltillverkare att dölja sina alltför höga utsläpp undan publicitet genom att poola utsläppsstatistiken med en konkurrent som överpresterat.”
Krav på lättnader
Men nu mobiliserar fordonstillverkarna och kräver att EU lättar på målen.
De menar att politiken inte ger dem rätt förutsättningar att klara den snabba omställningen.
Bland annat genom att införa större subventioner för elbilar och bygga ut laddinfrastrukturen.
ACEA, den europeiska organisationen för fordonstillverkare, vill se “ett paket med kortsiktiga åtgärder för att nå 2025 års koldioxid-mål och en grundlig översyn av koldioxid-regleringarna för både bilar och lastbilar”.
Och tyska Volkswagens VD Oliver Blume tycker att det är orimligt att industrin ska betala böter.
”När förutsättningarna för en ökning av elfordon inte är på plats är det viktigt att justera CO2-målen och att tänka på vad som är realistiskt”, sa han nyligen.
EU står fast – hittills
Men hittills har EU-kommissionen inte visat några tecken på att vackla på 2025 års gränsvärden.
”En av orsakerna till att kommissionen är ganska hård i frågan med de nya gränsvärdena är att beslutet fattades för flera år sedan. Man anser därför att fordonstillverkarna haft tillräckligt med tid att förbereda sig”, säger Josefin Johansson, hållbarhetsanalytiker på Handelsbanken.
Och nästa år är bara början.
Mellan 2025 och 2029 ska CO2-utsläppen ned 15%. Åren 2030 och 2034 ska de minskas med 55% och 2035 ska utsläppen från nyregistrerade bilar och lätta lastbilar vara noll.
Kan se över lagen
EU har dock lagt in en brasklapp.
2026 finns det en möjlighet att se över lagstiftningen och anpassa den om det råder “förändrade förutsättningar”.
”Vad delar av industrin som till exempel Volkswagen nu vill är att EU ska se över målen redan nästa år”, säger Josefin Johansson.
Wopke Hoekstra, som är EU:s nya klimatkommissionär, har dock sagt att det inte är aktuellt.
Drabbar Volvo Cars
Det finns också en risk om EU går fordonsindustrin till mötes och reviderar kraven. Det skulle drabba de biltillverkare som kommit långt i omställningsarbetet, som Volvo Cars, menar Magnus Nilsson.
”Det betyder att de inte kan sälja lika många utsläppsrätter eftersom efterfrågan på dem sjunker. Det skulle också ge incitament till biltillverkarna att de kanske inte behöver lägga ned lika mycket arbete på att minska utsläppen om de vet att det är förhandlingsbart”, säger Magnus Nilsson.
Fordonstillverkarna tänker dock inte ge sig så lätt och tar nu upp kampen med de kinesiska elbiltillverkarna. På bilmässan Mondial de l’Auto i Paris som nyligen gick av stapeln lanserades en rad nya elbilar där de billigaste kostar 200 000 kronor.
”Vi är här för att slåss”, sa Renaultchefen Luca De Meo.
Affärsvärlden har sökt Volvo Cars för en kommentar.
Läs mer: Hemberg: Elbilar priskrigar mot nollan
Läs mer: Biljättarna fast i klimatpolitisk rävsax: ”Miljardböter redan nästa år”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.