Volvo Cars
Volvo Cars justerar ner på elbilsmålet
Det framgår av ett pressmeddelande inför kapitalmarknadsdagen i morgon torsdag.
Det långsiktiga målet är fortfarande att bli ett helt eldrivet bilföretag, och man siktar också på att nå nettonollutsläpp av växthusgaser 2040.
Volvo Cars siktar framöver på att 90 till 100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar, vilket innebär en blandning av både helt eldrivna modeller och laddhybrider, det vill säga alla bilar som kan laddas med sladd.
De återstående 0 till 10 procenten kommer att göra det möjligt att sälja ett begränsat antal mildhybridmodeller, om så behövs. Detta ersätter bolagets tidigare ambition om att modellprogrammet ska vara helt eldrivet 2030.
Bolaget räknar med att år 2025 kommer andelen elektrifierade produkter att ligga på mellan 50 och 60 procent. Volvo Cars räknar med att långt före slutet av detta årtionde kommer att ha ett komplett utbud av helt eldrivna bilar tillgängliga. Det kommer att möjliggöra för bolaget att ta steget till full elektrifiering när marknadsförhållandena är lämpliga.
Volvo Cars andel av helt eldrivna bilar uppgick till 26 procent under andra kvartalet 2024, den högsta andelen bland alla jämförbara premiumbiltillverkare. Andelen elektrifierade bilar,- elbilar och laddhybrider, uppgick till 48 procent.
Volvo Cars står fast vid sin långsiktiga ambition om full elektrifiering, och bolagets långsiktiga investeringsplan och produktstrategi är fortsatt inriktad på helt elektriska bilar. Justeringen av ambitionerna förväntas inte ha någon väsentlig inverkan på bolagets investeringsplaner.
Bolaget framhåller att utrullningen av laddinfrastruktur gått långsammare än väntat, statliga incitament har dragits tillbaka på vissa marknader och ytterligare osäkerhet har skapats av de senaste tarifferna på elbilar på olika marknader.
Volvo Cars uppdaterar också sina ambitioner för reduktionen av koldioxidutsläpp, som fortfarande är ledande för fordonsindustrin. Till 2030 siktar bolaget på att ha minskat CO2-utsläppen per bil med 65-75 procent jämfört med 2018 års nivå, en justering av den tidigare ambitionen om 75 procents minskning.
För 2025 siktar bolaget på en minskning med 30-35 procent jämfört med 2018 års nivå, istället för det tidigare målet om en minskning med 40 procent. Under första halvåret 2024 var CO2-utsläppen per bil 25 procent lägre jämfört med 2018 års nivå.
Läs även:
Lista: Europas billigaste aktier – Volvo Cars och Intrum tar plats
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.